غربالگری ،تشخیص و مداخله در اختلال اتیسم توسط بهزیستی استان

آمار اتیسم شناسایی شده در اردبیل حدود 220 نفر می باشد که 90 نفر در دو مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی استان از خدمات توانبخشی استفاده می کنند

اختلال طیف اتیسم به مجموعه ای از اختلال رشدی گفته می شود که مهارتهای کلامی و غیرکلامی ارتباطی و تعامل اجتماعی را به طور معنی داری تحت تاثیر خود قرار می دهد و اغلب علایم آن در آغاز 18 ماهگی و یا دو سالگی (پیش از سه سالگی) بروز می یابد و علاوه بر اثر گذاری بر اغلب جنبه های رشدی و اجتماعی ،عملکردهای آموزشی شناختی فرد را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

این اختلال با تاخیر یا کارکرد ناهنجار حداقل در یکی از حوزه های تعامل اجتماعی ،زبان مورد استفاده در ارتباطات اجتماعی،بازیهای تخیلی یا نمادین تظاهر می یابد.

شدت اختلال طیف اتیسم بر اساس نقص های موجود در ارتباط اجتماعی و روند رفتارهای محدود و تکراری در سه سطح 1-نیازمند حمایت 2- نیازمند حمایت زیاد 3- نیازمند حمایت بسیار زیاد تعیین می گردد و فقط سطح سه آن، شدید است بطوریکه در خیابان و اماکن عمومی به خاطر رفتارشان ، قابل شناسایی هستند.

مبتلایان به طیف متوسط اتیسم تا حدودی نیازمند خدمات توانبخشی هستند و مبتلایان به طیف خفیف اتیسم می توانند مانند کودکان معمولی زندگی کنند.

اهمیت غربالگری، تشخیص و مداخله بهنگام در اختلال طیف اتیسم : اتیسم پرشیوع ترین اختلال رشدی است در حال حاضر میزان شیوع اختلال اتیسم در سراسر جهان هم در کودکان و هم در بزرگسالان در حدود 1% است براساس آمار ارائه شده از سوی انجمن اوتیسم ایران به ازای هر 65 تولد در کشورهای توسعه یافته، یک کودک با اختلال اتیسم متولد می شود که این نسبت در ایران یک کودک دارای اختلال اتیسم به ازای هر 150 تولد است. میزان شیوع اختلال طیف اتیسم در دختران و پسران متفاوت است. در پسران 4 برابر دختران می باشد

در این راستا برنامه غربالگری ،تشخیص و مداخله در اختلال طیف اتیسم همزمان با سراسر کشور در برنامه های بهزیستی استان اردبیل ازسال 1394 آغاز گردیده است.

 آمار اتیسم شناسایی شده در اردبیل حدود 220 نفر می باشد که 90 نفر در دو مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی استان از خدمات توانبخشی استفاده می کنند

اهداف اجرای برنامه غربالگری،تشخیص و مداخله در اختلال طیف اتیسم :ارتقاء کیفیت زندگی افراد دارای اختلال طیف اتیسم و خانواده ایشان ، شناسایی کودکان دارای اختلال طیف اتیسم به منظور مداخله بهنگام ، در دسترس نمودن خدمات برای کودکان دارای اختلال و خانواده ایشان ، ارتقاء سطح آگاهی جامعه نسبت به اختلال طیف اتیسم ، ارتقاء سطح آگاهی و بهداشت روانی خانواده کودکان دارای اختلال و پیشگیری از تشدید اختلال در کودکان می باشند.

چنانچه اختلال افراد طیف اتیسم زودتر تشخیص داده شود، آموزش‌پذیری آنها راحت‌تر خواهد بود و از یک سطح توانایی مؤثری در جامعه برخورد خواهند شد. آنها می‌توانند حداقل مهارت‌های فردی خود را کسب کنند و به مدرسه بروند، اما اگر تشخیص زودهنگام اتفاق نیفتد متأسفانه این بچه‌ها بعد از شش سالگی نسبت به آموزش پذیری برای تغییر و اصلاح رفتار و برنامه‌های توانبخشی مانند کاردرمانی ذهنی و جسمی، مقاوم می‌شوند.

به همین جهت و به دلیل اهمیت تشخیص و مداخلات توانبخشی بهنگام این اختلالات در سنین طلایی مداخلات که همانا 2تا5 سال می باشد و با عنایت به تنوع و وسعت برنامه های مداخله ای به منظور اجرای برنامه درمانی منظم تر و دارای ساختار،تدوین و اجرای برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله در اختلال طیف اتیسم در دستور کار معاونت امور توانبخشی سازمان بهزیستی قرار گرفته است.

در حال حاضر دو مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی اختلالات طیف اتیسم تحت نظارت بهزیستی استان در شهرستان اردبیل فعال می باشد و بسته های خدماتی آموزشی و توانبخشی کامل توسط مراکز مذکور به مبتلایان به اختلالات طیف اتیسم بشرح زیر ارائه می شود: ارزیابی توسط تیم تخصصی ، تنظیم برنامه آموزشی خاص برای هر کودک و ارائه خدمات تخصصی شامل:خدمات روان شناختی،گفتار درمانی،کاردرمانی

کد خبر 4249

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد