بررسی رایگان وضعیت ژنتیکی معلولان کشور تا ۱۴۰۰

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور از آغاز برنامه فراگیر بررسی وضعیت ژنتیک همه معلولان کشور تا سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: در این طرح یک میلیون و ۴۵۰ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی به همراه خانواده بررسی ژنتیکی می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از ایسنا، «مجید رضازاده» معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه این برنامه در خصوص همه معلولانی که در بهزیستی پرونده دارند و همه معلولانی که از این به بعد می‌خواهند پرونده تشکیل بدهند، اجرا می‌شود، افزود: طبق این طرح، برای همه این افراد مشاوره ژنتیک انجام می‌شود. در مرحله اول این طرح غربالگری انجام می‌شود و به این ترتیب معلولیت‌هایی که ژنتیکی نیستند جدا می‌شوند. به این ترتیب افرادی که احتمال معلولیت ژنتیکی دارند برای مشاوره ارجاع داده شده و پزشک مربوطه به بررسی شجره نامه آنها، آزمایش‌های لازم را تجویز می‌کند. تمام مراحل مربوطه از فرایند مشاوره تا غربالگری و آزمایش‌های ژنتیک برای معلولان نیز رایگان است. 

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه افراد مشمول طرح از طریق مددکاران بهزیستی  برای انجام آزمایش‌ها و اقدامات معرفی می‌شوند، تصریح کرد: مددکار موظف است وضعیت این افراد را پیگیری کند تا این کار برای معلولان انجام شود. با این طرح بودجه پیشگیری از معلولیت‌های ژنتیکی هدفمند هزینه می‌شود به طوری که در جایی منبع ژن‌های معیوب وجود دارد را بررسی می‌کنیم. در صورت نیاز از خانواده، خواهر و برادر فرد معلول هم آزمایش گرفته می‌شود. در نهایت ذخیره ژنتیکی آن خانواده مشخص شده و به آنها برای فرزندآوری، فرزندآورری‌های بعدی، ازدواج و ... توصیه‌هایی می‌شود.

وی، ادامه داد: امیدواریم تا با این مداخلات دیگر شاهد فرزندآوری معلولان نباشیم این درحالیست که الان معلولانی وجود دارند که تا ۵ فرزند معلول دارند که این نشان می‌دهد باید یکسری مداخلات انجام می‌شد که انجام نشده است.

رضازاده با بیان اینکه در کنار این کار، بانک ذخیره ژنتیکی معلولیت‌ها در کشور نیز به دست خواهد آمد، توضیح داد: این اطلاعات یک بانک ارزشمند است. در سال‌های قبل کشورهای پیشرفته بسیاری قصد داشتند تا با انجام آزمایش‌های رایگان برای ما این بانک را تولید کنند، اما از آنجایی که  نمی‌خواستیم کشورهای خارجی این کار را بکنند که سپس اطلاعات را برای خودشان استفاده کنند، این طرح را اکنون در داخل کشور آغاز کردیم. خوشبختانه امروز در کشور خودمان و به دست متخصصان داخلی این اقدام را انجام می‌دهیم و آزمایش‌ها هم با دانش بومی خواهد بود.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور، افزود: ذخیره ژنتیک در مطالعات و پژوهش‌های مختلف، ژن درمانی، جابجایی ژن‌های معیوب با ژن‌های سالم و ... به ما کمک می‌کند و این اقدامات با کمک دانشگاه‌ها و متخصصان انجام خواهد شد. فکر می‌کنم سه سال بعد از اجرای این طرح ما یک بانک جامع از کل معلولیت‌ها داشته باشیم. در کنار این برنامه نیز برنامه رصد علل معلولیت‌ها را در کشور انجام می‌دهیم. این طرح سال گذشته در سه استان انجام شد و امسال هفت استان دیگر به طرح اضافه خواهد شد.

رضازاده، با بیان اینکه به این شکل شیوع‌شناسی و علل معلولیت‌ها در کشور اجرایی می‌شود، اظهار کرد: برای مثال ما روستایی در کشور داریم که نابینایی در آن زیاد است و میانگین آن چند صد برابر میانگین جهانی و کشوری است. در برنامه رصد علت این موارد را پیدا می‌کنیم و اگر علت ژنتیکی داشته باشند، مداخلات لازم انجام می‌شود تا دیگر شاهد چنین معلولیت‌هایی نباشیم.

به گفته وی، طرح پایش همه معلولان در حال حاضر در مرحله مقدماتی است و پزشکان کمیسیون‌های پزشکی تشخیص معلولیت در حال آموزش هستند. از آنجایی که حوزه معلولیت‌ها مربوط به معاونت توانبخشی است و برنامه ژنتیک نیز به معاونت پیشگیری بهزیستی مربوط است، همکاری درون سازمانی خوبی صورت گرفته است.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در پایان یادآور شد: آموزش غربالگران و مددکاران نیز آغاز شده و نرم‌افزاری که اطلاعات باید آنلاین روی آن ثبت شود نیز در حال تهیه است و از مهرماه برنامه آن اجرایی خواهد شد. در این طرح یک میلیون و ۴۵۰ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی بررسی ژنتیکی می‌شوند و هرجا لازم باشد حتی خانواده این افراد نیز بررسی خواهند شد.

کد خبر 3700

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =