اردبیل ا شهرستان خلخال  نیاز به ایجاد مرکز مشاوره ژنتیک دارد

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: مراکز مشاوره ژنتیکی در شهرستان خلخال برای ارائه خدمات مشاوره‌ای به افراد قبل و حین ازدواج و همچنین به خانواده‌های دارای سابقه معلولیت ژنتیکی برای پیشگیری از تولد فرزندان معلول ضرورت دارد.

بهزاد ستاری با تاکید بر لزوم اجباری شدن مشاوره ژنتیکی قبل از ازدواج زوجین افزود: این کار نیازمند بهره‌گیری از ملزومات آن از جمله ایجاد مراکز مشاوره ژنتیک و نیز بهره‌مندی از حضور پزشکان عمومی آموزش‌دیده در بحث ژنتیک است.

وی با اعلام آمادگی به همکاری برای اعزام پزشکان عمومی علاقه‌مند به این کار به دوره‌های آموزشی ویژه اظهار داشت: آموزش پزشکان عمومی و ارائه خدمات مشاوره ژنتیکی به افراد قبل از ازدواج در کنار پیشگیری از معلولیت‌های ژنتیکی منبع درآمدی برای این گونه پزشکان خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به اینکه با اجرای طرح غربالگری شنوایی ، میزان معلولیت‌های شنوایی در این استان ۵۰ درصد کاهش یافته ، گفت: در حالی که آمار دانش‌آموزان دارای معلولیت و اختلالات شنوایی در سال تحصیلی ۸۸_۸۹ ، ۱۰۵ نفر بود با اجرای درست طرح غربالگری شنوایی و اقدام به موقع برای درمان افراد دارای اختلالات شنوایی این آمار در سال تحصیلی ۹۷_۹۸ با ۵۰ درصد کاهش به ۵۵ دانش‌آموز و تعداد کلاس‌های دانش‌آموزان استثنایی درگیر با مشکل شنوایی نیز از پنج کلاس به یک کلاس کاهش یافته است.

وی با اشاره به هزینه‌های بالای درمان معلولیت‌های شنوایی گفت: با اجرای به موقع طرح غربالگری شنوایی در بین کودکان و تشخیص اختلال شنوایی این معلولیت قابل درمان بوده و از ناشنوایی مطلق افراد جلوگیری می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل همچنین از افزایش قابل توجه تسهیلات اعتباری اختصاص یافته امسال برای بازتوانی افراد معتاد و بهبودیافتگان از اعتیاد خبر داد و گفت: در حالی که مجموع این تسهیلات در سال گذشته ۸۰ میلیارد ریال بود، این میزان در سال جاری به ۲۲۵ میلیارد ریال رسید.

وی با بیان اینکه تسهیلات درنظر گرفته شده تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال در اختیار بهبودیافتگان از اعتیاد قرار می‌گیرد ، افزود: هزار معتاد بهبود یافته در استان وجود دارد و با راه‌اندازی مجتمع‌های تولید محصولات گلخانه‌ای زمینه اشتغال این افراد را در دوران بهبودی فراهم خواهیم کرد.

ستاری با اشاره به فقدان خانه سالمندان و معلولین در شهرستان خلخال بیان کرد: بهزیستی آماده راه‌اندازی خانه سالمندان در زمین موقوفی واقع در جاده خوجین خلخال است و در صورت موافقت اداره اوقاف و امور خیریه عملیاتی خواهد شد.

کد خبر 3518

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد