کلیات لایحه حمایت از کودکان در شورای نگهبان به تصویب رسید/ زندان در انتظار والدین خشن

معاون رئیس جمهوردر امور زنان و خانواده با بیان این خبر، گفت: در لایحه حمایت از کودکان، وضع مخاطره آمیز کودکان در نظر گرفته شده چرا که اگر کودکی آسیب ببیند تبعاتش برای خانواده و جامعه و بی حد و حصر خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل به نقل از معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، در کشور ما متأسفانه بیش از ۸۰ درصد خشونت ها علیه کودکان توسط والدین و نزدیکان انجام می شود و آمار نشان می دهد که طی دو سال اخیر خشونت های خانگی علیه کودکان ۲۰ درصد رشد داشته است و این مسئله نمایندگان مجلس را بر آن داشت تا گام به گام با اصلاح قانون حمایت از کودکان و نوجوانان در کوتاه ترین زمان ممکن آمار این قبیل خشونت ها را کاهش دهند، اما حالا خبر رسیده که شورای نگهبان با دو ایراد این لایحه را به مجلس برگردانده تا نمایندگان آن را رفع کنند.

در نخستین قدمی که حرکتی بسیار مهم و اثرگذار است نمایندگان مجلس در جلسه علنی و در جریان بررسی جزئیات لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان، تبصره ماده ۹ این لایحه را برای تأمین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند، مبنی بر اینکه هرگاه بی توجهی و سهل انگاری والدین منجر به نتایج موضوع این ماده (فوت طفل یا نوجوان، فقدان یکی از حواس یا منافع، قتل، نقض یا از کارافتادگی عضو، زوال عقل، بروز بیماری صعب العلاج یا دائمی جسمی یا روانی، ایجاد جراحت از نوع جائفه یا بالاتر، نقصان یکی از حواس یا منافع، شکستگی استخوان یا دیگر اعضا، بروز بیماری روانی، آزار جسنی یا عاطفی) شود حسب مورد به مجازات تا حداقل مندرج در بندهای فوق، (حبس درجه ۵، ۶، ۷، ۸) محکوم می شوند، به استثنای بند ت (جراحت سر و صورت یا گردن) که در این مورد دیه پرداخت می شود. پیش از این مصوبه مسئله این چنین بود، والدینی که فرزند خود را مورد خشونت قرار می دادند مشمول پیگرد قانونی و مجازات نمی شدند، اما با اصلاح قانون در صورت تایید نهایی، پدر و مادر مورد مجازات قرار خواهند گرفت.

این لایحه ۱۰ سال مسکوت ماند بود

فریده اولاد قباد، رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این لایحه ۱۰ سال مسکوت مانده بود، خاطر نشان کرد: جلو خشونت های زیادی با اصلاح این قانون گرفته می شود، از مهم ترین بندهای لایحه، حمایت از کودان و نوجوانان در زمینه بحث تحصیل است، در این خصوص سازمان بهزیستی مکلف است درخصوص والدینی که تمکن مالی ندارند و نمی توانند فرزندان خود را به مدرسه بفرستند، ورود کرده و مسئولیت آموزش این کودکان را برعهده بگیرد.

آمار کودک آزادی در ایران نگران کننده است

معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوردر امور زنان و خانواده در این میان بر ضرورت تصویب قانون بازدارنده و جامع در زمینه کودکان و نوجوانان تأکید کرد و بیان این که آمار کودک آزاری و سوءاستفاده از کودکان در ایران نگران کننده است، عنوان کرد: در لایحه حمایت از کودکان، وضع مخاطره آمیز کودکان در نظر گرفته شده چرا که اگر کودکی آسیب ببیند تبعاتش برای خانواده و جامعه و بی¬حد و حصر خواهد بود.

ایرادات اساسی شورای نگهبان

شورای نگهبان لایحه حمایت از کودان و نوجوانان را با دو ایراد به مجلس برگرداند، دو ایرادی که اگر نمایندگان آن را وارد ندانند و بر نظر خود اصرار کنند، لایحه را راهی مجمع تشخیص خواهد کرد و اگر برطرف شود دوباره سر از شورای نگهبان درخواهد آورد. ماده ۹ لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان که شورای نگهبان آن را خلاف موازین شرعی دانسته، همان ماده ای است که مخالفان تصویب این لایحه در مجلس همگام بررسی در صحن به آن اعتراض داشتند.

در این ماده آمده است که هرگاه بی احتیاطی، بی مبالاتی، عدم مهارت یا عدم رعایت نظامات از سوی والدین، اولیا یا سرپرستان قانونی کودک و نوجوان یا اشخاصی که مراقب از کودک و نوجوان را بر عهده دارند یا در امور مربوط به کودکان و نوجوانان فعالیت می کنند، باعث فوت کودک، فقدان یکی از حواس یا قطع و نقض عضو، جراحت سر و صورت یا گردن و سایر صدمات به کودک شوند، به حبس و جزای نقدی محکوم خواهند شد.

کلیات این لایحه در شورای نگهبان به تصویب رسید

طیبه سیاوشی، عضو فراکسیون زنان مجلس در توئیتی اعلام کرد که کلیات این لایحه در شورای نگهبان به تصویب رسیده و تنها باید اصلاحاتی در ماده ۹ و بند ۱۵ این ماده صورت بگیرد. او در این توئیت گفته که این لایحه بعد از بررسی در کمیسیون قضایی مجلس به شورای نگهبان خواهد رفت و به زودی به قانون تبدیل خواهد شد. حمیده زرآبادی، دیگر عضو فراکسیون زنان مجلس هم معتقد است که ایرادات شورای نگهبان قابل رفع شدن است، وی با بیان اینکه کمیسیون قضایی دو ایراد شورای نگهبان به لایحه را مورد بررسی قرار خواهد داد و بعد برای رای¬گیری به صحن

می فرستد، یادآور شد: ایرادات شورای نگهبان جزئی است و در کمیسیون قضایی مجلس می شود این ایرادات را رفع کرد.

وی ادامه داد: «ایرادات شورای نگهبان به طرح ها و لایحه ها موضوعی طبیعی است و اگر نمایندگان به مصوبات قبلی خود اصرار کنند، اختلافات مجلس و شورای نگهبان  به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده خواهد شد.

کد خبر 414

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =