کرمان|سامانه کاهش طلاق (تصمیم)  در استان کرمان اجرایی شد

معاون مدیر کل دفتر امور آسیب دیدگان سازمان بهزیستی کشور وارد شدن نقش هایی از بیرون خانواده مثل نقش اشتغال مادران و زنان در بیرون از خانه و مشکلات اقتصادی و مالی را از دیگر دلایل تعارض در خانواده دانست.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان کرمان مجید ارجمندی معاون مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی کشور درهمایش یک روزه آموزشی و اجرایی سامانه کاهش طلاق تصمیم که در کرمان برگزار شد با تبریک هفته دولت گفت : برای کنترل و مهار آسیب های اجتماعی به همکاری های بین بخشی نیاز داریم که این همکاری های بین بخشی بسیار می تواند در کاهش آسیب های اجتماعی موثر باشد.چراکه وقتی مسئولین از نیازهای مردم مطلع باشند بهتر می توانند برای پاسخ به این نیازها  برنامه ریزی نمایند.

وی با بیان اینکه ما در چهل سال گذشته باید سیستم های خدمت رسانی به ویژه در موضوع آسیب های اجتماعی را به روز می کردیم که متاسفانه انجام نشد؛ افزود: در ۵ سال گذشته در جریان گزارش دهی به مقام معظم رهبری ۲۲ آسیب اجتماعی احصا شد که این آسیب های احصا شده به ۵ آسیب شامل اعتیاد، حاشیه نشینی، اعتیاد، فساد و طلاق تقلیل یافت که در سازمان اجتماعی وزارت کشور وظیفه کاهش طلاق به عهده سازمان بهزیستی گذاشته شد.


ارجمندی با تشریح وضعیت خانواده در ایران گفت : با توجه به دگرگونی های اجتماعی، پیچیدگی هایی از جمله جابجایی نقش ها که در خانواده به وجود آمده و همچنین که حقوق فردی هریک از اعضاء خانواده که در قانون نیز مشخص شده، به یک سری تعارضات منجر شده است که متاسفانه کارکرد خانواده را تغییر داده است.
وی وارد شدن نقش هایی از بیرون خانواده مثل نقش اشتغال مادران و زنان در بیرون از خانه و مشکلات اقتصادی و مالی را از دیگر دلایل تعارض در خانواده دانست و افزود: همه این دلایل باعث شده میزان گفت و گوی موثر و ابراز علاقه های عاطفی درخانواده به شدت کاهش یافته و هریک از زوجین تامین نیازهای عاطفی را در خارج از خانه و خانواده جستجو کنند.
معاون مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تقویت مراکز مشاوره را ضروری دانست و عنوان داشت : به استناد مواد قانونی ۷۸- ۸۰- ۱۰۲ و ۱۰۴ برنامه ششم توسعه بهزیستی موظف است با همکاری شرکاء اجتماعی از جمله دادگستری نسبت به کاهش ۲۵درصدی رشد طلاق اقدام کند.


وی در توصیف ویژگی های سامانه کاهش طلاق با نام اختصاری "تصمیم"به نشانی اینترنتی www.tasmim.behzisti.net گفت : این سامانه تا کنون در ۲۱ استان اجرایی و ۱۴۵ هزار پرونده ثبت شده است که  بهزیستی استان کرمان به عنوان بیست و دومین استان وظیفه اجرای این سامانه را بر عهده دارد.


ارجمندی هماهنگی با شرکای اجتماعی به ویژه دادگستری را یکی از ویژگی های اجرای سامانه تصمیم توصیف کرد و افزود: تقویت مراکز مشاوره – برنامه ریزی برای استخراج آمار صحیح از میزان سازش ها و برگزاری دوره های آموزشی از دیگر ویژگی های این سامانه است .


حجه الاسلام محمد شفیعی رئیس مجتمع قضائی خانواده کرمان در سخنانی ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت با اشاره به اهمیت مشاوره در دین مبین اسلام گفت : خانواده از مهمترین نهادهای اجتماعی است که در هر دوره بشری برای دوام و بقا این نهاد به مشاوره نیاز دارد.


وی با استناد به فرموده مولای متقیان علی بن ابیطالب (ع) که هیچ پشتیانی بهتر از مشاوره نیست خطاب به مراکز مشاوره  افزود : مشاوره به خانواده ها  باید عالمانه و عادلانه مثبت و خیرخواهانه باشد و به گونه ای برنامه ریزی شود که زوجین از آموزش مهارتهای زندگی و حل مساله بهره مند شوند.  

کد خبر 3262

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد