در طرح یاریگران زندگی، اعتماد سمن‌ها، معتمدان محلی و یاریگران محلی نقش پررنگی دارد

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در طرح یاریگران زندگی، اعتماد سمن‌ها، معتمدان محلی و یاریگران محلی نقش پررنگی دارد، تاکید کرد: دولت به تنهایی متولی کنترل اعتیاد نیست، بلکه جامعه هم باید در این زمینه تلاش کند و در صحنه حضور داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، همایش فصلی دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با عنوان(طرح یاریگران زندگی) با حضور "محمود واعظی" رئیس دفتر رئیس جمهور، "منصور غلامی" وزیر علوم، "وحید قبادی دانا" رئیس سازمان بهزیستی کشور و "محسن حاجی میرزایی" وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.

"وحید قبادی دانا" رئیس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه پیشگیری، درمان و کاهش آسیب سه اصل مهم در مبارزه با مواد مخدر است و پیشگیری در اولویت قرار دارد، افزود: در این راستا، طرح یاریگران زندگی به عنوان طرحی برای پیشگیری، به تغییر نگرش جامعه کمک می کند با این شعار که متولی کنترل اعتیاد دولت و حاکمیت به تنهایی نیست بلکه جامعه هم بایستی در این زمینه تلاش کند.

وی، ادامه داد: فعالیتی که در سال‌های اخیر در قالب رویکرد اجتماع محور در بهزیستی در حال اجراست نمونه موفقی در این زمینه بوده است؛ اعتماد به سمن‌ها، معتمدان محلی برای تشکیل مجموعه‌های فعالیت فرهنگی در این زمینه موثر بوده است؛ چراکه معتقدیم کاری که توسط مردم در قالب فعالیت‌های اجتماع محور انجام می.شود، موفق‌تر است.

قبادی دانا با بیان اینکه طرح یاریگران نباید به عنوان یک طرح شکلی، صوری، تبلیغاتی و ظاهری  باقی بماند، خاطرنشان کرد: ضریب نفوذ این طرح بسیار مهم است و با استفاده از تجربیات سایر کشورها می‌توان ایده‌های اجرایی بسیار خوبی به دست آورد اما در کل این طرح نیاز به برنامه اقدام مشترک دارد.  

رئیس سازمان بهزیستی در ادامه سخنان خود به نقش خانواده در کنترل یا شیوع تهدیدات اعتیاد اشاره کرد و اظهار داشت: در طرح یاریگران باید تکیه بر خانواده و فامیل داشت؛ افشار مختلف جامعه در خانواده هستند و امروزه یکی از تهدیدات شیوع اعتیاد، تسریع کننده و تسری بخش آن خانواده است. در واقع اگر بخواهیم طرح یاریگران را برای هشتاد میلیون نفر ببینیم با امکانات محدود دچار مشکل می شویم اما با محور قرار دادن خانواده می توان بر ضریب نفوذ آن افزود.

وی، یادآور شد: باید تسهیلاتی را در اختیار یاریگران در درون خانواده قرار دهیم تا تقویت مثبت برای افراد در معرض آسیب داشته باشند؛ باید با نقطه زنی هدفمند عمل کنیم که می توان با ایجاد نشاط اجتماعی، فضای کاری، ورزشی و تفریحی به این هدف دست یافت.

قبادی دانا، تصریح کرد: در حوزه طرح یاریگران، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمادگی دارد در کنار وزارت آموزش پرورش، آموزش عالی، بهداشت و ستاد مبارزه با مواد مخدر گام بردارد.

رئیس سازمان بهزیستی در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه در چهل سال پس از انقلاب، مراکز درمانی سرپایی، اقامتی وکاهش آسیب به صورت مراکز گذری یا دی آی سی در استان های مختلف به صورت مستمر فعالیت دارند، گفت: در حوزه پیشگیری هم برای گروه های هدف بخصوص گروه هایی که بیشتر در معرض اسیب هستند مانند زنان و کودکان برنامه های خوبی در حال انجام است.

وی، ادامه داد: در ۵۰۰ محله از مناطق حاشیه ای شهرهای بزرگ طرح «پازک» به منظور پیشگیری از اعتیاد برای زنان و کودکان در حال انجام است.

وی، تاکید کرد: فعالیت های سازمان بهزیستی در حوزه پیشگیری بیشتر مبتنی بر رویکرد اجتماع محور با تکیه بر عناصر و معتمدان محلی و کمک گرفتن از سمن ها است و سازمان بهزیستی بیشتر سعی کرده نقش تسهیلگر را در این زمینه ایفا کند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره فعالیت ای سازمان بهزیستی در حوزه درمان هم خاطرنشان کرد: یک الگوی جامع درمان و بازتوانی افرادی که دچار مشکل اعتیاد شده اند در حال انجام است. به همین منظور نخستین مرکز جامع درمان اعتیاد با محوریت اجتماع محور با در نظر گرفتن تمامی شرایط علمی مختلف و تجربیات روز دنیا و ۳۹ ساله اخیر در کشورمان در حال ایجاد است و در روزهای آینده در اصفهان افتتاح می شود که بر یک رویکرد درمانی اجتماع محور و همچنین استمرار درمان مبتنی است.

وی، توضیح داد: در این مرکز به مدت چهارماه افراد حضور پیدا می کنند و سم زدایی می شوند؛ درمان به صورت پرهیز مدار است که بعد از آن هم به مدت هشت ماه به صورت سرپایی مراجعاتی خواهند داشت.

قبادی دانا درباره خصوصیت این طرح درمانی اظهار داشت: در این مرکز نسخه واحد برای افراد نوشته نمی شود بلکه برای هر فرد تیم درمانی شامل پزشک، روانپزشک، مددکار اجتماعی، فردمعتاد و خانواده با هم به تصمیم می رسند و اگر بیماری روانی همراه باشد درمان خاص صورت می گیرد. درواقع استفاده از روش های مددکاری اجتمای و حمایت های خانواده فرد معتاد در این الگو مدنظر است.

وی تاکید کرد: افرادی که از این مجموعه فارغ می شوند ارتباطشان همواره برقرار خواهد بود و سعی می شود با کمک نهادهای مردمی، هزینه های درمانی به حداقل کاهش پیدا کند.

کد خبر 3751

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =