«ایران»؛ حائز رتبه برتر غربالگری شنوایی نوزادان در قاره آسیا شناخته شد

رئیس گروه غربالگری سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۰ میلیون نوزاد و شیرخوار غربال شده و بالغ بر ۳۰ هزار کودک دارای اختلالات شنوایی شناسایی شده‌اند، گفت: با توجه به عملکرد درخشان بهزیستی در زمینه شنوایی، ایران به عنوان یکی از ۷ کشور همکار ثابت سازمان بهداشت جهانی در زمینه شنوایی شناخته شده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، «محسن فیروزبخت» رئیس گروه غربالگری سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه نقص شنوایی، شایع‌ترین نقص مادرزادی بدو تولد است که عوارض ناشی از آن علاوه بر ناشنوایی و ناگویایی، مشکلات عدیده روحی، روانی و اجتماعی است که درمان آن هزینه‌های بسیار بالایی را به همراه دارد، گفت: براساس آمارها و مستندات علمی، شیوع اختلالات شنوایی در ایران حدود ۳ در هزار گزارش شده است که این مساله نشان‌دهنده ضرورت و اهمیت پرداختن به این موضوع در کشور است.

رئیس گروه غربالگری سازمان بهزیستی کشور در تشریح اقدامات صورت گرفته در برنامه عملیاتی غربالگری، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران، بیان کرد: :در ابتدای این مسیر، با مطالعات وسیعی که از سال ۷۸ با بررسی اطلاعات داخلی و بررسی متون و تجربیات خارجی صورت پذیرفت و با استفاده از آزمون‌های فیزیولوژیک و الکتروفیزیولوژیک توانستیم در شناسایی کودکان دچار نقص شنوایی مادرزادی اقدامات گسترده‌ای را انجام دهیم.

وی، افزود: شروع آزمایشی این برنامه در کشور از سال ۸۰ بوده است اما فعالیت فراگیر و کشوری براساس شیوه‌ای که امروزه مشاهده می‌شود از سال ۸۴ با هدف کلی کاهش بار ناشی از معلولیت شنوایی در جامعه و ارتقاء سطح سلامت آغاز شده است.

فیروزبخت، شناسایی نقایص شنوایی در نوزادان و شیرخواران وتامین خدمات توانبخشی مورد نیاز و مداخله موثر و مطلوب تا قبل از یکسالگی، گسترش سطح پوشش غربالگری شنوایی در سطح کشور به ویژه در مناطق روستایی و محروم، افزایش مشارکت بخش غیردولتی در برنامه‌های پیشگیرانه، تعیین بروز کم‌شنوایی متوسط تا عمیق در نوزادان، تعیین بروز کم‌شنوایی در نوزادان دارای فاکتورهای خطر اختلالات شنوایی را از مهمترین اهداف اختصاصی این طرح برشمرد.

رئیس گروه غربالگری سازمان بهزیستی کشور در ادامه با اشاره به پروتکل اجرایی برنامه، گفت: غربالگری شنوایی یک خدمت بهداشتی خاص نوزادان است تا به کمک آن معلولیتی که درمعاینات معمول نوزادان قابل شناسایی نیست، در زمان مناسب (زیر یک ماهگی) غربال شده و قبل از سه ماهگی تشخیص داده شود تا مداخله مطلوب در این خصوص تا قبل از ۶ ماهگی صورت پذیرد؛ البته درادامه روند مراقبت شنوایی کودکان، در سنین ۳ تا ۵ سالگی نیز دوبار غربالگری شنوایی برای گروه هدف انجام می‌شود.

وی، تصریح کرد: اگر در سن زیر یکسال، ناشنوایی تشخیص داده نشود و این زمان طلایی را از دست بدهیم، کودک نه تنها کم‌شنوا و یا ناشنوا می‌شود، بلکه ناگویا هم می‌شود. بر این اساس، سال اول پس از تولد برای ما بسیار مهم است. البته در این طرح هر استان برای خود شبکه ارجاع دارد که والدین می‌دانند برای تشخص، مداخله و درمان باید به کجا مراجعه کنند.

فیروزبخت با بیان اینکه در این برنامه کار با کمک بخش غیردولتی انجام می‌شود و بیش از ۹۸ درصد مراکز غیردولتی هستند، افزود: ۶۳۰ واحد غربالگری در سراسر کشور مستقر و مشغول ارائه خدمات هستند که مکان‌های مراجعه برای معاینه، بیمارستان‌های دارای زایشگاه است.

رئیس گروه غربالگری سازمان بهزیستی کشور عدم پوشش بیمه‌ای از یکسو و عدم آگاهی برخی از والدین و یا عدم احساس نیاز به انجام این کار را دو معضل بزرگ در این حوزه دانست و افزود: تشریح اهمیت این موضوع علاوه بر مردم، برای مسئولین نیز بسیار مهم است؛ چراکه قانونی شدن غربالگری شنوایی و اجبار خانواده‌ها به انجام آن (مثل واکسیناسیون نوزادان) از تحمیل هزینه‌های گزاف مالی به مردم و یا کشور برای درمان ناشنوایی جلوگیری می‌کند.

وی، افزود: بهزیستی، خانواده‌هایی که توان مالی برای پرداخت هزینه غربالگری را ندارند، پوشش می‌دهد و این برنامه برای افراد محروم و یا شهروندان ساکن در مناطق محروم رایگان است، تصریح کرد: نقص شنوایی شایع‌ترین اختلال مادرزادی در بدو تولد است (حدود ۳ تا ۵ در هزار) و عوارض گسترده آن (اختلالات گفتاری، زبانی، روانی، اجتماعی، شغلی و ...) بار بسیار زیادی را بر خانواده و جامعه تحمیل می‌کند. در این برنامه نوزاد در بدو تولد در واحدهای غربالگری شنوایی که عمدتاً در زایشگاه ها مستقر می باشند، تحت آزمون TEOAE قرار گرفته و در صورت مشکوک بودن، ظرف مدت ۲ تا ۴ هفته تحت آزمون AABR قرار می‌گیرد. سپس موارد مشکوک برای ارزیابی‌های تشخیصی به سطح دوم برنامه یعنی مراکز شنوایی‌سنجی ارجاع داده می‌شوند که در صورت تایید تشخیص شیرخوار با برگه ارجاع به سطح سوم برنامه جهت انجام مداخلات طبی و توانبخشی به مراکز مربوطه هدایت می‌شود.

فیروزبخت با اشاره به اینکه از ابتدای شروع برنامه تاکنون بیش از ۱۰ میلیون نوزاد و شیرخوار غربال شده و بالغ بر ۳۰ هزار کودک دارای اختلالات شنوایی شناسایی شده‌اند، افزود: در سال ۱۳۹۷ نیز حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر که شامل ۸۹ درصد موالید زنده کشور است، تحت پوشش این برنامه قرار گرفته‌اند.

وی در پایان با بیان اینکه ما در این حوزه از الگوهای جهانی پیروی می‌کنیم، تصریح کرد: با استناد به گزارش اخیر سازمان بهداشت جهانی(WHO) براساس پروژهA global survey on newborn and infant hearing screening and publication، ایران در منطقه آسیا از نظر میزان پوشش، تعداد غربال سالیانه، روش اجرا وگسترش فراگیر و کشوری برنامه در رتبه برتر قرار دارد. همچنین با توجه به عملکرد درخشان بهزیستی در زمینه شنوایی، ایران به عنوان یکی از ۷ کشور همکار ثابت سازمان بهداشت جهانی در زمینه شنوایی شناخته شده است.

کد خبر 3576

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =