کردستان |نشست صمیمانه انجمن‌های معلولین کردستان با نماینده مجلس

نشست صمیمانه اعضای انجمن‌های معلولین استان کردستان با سیدمهدی فرشادان، نماینده مردم شهرهای سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان کردستان، اعضای انجمن‌های معلولین، سندروم داون، ناشنوایان، نابینایان و ... در نشست با مهدی فرشادان، نماینده مجلس مسایل و مشکلات خود را مطرح کردند.

فرشادان، با بیان اینکه سال‌ها در بهزیستی کار کرده‌ام و از از نزدیک با مشکلات شما آشنا هستم، گفت: قبلا به معلولان مستمری بسیار کمی پرداخت می‌شد و سال‌ها سال مبلغ آن تغییر نمی‌کرد که این اچحاف و ظلم بزرگی در حق معلولان بود. ما در کمیته اجتماعی کمیسیون برنامه و بودجه استارت کار را زدیم که در نهایت افزایش مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد به ۲۰ درصد حداقل دستمزد قانون کار در صحن علنی مجلس به تصویب رسید.

وی همچنین افزود: سال گذشته هفت هزار میلیارد تومان را نیز در مجلس برای رفع فقر مطلق درنظر گرفتیم که مددجویان بهزیستی و کمیته امداد در اولویت بودند که تحت پوشش قرار گیرند.

نماینده سنندج اضافه کرد: در سال 98 نیز با 20 درصد افزایش، هشت هزار و 400 میلیارد تومان را برای رفع فقر مطلق در نظر گرفتیم که باز هم افراد دیگری در این دو نهاد تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

وی در ادامه به قانون جامع حمایت از حقوق معلولان اشاره و تصریح کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته، این قانون اکنون ضمانت اجرایی دارد و اگر مدیری آن را اجرایی نکند می‌توانیم با وی برخوردهایی قضایی را هم داشته باشیم.

فرشادان به تولد سالانه 300 هزار نوزاد معلول در سطح کشور هم گریزی زد و گفت: آزمایشات ژنتیک را نیز در این راستا اجبار کرده‌ایم که مرحله مشاوره آن را رایگان کردیم و به دلیل برخی از مسایل فقط مرحله آخر آن به تصویب مجلس نرسید.

وی بیکاری را نیز یکی از بزرگترین مشکلات جوانان و جامعه هدف بهزیستی برشمرد و گفت: کشورمان به خاطر تحریم در وضعیت ویژه اقتصادی قرار دارد که باید برای آن چاره اندیشی شود. ما نباید منتظر استخدام دولتی باشیم چون به دلیل محدودیت‌های منابع مالی، استخدام‌های دولتی بسیار سخت شده است.

نماینده مجلس ادامه داد: برای کمک به جامعه هدف بهزیستی و کمیته امداد، امسال برای کل کشور پنج هزار میلیارد تومان وام با بهره چهار درصد برای ایجاد اشتغال در نظر گرفته شده است.

ابراهیمی، مشاور استاندار در امور معلولین هم در این نشست ضمن انتقاد از اینکه صداوسیمای کردستان اخبار ناشنوایان ندارد؛ به ضرورت حمایت سه ارگان اورژانس، آتش نشانی و پلیس 110 از معلولان تاکید کرد.

رئیس هیئت مدیره انجمن ضایعات نخاعی کردستان نیز در ادامه به مشکلات روحی و روانی که معلولین و خانواده آنها دچار می‌شوند، اشاره و عنوان کرد: اعتیاد و خودکشی دو مسئله اصلی هستند که ممکن است به سراغ معلولین و خانواده آنها بیاید به خاطر اینکه خود را از گرداب مشکلات رهایی بخشند.

سینا کریمی کردستانی، همچنین به کمبود وسایل توانبخشی اشاره و تصریح کرد: هزینه ویلچر برقی بسیار بالا رفته است در صورتی که متاسفانه تعدادی از معلولان به آن نیاز شدید دارند.

عدم مناسب سازی معابر شهری، نبود اشتغال و درآمد پایدار، گرانی داروی هورمون رشد، نبود سالن برای تمرین گروه تئاتر معلولین، ضرورت ساخت اپلیکیشن برای ناشنوایان، بالا بودن هزینه مدارس خصوصی برای کودکان سندروم داون و ناتوانی در پرداخت این هزینه‌ها که ادامه تحصیل آنها را با مشکل مواجه کرده است همچنین از دیگر از جمله مسایل و مشکلاتی بود که در این نشست مطرح شد.

منبع : روابط عمومی اداره کل بهزیستی کردستان

کد خبر 3084

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد