تاکید بر بازنگری بسیاری از فعالیت‌ها و اصلاح فرآیندها/ سهم بهزیستی در اعتبارات از ۲۵ درصد به ۳۳/۳ درصد افزایش پیدا می‌کند

رئیس سازمان بهزیستی کشور در همایش دو روزه علمی _ کاربردی معاونین امور توانبخشی بهزیستی سراسر کشور در خزرآباد ساده سازی، شفاف سازی و تسهیلگری را کلیدواژه های اصلی کار در بهزیستی برشمرد و افزود: کیفیت را باید جایگزین کمیت کنیم و در مسیر حفظ کرامت معلولین و تسهیلگری خدمات گام برداریم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، همایش دو روزه علمی _ کاربردی معاونین امور توانبخشی بهزیستی سراسر کشور با حضور «وحید قبادی دانا» رئیس سازمان بهزیستی کشور، «عباس عطوف» جانشین رئیس و مدیرکل حوزه ریاست، «محمد نفریه» معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، «سید سعید آرام» مدیرکل بهزیستی مازندران، و جمعی از مدیران ستادی و معاونین توانبخشی بهزیستی استان‌ها در مجتمع شهید بهشتی ساری برگزار شد.

«وحید قبادی دانا» رئیس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه عمده فعالیت بهزیستی حول محور افراد معلول می‌چرخد، افزود : یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر معلول در کشور وجود دارد که یکی از مهمترین وظایف سازمان این است که نگاه ویژه به معلولین را به یک خواست عمومی و دغدغه همگانی بدل کند.

معاون وزیر با اشاره به لزوم کاهش بروکراسی اداری در روند فعالیتها در بهزیستی، تصریح کرد: بهزیستی باید با اصلاح فرایند ها به سمت تسهیل و تصحیح و افزایش دسترسی و بهره‌مندی از خدمات پیش رود. لازمه موفقیت  اصلاح فرایندها و دسترس پذیری است و اینکه تغییرات باید در سطح ملی و استانی باشد؛ لذا باید از تمام ظرفیت‌های موجود در کشور برای ارائه خدمات به مددجویان و جامعه هدف استفاده کنیم.

وی ساده سازی، شفاف سازی و تسهیلگری را کلیدواژه های اصلی کار در بهزیستی برشمرد و افزود: فعالیت های ما به گونه ای باشد که از قالب کلیشه های سنتی خارج و وارد فضاهای نوین و جدید باشد. کیفیت را باید جایگزین کمیت کنیم و در مسیر حفظ کرامت معلولین و تسهیلگری خدمات گام برداریم.

رئیس سازمان بهزیستی با تاکید بر بهره‌گیری از توان انجمن های علمی، ظرفیت دانشگاه ها و پتانسیل های موجود در کشور در جهت افزایش خدمات به معلولین، اذعان کرد: آغوش بهزیستی برای هر فردی که به معلولان خدمات رسانی کند، باز است.

دکتر قبادی دانا با تاکید بر اینکه با  به حداقل رساندن  موازی کاری ها و تداخل اقدامات در حوزه های پیشگیری و توانبخشی، بر اهداف مشترک متمرکز شوید، خاطرنشان کرد : پیشگیری و توانمندسازی بعنوان دو کلید واژه همواره در اقدامات و فعالیت های اجتماع محور مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به بهره‌مندی ۸ درصد از معلولین از خدمات مراکز توانبخشی، افزود: افزایش تعداد مراکز و یا بزرگی آسایشگاه ها باعث افتخار نیست بلکه تمام اقدامات صورت گرفته در جهت رساندن  فرد معلول به جاییست که در منزل خود و در بطن جامعه زندگی مستقل همراه با منزلت داشته باشد.

معاون وزیر با اشاره به توان علمی بالا و لزوم نگاه واقع بینانه در بحث کاهش سرعت موتور تولید معلولیت در کشور، گفت: در پیشگیری از معلولیت های مادرزادی و معلولیت های ناشی از حوادث نیز ضرورت دارد تا با تعیین اولویت ها  فرایندهای موجود بازبینی و اصلاح شود.

وی با اشاره به مشکلات و ایرادات موجود در قانون جامع حمایت از حقوق معلولین، افزود: اگر همین میزان هم در جامعه رعایت شود اقدامات مهمی صورت می‌گیرد؛ از ظرفیت شهرداری‌ها، پتانسیل بسیج سازندگی و نهادهای مردمی  در حوزه مناسب سازی مسکن و معابر نهایت استفاده را ببرید. فقط در سایه همکاری بین بخشی میتوان مشکلات معلولان را مرتفع کرد. سیستماتیک بودن مطالبه گری ها لازمه کار است بطوری که مطالبه گری ها باید منطقی، اصولی و مطالعه شده، همراه با پیگیری لازم باشد

دکتر قبادی دانا با تاکید بر مطالبه گری به حق و مستند، به افزایش ۲۰ درصدی اعتبارات برای پرداخت مستمری نهادهای حمایتی اشاره کرد و گفت: بر اساس توافق مجددی که بین بهزیستی و کمیته امداد صورت گرفت مقرر شد تا سهم بهزیستی از اعتبارات از ۲۵ درصد به ۳۳/۳ درصد افزایش پیدا کند.

رئیس سازمان بهزیستی ضمن ابراز نارضایتی از وضعیت توزیع لوازم کمک توانبخشی خواستار ارائه آمار دقیق و مستند از نوع معلولیت ها، تعداد و جنسیت معلولین شد و تصریح کرد:  یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر در کل کشور آماری نیست که نشود جامعه را نسبت به نیازهایشان حساس کرد.

دکتر قبادی دانا با اشاره به وجود ۲۵ هزار بیمار ضایعه نخاعی و آمار روبه افزایش آنها، تاکید کرد: بیمار ضایعه نخاعی باید به شکل اورژانسی با خدمات بهزیستی آشنا شود و در جریان حقوق خود و خدماتی که می‌تواند از این سازمان دریافت کند قرار گیرد چراکه  تعدیل در این امر وخامت اوضاع  را افزایش می‌دهد.

وی با تاکید بر استفاده حداکثری از خدمات دولت الکترونیک به دلیل سهولت در نظارت و افزایش شفافیت در مسیر خدمات دهی به معلولین، گفت: در حوزه توانبخشی در بستر دولت الکترونیک از ایده های خلاقانه استقبال می‌کنیم.

معاون وزیر در پایان با بیان اینکه مشکلات موجود با بهره‌گیری از تجربه پیشکسوتان و خرد جمعی به حداقل خواهد رسید، یادآور شد : مطالبه گری ها باید منطقی، بر اساس شواهد و از مجرای کارشناسی و در چارچوب قانون باشد؛ اگر برای این مطالبه گریها بر اساس ظرفیت های موجود پیگیری های مداوم و سیستماتیک صورت نگیرد تمامی فعالیت ها بی‌نتیجه خواهد بود.

کد خبر 400

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد