فقر در دوران کودکی و انتخاب شغل در آینده توسط کودکان کار

 مدیر کل بهزیستی لرستان به مناسبت روز جهانی منع کار کودکان گفت: کودکان کار نسبت به سایر کودکان آسیب‌پذیرتر هستند .

به گزارش روابط عمومی بهزیستی لرستان، فاطمه زهرا توکلی افزود: از آنجاکه کودکان کار بیشتر وقت خود را در خیابان می‌گذرانند در برابر آسیب‌های اجتماعی نظیر اعتیاد، افت تحصیلی، سوءاستفاده، فروش مواد مخدر و مشروبات و تنش‌های محیطی آسیب‌پذیرتر هستند .

مدیرکل بهزیستی لرستان ادامه داد: تعداد زیادی از کودکان   اغلب در کنار مدرسه‌ به طرق مختلف کار می‌کنند که برخی از این کارها اثر منفی بر آنها دارد.

وی با بیان اینکه 11 دستگاه متولی ساماندهی کودکان کار هستند، تصریح کرد: مسئولیت جمع‌آوری کودکان کار در استان به نیروی انتظامی و شهرداری واگذار شده است.

این مسئول ادامه داد: بهزیستی با راه‌اندازی سه مرکز حمایتی، آموزشی کودک و خانواده در استان حمایت و نگهداری از این کودکان را در دستور کار خود قرار داده است .

توکلی با اشاره به اینکه سال گذشته تعداد کودکان کار در استان 600 نفر بودند، بیان کرد: این آمار به دلیل خارج شدن تعدادی از آنها از سن کودکی یا مهاجرت به 524 کودک رسیده است.

توکلی یادآور شد: به‌منظور ساماندهی این کودکان برای همه آنها پرونده تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه برای 216 کودک به شرط اینکه دیگر در فضای کار قرار نگیرند مستمری ماهیانه برقرار شده است توانمندسازی خانواده کودکان را امری مهم برشمرد و افزود: سال جاری حدود 50 نفر از مادران کودک کار از طریق آموزش‌های فنی و حرفه‌ای توانمند شدند.

این مسئول اضافه کرد: با عقد تفاهم‌نامه با ادارات آموزش‌وپرورش، دانشگاه علوم پزشکی، فنی و حرفه‌ای و نهضت سوادآموزی کودکان از خدمات آموزشی و تحصیلی، درمانی (دندانپزشکی و غربالگری سلامت) و فنی و حرفه‌ای به‌صورت رایگان استفاده کرده‌اند .

توکلی فقر در دوران کودکی و انتخاب شغل در آینده توسط کودکان کار را یک رابطه مستقیم دانست و اذعان کرد: کارهایی که کودکان زمان خود را صرف انجام آن می‌کنند ارتباط نزدیکی با رفاه زندگی داشته و بر روی تحصیل آنها نیز تأثیرگذار است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تحقیقات نشان داده چگونه موقعیت‌های کاری می‌تواند کودکان را به لحاظ فیزیکی، روانی و اجتماعی آسیب‌پذیرکرده و مانع توسعه کامل آنها شود؛ بنابراین نیاز به یافتن راه‌هایی برای ارزیابی مزایا و آسیب‌های ناشی از کار در موقعیت‌های خاص وجود دارد.

کد خبر 426

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد