غربالگری بینایی و شنوایی کودکان

مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: بیش از ۸۷هزار و ۲۴۶ نوزاد و شیرخوار در طرح پیشگیری از کم‌شنوایی و ۴۸۵هزار و ۸۴۷ کودک در طرح غربالگری بینایی معاینه شدند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل به نقل از خبرگزاری فارس، داریوش بیات‌نژاد  گفت: در معاونت امور توسعه و پیشگیری، پیشگیری اولیه از بروز اختلالات ژنتیکی، ناشنوایی، نابینایی و سایر معلولیت‌ها در اولویت قرار دارد.

وی به برخی برنامه های پیشگیری از معلولیت اشاره کرد و گفت: برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران با به کارگیری روش‌های پیشرفته غربالگری شنوایی در حال انجام است.

غربال نوزادان و شیرخواران در طرح پیشگیری از کم‌شنوایی

مدیرکل بهزیستی استان تهران افزود: مشکل شنوایی نوزادان و شیرخواران مبتلا به کم شنوایی با مداخله بهنگام همراه است و این امر کمک می‌کند تا از ابتلای این کودکان به سایر معضلات مانند مشکلات ذهنی و گفتاری جلوگیری کند.

وی تصریح کرد: به این ترتیب بیش از ۸۷هزار و ۲۴۶ نوزاد و شیرخوار در ۱۲۲ مرکز غربال شده اند.

بیات‌نژاد گفت: برنامه پیشگیری از آمبلیوپی و سایر اختلالات بینایی در کودکان ۳ تا ۶ سال با هدف پیشگیری از نابینایی‌های ناشی از تنبلی چشم در این گروه سنی انجام می‌شود.

اجرای غربالگری بینایی برای کودکان مشکوک

وی ادامه داد: با استفاده از دستگاه‌های غربالگری در پایگاه‌های دائم، مهدها، پیش‌دبستانی‌ها و پایگاه‌های غیردائم بینایی، کودکان معاینه می‌شوند تا کودکان مشکوک به تنبلی چشم شناسایی شوند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با تاکید بر انجام مداخلات بعدی برای کودکان مشکوک به اختلال بینایی گفت: ۴۸۵هزار و ۸۴۷ کودک در ۱۱۹۱ پایگاه مورد غربالگری بینایی قرار گرفته‌اند.

انجام مشاوره ژنتیک برای ۲۰ هزار نفر


بیات‌نژاد از انجام برنامه کشوری پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیک خبر داد و گفت: این برنامه با هدف پیشگیری از معلولیتهای ناشی از بیماریهای ژنتیکی اجرا و براین اساس اقدام به احداث مراکز مشاوره ژنتیک غیردولتی و دولتی شده است.

وی با اشاره به انجام مشاوره ژنتیک برای ۲۰ هزار نفر گفت: اطلاعات ژنتیک به صورت مداوم با دانش تخصصی ژنتیک و آموزش دستاوردهای جدید در این حوزه بروزرسانی می‌شود.

آگاه‌سازی ۱۳هزار دانش‌آموز نسبت به معلولیت

مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: آگاه‌سازی اجتماع محور پیشگیری از معلولیت‌ها نیز دنبال می‌شود به همین دلیل برنامه آموزشی مدونی در راستای پیشگیری و کاهش معلولیت های اکتسابی و مادرزادی و ژنتیکی قابل پیشگیری طراحی شده است که در این برنامه  با هدف ارتقاء سطح آگاهی گروه‌های موثر و آحاد جامعه با همکاری آموزش و پرورش استان تهران، حدود ۱۳ هزار دانش آموز دوره دوم دبیرستان آموزش دیدند.

طرح پایلوت غربالگری ژنتیک

بیات‌نژاد از اجرای طرح پایلوت غربالگری ژنتیک برای افراد ۱۵ تا ۲۵ ساله نیز خبر داد و گفت: این طرح در تعدادی از دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها به صورت تکمیل پرسشنامه از این گروه سنی اجرا می‌شود و افراد در معرض خطر شناسایی شده به مراکز مشاوره ژنتیک ارجاع داده می شوند.

وی افزود: این طرح در سال گذشته در شهرستانهای تهران و ری اجرا شد که ۱۵۰۰ نفر نیز تحت پوشش طرح قرار گرفته‌اند.

طرح غربالگری شنوایی کودکان

مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: طرح غربالگری شنوایی کودکان سنین ۳ تا ۵ سال نیز از دیگر برنامه‌های پیشگیرانه بوده که این طرح در مهدهای کودک به منظور شناسایی افت‌های تاخیری شنوایی در کودکان انجام می‌گیرد و کودکان شناسایی شده به متخصصین گوش و حلق و بینی ارجاع داده می شوند.

منبع: فارس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

پربازدیدترین

نگاه کارشناسان

  • توانمندسازی معلولان، دورنمای فعالیتهای توانبخشی

    توانمندسازی معلولان، دورنمای فعالیتهای توانبخشی

    دنیایی که در آن به سر می بریم، جهانی است متفاوت و مملو از پیشرفت هایی که زندگی انسان عصر امروز را دگرگون ساخته و او را در مسیر پویایی و شکوفایی پیش می برد. با این حال شیوع انواع بیماری ها، معلولیت ها و آسیب های اجتماعی موجب شده تا دولت ها تلاش منسجمی را برای تدوین برنامه های آموزشی، توانبخشی و حمایتی به عمل آورند تا سلامت جامعه را تضمین کنند. در کشور ما نیز به رغم رشد آگاهی های عمومی، استفاده وسیع از وسائل ارتباط جمعی و افزایش میزان تحصیلات و دانش اجتماعی خانواده ها کماکان شاهد بروز انواع معلولیت ها هستیم و این واقعیت، تاکیدی است بر ضرورت فعالیت های توانبخشی.

  • ضرورت بهره گیری از علم و فناوری در ارائه خدمات تخصصی

    ضرورت بهره گیری از علم و فناوری در ارائه خدمات تخصصی

    تحولات گسترده در دنیای امروز، ابعاد مختلف زندگی فرد،خانواده و جامعه، را تحت تأثیر قرار داده و سرعت تغییرات و تحولات و ناپایداری ها ناشی از محیط های بین المللی، منطقه ای و ملی، زندگی اجتماعی ما انسانها را متاثر ساخته و لزوم برنامه ریزی راهبردی را در مواجهه هوشمندانه در راستای بهبود وضعیت سلامت اجتماعی را اجتناب ناپذیر نموده است.

  • "آموزش" منحصر به  افراد ، زمان ، مکان ویا عمل خاصی  نیست

    "آموزش" منحصر به افراد ، زمان ، مکان ویا عمل خاصی نیست

    آموزش (Education) دارای مفهوم و کاربرد گسترده و پیچیده و در نتیجه مبهمی است. در تعریف این مفهوم، نه تنها میان مردم عادی، بلکه میان صاحب‌نظران تعلیم و تربیت هم اختلاف‌نظر وجود دارد.

  • عدالت برای سلامت و سلامت برای عدالت

    عدالت برای سلامت و سلامت برای عدالت

    پنجم تیر ماه (مصادف با ۲۶ ژوئن) هرسال، روز جهانی مبارزه با موادمخدر، فرصت مغتنمی است برای اطلاع‌رسانی اقدامات و فعالیت‌های انجام شده در عرصه‌های گوناگون مبارزه با مواد روانگردان، حساس‌سازی و آگاهیبخشی در مورد اهمیت توجه به این مشکل بزرگ جوامع بشری و پاسداشت تلاش‌های تمامی دست‌اندرکاران و کنشگران کنترل و کاهش و مقابله با موادمخدر و روانگردان‌ها، ضمن گرامیداشت این روز که در کشور ما در قالب یک هفته برگزار می‌شود و با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر مبارزه با موادمخدر، بی‌مناسبت نیست تا به یادآوری تلاش و مساعی همکاران بهزیستی در اینباره، اشاره‌ای به این کوشش‌ها بشود.