مردم چه زمانی شاهد کاهش کودکان خیابانی خواهند بود

مدیرکل بهزیستی استان تهران ضمن تأکید بر این مسئله که طرح ساماندهی کودکان کار خیابان با شکست مواجه نشده است، گفت: طی دو هفته آینده ساماندهی کودکان خیابانی هدفمندتر خواهد شد.


به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران، داریوش بیات‌نژاد در پاسخ به این سؤال که آیا اجرای طرح ساماندهی کودکان کار خیابان همانند طرح‌های مشابه گذشته با شکست مواجه شده است؟ گفت: برخی از سازمان‌های مردم‌نهاد که در حوزه کودکان کار و خیابان فعالیت داشته‌اند ادعا دارند که ۳۰ طرح مشابه برای جمع‌آوری کودکان کار اجرا و با شکست مواجه شده است اما چنین چیزی اصلاً صحت ندارد.

وی ادامه داد: البته طرح‌های مختلفی اجرا شده که موفق نبوده‌اند، اما اکنون مجموعه ارگان‌ها و نهادهای مسئول برای صیانت از حقوق کودکان و ساماندهی کودکان کار خیابان اراده جدی دارند.

بیات‌نژاد با اشاره به اینکه این طرح از ۲۰ خردادماه سال جاری آغاز به کار کرد و در ابتدای فعالیت، ایرادها و مشکلاتی وجود داشت، گفت: ولی اکنون با توجه به جلسات متعدد کارشناسی که در سطوح استانی و ملی برگزار شده است، به زودی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن ساماندهی کودکان به صورت هدفمندتر و دقیق‌تر ادامه پیدا خواهد کرد.

وی اضافه کرد: البته هم‌اکنون نیز این طرح به صورت محدود در حال اجراست و پذیرش کودکان کار خیابان در مکان‌های مشخص شده انجام می‌شود.

جمع‌آوری ۳۴۰ کودک کار خیابان

مدیرکل بهزیستی استان تهران در خصوص آمار کودکان جمع‌آوری شده، گفت: حدود ۳۴۰ کودک از ابتدای طرح جذب شده‌اند و زمینه بازگشت بیش از ۶۰ درصد این کودکان نزد خانواده و افراد مؤثر در سرپرستی آنها فراهم شده است.

وی افزود: به زودی قراردادهایی با مؤسسات و سمن‌هایی که تخصص آنها در حوزه کودکان کار است و برای حضور در این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند منعقد می‌شود. شهرداری تهران نیز علی رغم اینکه در بحث ایجاد فضاها و اماکنی که باید به نگهداری این کودکان اختصاص پیدا کند، تعلل داشت اما اکنون همکاری خوبی دارد و امیدواریم طی دو هفته آینده تمام نواقص و ایرادهایی که در مسیر اجرای طرح بود را برطرف کنیم و شاهد باشیم ساماندهی کودکان کار روال مطلوبی پیدا کرده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا با اجرای این طرح مردم به صورت ملموس شاهد کاهش کودکان کار در خیابان‌ها خواهند بود؟ گفت: به دنبال این هستیم که تعداد کودکانی که مشغول شغل‌های کاذب و دستفروشی و گدایی در معابر هستند، به حداقل ممکن برسد. البته هدف از اجرای این طرح پاک کردن صورت مسئله نیست، بلکه می‌خواهیم از حقوق این کودکان صیانت کنیم.

بیات‌نژاد هدف نهایی این طرح را شناسایی خانواده‌های کودکان و توانمندسازی آنها برای ممانعت از حضور کودکانشان در خیابان‌ها اعلام کرد.

اگر به مصلحت کودکان اتباع باشد، به کشورشان بازگشت داده می‌شوند

وی در پاسخ به این سؤال که آیا کودکان اتباع به کشورشان برگشت داده می‌شوند؟ گفت: این مسئله جزء وظایف نیروی انتظامی و اداره اتباع است. بهزیستی به دنبال این است که کودکان را از کف خیابان و محل‌هایی که ممکن است در معرض خطر قرار گیرند پذیرش کند. نشست‌های متعدد و مختلفی با مسئولان در اداره اتباع انجام و مقرر شده است که با ما همراهی کنند و اگر مصلحت این کودکان اقتضا کند، در چارچوب قوانین و تعهدات بین‌المللی زمینه بازگشت آنها به کشورشان فراهم شود.

بیات‌نژاد تصریح کرد: اقداماتی که صورت می‌گیرد حتی برای کودکان اتباع که غیرقانونی به ایران وارد شده‌اند طوری نخواهد بود که این کودکان در معرض خطر قرار گیرند؛ هدف اصلی صیانت از حقوق این کودکان است و اگر کودکی از اتباع خارجی است و بدون مجوزهای قانونی وارد ایران شده چرایی و چگونگی ورودش به ایران مورد بررسی قرار می‌گیرد و دستگاه‌های مسئول در این زمینه به وظایف خود عمل می‌کنند.

آیا کودکان اتباع دزدیده شده و به ایران آورده شده‌اند؟

وی در واکنش به این مسئله که مطرح می‌شود تعدادی از کودکان اتباع دزدیده شده و به ایران آورده شده‌اند؟ گفت: همه این مباحث را ما هم می‌شنویم. بله؛ ممکن است تعدادی از این کودکان با قاچاق کودک، باندهایی که از کودکان سوء‌استفاده می‌کنند یا افرادی که کودکان را از خانواده‌ها گرفته و برای کار به ایران می‌آورند مرتبط باشند. مباحث این‌چنینی وجود دارد ولی به اطلاعات و موارد مصداقی این مسئله باید نیروی انتظامی، اداره مرزبانی و اداره اتباع خارجی ورود کنند و به پرسش‌های مرتبط در این حوزه پاسخ دهند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران در پاسخ به این سؤال که آیا کودکی ترخیص شده که خانواده مؤثر نداشته باشد؟ گفت: ترخیص کودکان از کانال بهزیستی به گونه‌ای نبوده که آنان سرانجام ناخوشایندی داشته باشند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد جدیتی که در سطح استانی و ملی برای ساماندهی کودکان کار و خیابان وجود دارد بتواند بحث ساماندهی را به سرانجام مطلوبی ختم کند و افزود: البته در مسیر اجرا دستورالعمل‌ها و قوانینی وجود دارد که باید هماهنگی‌های لازم از طریق مقام‌های بالادستی ابلاغ شود تا در مسیر اجرا کمترین ایراد و اشکال را داشته باشیم.

منبع: ایکنا

کد خبر 3661

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد