برای کودکی‌های به یغما رفته در بازارها چه کرده‌ایم؟

محمد دل به درس نمی‌دهد. عاشق فوتبال است. از سرپرستش خواسته‌ام که بیاید تا با مشورت با هم راه علاقه‌مندی محمد به درس و مشق را پیدا کنیم.

طاهره پژوهش(فعال حقوق کودکان) _ سرپرست تنها هیجده سال دارد و از نه سالگی در پهنه بازارها کار کرده و چیزی از کودکی کردن به خاطر ندارد. از خوابش زده و کار کرده است. می‌گوید حداقل دو شیفت در روز کار کرده است. الان به اندازه سنش سابقه کار دارد. پدر و مادرش را دوست ندارد. زندگی را دوست ندارد. هیجده ساله است اما حالا نقش پدر را هم برای محمد دارد. می‌گوید خانم سواد میلیون‌ها ارزش دارد. این بچه نمی‌فهمد. سرپرست هیجده ساله مچاله شده و انگار واقعا پدر محمد است. می‌گوید دوست دارم مهر و محبت کنم اما نمی‌توانم. یکبار میگم دفعه بعد کتکش می‌زنم. راهی نشانم دهید که بتوانم محبت کنم.

روز جهانی مبارزه با استثمار کودکان روز حساس‌سازی جامعه و مسئولان نسبت به کار کودکان است. روز ۲۲خرداد روز پاسخگویی جهانیان به کودکانی است که لحظه لحظه کودکیشان در بازارها گم شده و خشونت بازار رشد عاطفیشان را مختل کرده است. روز جهانی مبارزه با کار کودکان روز جشن و جشنواره و یک وعده غذا دادن به کودکان کار نیست. هر  روز فشار تحریم‌ها زیاد و وضعیت اقتصاد ی را  تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، کودکان ترک تحصیل می‌کنند و راهی بازار کار می‌شوند. طرح‌های ساماندهی کودکان کار هیچ چاره موثری برای مبارزه با کار کودک نیست. کنوانسیون حقوق کودک و منع بدترین اشکال کار دولت‌ها را متعهد کرده است که در جهت برگرداندان کودکی به کودکان کار اقدام کند. کودکان کار از همه مسئولان، تصمیم‌گیران و مردم می‌خواهند که گزارشات اقداماتشان را برای مبارزه با استثمار کودکان در همین روز اعلام کنند.

کد خبر 404

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =