کمک به کودکان محروم را  نمایشی نکنیم

کاوه راد وکیل پایه یک دادگستری و فعال حقوق کودکان، انتشار تصویر کودکان در فضای مجازی را نادرست و مخالفت با آن را امری طبیعی دانست.

به  گزارش  روابط  عمومی  و امور  بین  الملل، وی معتقد است : ریشه این رفتار و اینکه چه اتفاقی افتاده است که جامعه ما تا این حد نمایشی و متظاهر شده است باید بررسی شود.
به  گفته  وی،  جوانمردی و عیّاری در فرهنگ ایرانی و اسلامی، همواره بر کمک پنهانی در خفا و تاریکی شب و با حفظ شان و کرامت انسان ها تاکید کرده است و این امر که سلبریتی ها به سمتی رفته اند که جنبه نمایشی کمک به کودک محروم بر اصل موضوع غالب شده است، زنگ خطری جدی است که جامعه شناسان و رفتار شناسان باید آن را جدی بگیرند.
راد ادامه داد:در غلط بودن انتشار تصویر کودک در فضای مجازی تردیدی وجود ندارد همچنین در فضای مجازی اراده ای بر انتشار تصاویر نداریم و هر چقدر هم که این عکس را پاک کنیم، فایده ای ندارد و هویت یک انسان که به هر دلیل و در مقطعی از زندگی با بحران روبرو بوده است، در خاطره شبکه های اجتماعی به شکل نامناسب بر جا می ماند.
وی گفت :در ماده ۱۷ جرایم سایبری نیز افشای اسرار خصوصی افراد بدون اجازه آنها که موجب ضرر عرفی و آبرویی شود، قابل پیگیری و شکایت است.
این وکیل  دادگستری خاطر نشان کرد: درمقوله انتشار تصاویر  کودکان محروم در فضای مجازی؛ لازم است که از هر دو جنبه موضوع یعنی هم حق بر تصویر و هویت افراد و حق حفاظت حریم خصوصی و هم نمایشی شدن شخصیت افراد مورد توجه و اقدام قرار گیرد. .
وی راهکار مقابله با این عمل را «نکوهش اجتماعی» عنوان کردو گفت: با توجه به وضعیت فرهنگی جامعه، بستن شبکه های اجتماعی و به طور کلی راهکار قانونی، جوابگوی ماجرا نیست.
راد افزود :با توجه به اینکه حیات سلبریتی ها به توجه مخاطب وابسته است؛ اگر موج رسانه ای بر خلاف این رفتار شکل بگیرد و منتقدان، نویسندگان و افراد صاحب نظر این موضوع را نقد و نکوهش کنند،   قابلیت «خود تنظیمی» جامعه فعال می شود که ساز و کار بهتر و دقیق تری برای حل این مشکل است.

کد خبر 4342

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =