با حضور رئیس سازمان بهزیستی کشور، نخستین مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد مبتنی بر تدوام درمان کشور در اصفهان افتتاح شد

رئیس سازمان بهزیستی کشور در آئین افتتاح نخستین مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد مبتنی بر تدوام درمان در اصفهان با انتقاد از نسخه پیچی واحد برای همه افراد معتاد، گفت: چرا باید یک نسخه واحد مانند تجویز متادون برای همه معتادان استفاده کنیم. مدیریت مورد در روش TC بسیار مهم است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، «وحید قبادی‌دانا» رئیس سازمان بهزیستی کشور در آئین افتتاح نخستین مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد مبتنی بر تدوام درمان در اصفهان، گفت: تمام فعالیت‌های بهزیستی در طول ۳۹ سال اخیر را مورد بررسی قرار دادیم و تمام فرایندها در مورد درمان اعتیاد بررسی شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه بهزیستی در مقوله درمان اعتیاد، مراکز درمان سرپایی، اقامتی، TC و اجتماعمحور را تجربه کرده است، افزود: در موضوع پیشگیری و کاهش آسیب‌های اعتیاد هم اقدامات خوبی در مناطق حاشیه‌ای داشته‌ایم، چه بسا سیر صعودی ترک اعتیاد تزریقی محصول موفقیت همین مراکز کاهش آسیب بوده است.

وی با اشاره به مطالعات انجام شده درخصوص الگوهای موفق دیگر کشورها تصریح کرد: در کشورهای موفق مانند پرتقال یا ایتالیا تأکید بسیاری بر ایجاد  اشتغال مثبت برای افراد معتاد داشتند که همین اولویت به اشتغال معتادان باعث پیشرفت در درمان اعتیاد آن‌ها شد و به همین دلیل تأکید ما هم تجهیز و تقویت مراکز کاهش آسیب است.

قبادی‌دانا با انتقاد از نسخه پیچی واحد برای همه افراد معتاد، گفت: چرا باید یک نسخه واحد مانند تجویز متادون برای همه معتادان استفاده کنیم، اگرچه متادون جایگاهی هم در درمان دارد، اما مدیریت مورد در روش TC بسیار مهم است که اینکار توسط تیم درمانی متخصص با حضور پزشک، روانشناس، مددکار و درمانگر است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در TCها سم‌زدایی در مرحله اول درمان است، تصریح کرد: در این روش، درمان پرهیزمدار و درمان مباحث روحی و روانی برای افراد معتاد درنظر گرفته شده که مهم‌ترین نقاط قوت این طرح توجه به همکاری و حمایت خانواده از فرد معتاد است که این امر هم در تخصص مددکاران اجتماعی حاضر در تیم درمانی است.

وی با اشاره به اینکه در روش TC از معتادان بهبودیافته برای درمان معتادان جدید استفاده می‌شود، گفت: این افراد تجربه‌های مفید خود را به معتادان جدید ارائه می‌دهند همچنین گروه درمانی توسط روانشناسان و روان درمانگران برای آن‌ها اجرا  و همزمان به ورزش و نشاط اجتماعی هم توجه می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر این که اشتغال و دوری از بیکاری برای معتادان مهم‌ترین مورد درمان است، خاطرنشان کرد: اگر معتاد سمزدایی یا درمان شود اما خانواده و جامعه او را نپذیرد و بیکاری هم برای او ایجاد شده باشد، احتمال عدم عود اعتیاد او تنها پنج درصد است، چه بسا افرادی که بارها سم‌زدایی و درمان شده‌اند اما به دلیل بیکاری و عدم حمایت خانواده و جامعه از آن‌ها دوباره به این مسیر ورود کردند.

وی با بیان اینکه این روش جدید درمان به معنای تعطیل کردن دیگر سیاست‌های بهزیستی در مورد اعتیاد نیست، افزود: همچنان باید به موضوع کاهش آسیب توجه کرد و مراکز دی آی سی را تجهیز و تقویت کرد در حوزه زنان هم طبق آمار اگر چه ۱۰ درصد معتادان از زنان هستند اما ۳۰ درصد مراکز درمانی ما مختص زنان است.

قبادی دانا با تأکید بر اینکه امروز وضعیت کشور به طوری است که آنقدر بودجه نداریم تا صرف آزمون و خطا کنیم، اظهار کرد: مراکز جامع نیازمند فضای فیزیکی مناسب، بودجه تأمین و نگهداری خوب، نیروی انسانی متخصص است که باید به همه این موارد در کنار هم توجه کرد.

وی با ابراز تأسف از عدم توجه به معلولان در مبلمان و حمل و نقل شهری گفت: باید توجه بیشتری به ویلچرنشینان داشت، جامعه امروز باید افراد دارای معلولیت را ببیند و به رسمیت بشناسد و همواره موقعیت آن‌ها را در اقدامات شهری خود لحاظ کند، باید در انواع حمل ونقل شهری خود معلولان را به یاد داشته باشیم و علاوه بر معلولیت که از هیچکس دور نیست سالمندی هم برای همه ما همچون معلولیت وجود دارد پس باید مدیریت وضع معلولان را هم در برنامه ریزی‌های خود لحاظ کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور، افزود: حوزه معلولان ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه می‌خواهد در حالیکه تنها یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه برای آن تصویب شده و این مبلغ برای یک میلیون و ۴۵۰ هزار فرد معلول که به دلیل قوانین حمایت از معلولان مطالبه دارند در نظر گرفته شده و با ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه لازم هیچ سنخیتی ندارد.

وی افزود: قانون جامع معلولان قانون خوبی بود که در مجلس تصویب شد، اما ای کاش بودجه آن را تصویب می‌کردند، چراکه بودجه این قانون به هیچ وجه کفاف اجرای آن را نمی‌دهد همچنین دستمزد پرسنل بهزیستی در تمام رده‌های کشور کمترین رتبه را دارد و همه این موارد نیازمند رسیدگی است.

قبادی دانا با اشاره به اینکه دولت تعداد مستمری بگیران بهزیستی را از ۵۰۰ هزار خانوار به بیش از یک میلیون خانوار افزایش داد، در پایان یادآور شد: کل مبلغی که در سال ۹۷ وارد کارت بانکی مددجویان بهزیستی شد یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود، اما در سال ۹۸ مبلغ مستمری که به حساب مددجویان بهزیستی وارد می‌شود به ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

کد خبر 4156

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =