افتتاح مراکز پیشگیری از معلولیت ها و غربالگری و کنترل سرطان در کرمان

ایسنا/کرمان شامگاه ۱۵ بهمن ماه با حضور معاون وزیر صمت و استاندار کرمان اولین مرکز جامع پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی استان و مرکز کنترل سرطان ایرانیان در شهر کرمان افتتاح شد


 
به گزارش ایسنا، "عباس صادق زاده" مدیرکل بهزیستی استان کرمان در این مراسم با اشاره به اینکه مهمترین و اصلی ترین رویکرد مسئولین باید به سمت پیشگیری باشد، اظهار کرد: جای مرکز جامع پیشگیری از معلولیت ها و آسیب ها در کرمان خالی بود اگر چه اکثر این خدمات به صورت پراکنده در قالب های گوناگون به جامعه ارائه می شد اما امروز شاهدیم که به همت بخش خصوصی و خیرین این مجموعه در کرمان آغاز به کار می کند.
وی با بیان اینکه مهمترین عامل در بحث پیشگیری فرهنگ سازی است، گفت: با افتتاح این مرکز انتظار داریم تا در بحث پیشگیری از آسیب های اجتماعی اتفاقات خوبی در استان بیفتد اگرچه این کار مستلزم رویکرد و تفکر پیشگیرانه و داشتن برنامه مدون است.
صادق زاده تصریح کرد: پیشگیری نباید صرفا فقط در یک بُعد باشد و باید همه جانبه به آن نگاه شود و این مرکز نباید صرفا به مسائل مدیکال یعنی فقط پیشگیری های جسمی بپردازد بلکه باید به مسائل اجتماعی نیز توجه جدی شود.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: هر هزینه ای که برای پیشگیری انجام شود هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است؛ سالانه بیش از ۴۰ هزار کودک معلول در کشور متولد می شود و هزاران میلیارد تومان هزینه بر دوش دولت، جامعه و مردم می گذارد و این جدا از هزینه های معنوی و بالای روحی و روانی است.
وی افزود: بدون حساب مسائل روحی و روانی، هزینه نگهداری معلولان متوسط و شدید بسیار بالاست در حالیکه با یک هزینه بسیار کمتر و پایین میتوان از بروز بسیاری از معلولیت ها جلوگیری کرد.
صادق زاده درمورد انجام غربالگری برای مادران بیان کرد: متاسفانه اخیرا بحث حذف غربالگری مادران باردار توسط برخی در مجلس مطرح شده که این موضوع مشکلات دیگری را ایجاد خواهد کرد.
وی افزود: وقتی که می توان از طریق پزشکی و علم متوجه شد جنینی که قرار است به دنیا بیاید اگر دارای معلولیت است قابل کنترل و درمان بوده و حتی می توان قبل از تولد روی آن عمل جراحی انجام داد، بسیار دارای اهمیت و حیاتی است و اگر قرار باشد این مهم را حذف کنیم دچار تولد معلولان و تحمیل هزینه های مضاعف به جامعه خواهیم بود.
به گزارش ایسنا، "محمدرضا دیانی" مدیرعامل گروه توسعه سرمایه گذاری انتخاب نیز در این مراسم با اشاره به افتتاح مرکز کنترل سرطان ایرانیان(مکسا) در کرمان با تاکید بر همکاری خیرین استان در راه اندازی این‌ مرکز، اظهار کرد: بی شک راه اندازی کلینیک های معنوی و روانشناسی با توجه به مراقبت های همراه با درمان، بر بهبود شرایط بیماران سرطانی کمک خواهد کرد و هدف از راه اندازی مکسا سعی در کاهش آلام این بیماران دارد.
وی با اشاره به اینکه بیمار ‌و خانواده وی از زمان تشخیص بیماری سرطان تا پذیرش و درمان نیازمند مدیریت شرایط بحرانی خود و خانواده هستند، گفت: مرکز مکسا کلینیک های مختلف را به منظور کاهش بحران در بیماران سرطانی راه اندازی کرده است. کلینیک مراقبت های معنوی و روانشناسی نیز در مرکز مکسا برای بیماران مبتلا به سرطان راه اندازی شده است.
دیانی تاکید کرد: مرکز مکسا خدمات پزشکی، پیراپزشکی و پرستاری را به صورت رایگان به بیماران سرطانی ارائه می کند و بیماران سرطانی با توجه به شرایط خاصی که دارند نیازمند دریافت خدمات و تجهیزات موردنیاز برای درمان بیماری خود در منزل حتی از طریق تلفن هستند.
وی با بیان اینکه سایر کشورها در زمینه پیشگیری و غربالگری سرطان اقدامات خوبی انجام داده اند، بیان کرد: اگر بیماری سرطان به موقع شناخته شود به طور قطع می تواند قابل درمان باشد لذا بیمارانی دچار بحران می شوند که دیر از بیماری خود مطلع می شوند.
دیانی غربالگری را یکی از خدمات این مرکز عنوان کرد و افزود: پیگیری، مشاوره و غربالگری بیماران سرطانی می تواند گام مهمی در بهبود شرایط این بیماران باشد. مکسا در اصفهان و تهران فعال است و امروز مرکز کنترل سرطان ایرانیان در کرمان، خراسان رضوی، قم، کاشان راه اندازی شد و به زودی این مرکز در ۱۴ منطقه از کشور راه اندازی می شود و امیدوارایم با این خدمت آلام و مشکلات بیماران سرطانی کاهش دهیم.

کد خبر 32587

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد