لرستان | بیش از ۶۰۰۰ روشندل تحت حمایت بهزیستی لرستان هستند

مدیرکل بهزیستی لرستان گفت: روشندلان جزو موفق ترین گروه های معلولین بوده و اهتمام ویژه ای به بحث تحصیلات تکمیلی دارند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی لرستان، فاطمه زهرا توکلی در جلسه معرفی دستگاه برجسته نگار هوشمند همراه که با حضور طهماسبی مدیر کل کتابخانه های عمومی استان، پورسیف مدیرکل فناوری اطلاعات استانداری لرستان، معاون توانبخشی بهزیستی، رئیس بهزیستی شهرستان خرم آباد و جمعی از روشندلان استان برگزار شد اظهار کرد: معلولین جزو اکثریت جامعه هدف سازمان بهزیستی می باشند.

وی با بیان اینکه سالمندان، زنان وکودکان نیز تحت پوشش این سازمان هستند، افزود: در استان لرستان ۴۸ هزار معلول تحت پوشش  داریم که ۶ هزار و ۷۰۰ نفر از آنان نابینا هستند.

توکلی در ادامه با بیان اینکه مناسب‌سازی بیش از ۲ دهه است که در جهان تغییر رویکرد پیدا کرده تا معلولین علاوه بر دسترسی به فضای فیزیکی به فضاهای اطلاعاتی دسترسی داشته باشند، گفت: متاسفانه معلولین و به ویژه نابینایان از دسترسی به منابع اطلاعاتی برای ادامه تحصیل محروم هستند.

وی عنوان کرد: هر اقدامی در جهت تسهیل کار ، زندگی و حقوق برابر برای جامعه هدف برداریم در حق خودمان لطف کرده‌ایم.

 مدیر کل بهزیستی لرستان اضافه کرد: امید می‌رود که در آینده‌ای نزدیک این دغدغه‌ها را در استان نداشته باشیم و فضایی فیزیکی فراهم کنیم تا کتابخانه ویژه نابینایان را در مرکز استان راه اندازی کنیم.

 توکلی افزود: در شهرستان بروجرد کتابخانه ویژه نابینایان  را داریم  و بهزیستی نیز در حد امکانات خود کتابخانه‌ کوچکی را در منطقه گلدشت خرم آباد راه اندازی کرده است اما متاسفانه فرهنگ ترافیک ما چنان پیشرفت نکرده که معلولین از وسایل ایاب و ذهاب مناسب‌سازی شده استفاده و برای دریافت کتاب به این کتابخانه مراجعه نمایند.

 فرشته طهماسبی مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گفت: امکانات باید به طور یکسان در اختیار همه مردم قرار گیرد و تلاش ما این است که اقشار مختلف جامعه به ویژه جامعه معلولین و به ویژه نابینایان را تحت پوشش کتابخانه های خود قرار دهیم .

طهماسبی گفت: شهرهای خرم آباد، بروجرد و کوهدشت بیشترین آمار جمعیت نابینایان را دارند و در صدد هستیم امکانات لازم را برای کتابخانه های ویژه نابینایان این شهرها آماده کنیم.

پورسیف مدیرکل فناوری اطلاعات استانداری لرستان گفت: مناسب سازی باید در فضای IT ، فناوری و سایبری صورت پذیرد. در استان قابلیت ها، شرایط و فرصت های مناسبی است که بتوانیم به سمت الکترونیکی کردن خدمات برویم.

پورسیف اضافه کرد: می توان در قالب بخشنامه هایی دستگاهها را موظف کرد که وب سایت های خود را مطابق شرایط معلولین و نابینایان طراحی نمایند.

حجت حق نظری رئیس بهزیستی شهرستان خرم آباد پرداختن به موضوع معلولان را مهم دانست گفت: تعداد بسیاری از روشندلان استان نویسنده و دانشجو هستند و نیاز به کتابخانه‌ها و اطلاعات به روز دارند و این درحالیست که کاغذ بریل بسیار پر هزینه است، پس نیاز داریم که به سمت استفاده از منابع الکترونیکی برویم.

در این جلسه دستگاه برجسته نگار هوشمند همراه توسط یکی از روشندلان استان معرفی گردید، این دستگاه با داشتن خروجی های بریل و صوتی (فارسی و انگلیسی)  بهترین وسیله کمکی توانبخشی برای نابینایان فارسی زبان بوده و تنها دستگاه بریل تولید شده در ایران است. 

نیاز دانشجویان و دانش آموزان نابینا به این دستگاه که وسیله ای سبک و قابل حمل بدون نیاز به اتصال به رایانه و با حداکثر سهولت استفاده در اماکن مختلف، برای انجام اموری از قبیل مطالعه، یادداشت برداری، تهیه متون و گزارشات است، می تواند حضور روشندلان را در جامعه پررنگ تر نماید.

کد خبر 3550

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد