تعداد زنان سالمند تنها سه تا چهار برابر مردان سالمند است

تعداد زنان سالمند تنها سه تا چهار برابر مردان سالمند تنها است و این پدیده می‌تواند چالشی جدی برای این جمعیت و همچنین جامعه به وجود آورد.

کارشناس مسئول امورسالمندان بهزیستی استان یزد  با بیان این مطلب در  نشست شورای ساماندهی امور سالمندان اردکان گفت: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های جمعیتی که به ترکیب جنسیتی جمعیت سالمند توجه دارد، شاخص نسبت جنسی سالمندی دانست.
مجمود آسایس افزود: این شاخص نشانگر توزیع جمعیت زنان سالمند نسبت به مردان سالمند است و با توجه به رشد روزافزون سالمندان زن در کشور توجه به کیفیت زندگی آن‌ها یکی از فاکتورهای اساسی در سلامت اجتماعی است.
وی تنهایی زنان سالمند را  یکی از مشکلات اساسی آنان دانست و افزود: یکی از مؤلفه‌های تأثیرگذار بر کیفیت زندگی سالمندان، احساس تنهایی است و تنهایی زنان سالمند همراه با مشکلات اجتماعی و سلامتی بیشتری نسبت به مردان است. احساس تنهایی در سالمندانی که همسرشان را از دست می‌دهند بسیار بیشتر از سالمندان متأهل است.
آسایش یکی از راه‌های مرتفع کردن تنهایی زنان سالمند را ترویج ازدواج در سالمندان عنوان کرد و گفت: هرچند ازدواج مجدد در میان سالمندان نسبت به گذشته بیشتر شده است اما متأسفانه اغلب زنان سالمند به دلیل محدودیت‌های عرفی و سنتی از ازدواج مجدد استقبال نمی‌کنند و آن را تابو می‌دانند.
وی با بیان اینکه تعداد زنان سالمند بدون همسر و تنها نیز بسیار بیشتر از مردان سالمند تنهاست، اظهار داشت: این در حالی است که نرخ ازدواج مجدد در میان مردان سالمند بیش از زنان است.
به گفته این کارشناس سالمندان ازدواج مجدد وزندگی مشترک در دوران سالمندی موجب می‌شود نیازهای عاطفی، روحی و روانی سالمند تأمین شود و امید دوباره به زندگی پیدا کند. درعین‌حال تشکیل مجدد زندگی مشترک، موجب کاهش استرس، تنهایی و افسردگی و از بین رفتن نگرانی از مرگ به علت تنهایی می‌شود.
کارشناس مسئول امور سالمندان بهزیستی استان یزد از افزایش نرخ سالمندی در سطح این استان خبر دا د و ابراز کرد: بر اساس منابع علمی جمعیت زمانی که هشت درصد جمعیت را افراد ۶۵ سال و بالاتر و یا ۱۲ درصد جمعیت را افراد ۶۰ سال و بالاتر تشکیل می‌دهد، پدیده سالمندی در جمعیت استقرار می‌یابد.
وی، افزود: بر اساس سرشماری ۱۳۹۵ از جمعیت ۷۹ میلیونی کشور، ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر یعنی ۹٫۲۸ درصد سالمند هستند و پیش‌بینی می‌شود که درصد سالمندان ایران تا سال ۲۰۲۵ میلادی به ۱۰ و تا ۲۰۵۰ به بیش از ۳۰ درصد برسد.
دبیر دبیرخانه شورای ساماندهی امور سالمندان استان یزد بابیان اینکه پدیده سالخوردگی جمعیت تنها مربوط به ایران نیست، اذعان کرد: با توجه به این‌که هرساله رقم امید به زندگی افزایش و مرگ‌ومیر کاهش می‌یابد، روند سال‌خوردگی جمعیت برگشت‌پذیر نیست و پیری جمعیت یک چالش دائمی در سطح جهان خواهد بود.
آسایش در خصوص سیاست‌گذاری‌های کشور برای سالمندان، اظهار کرد: در ایران برای حقوق سالمندی می‌توان به بند ۷ سیاست‌های جمعیتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری” فرهنگ‌سازی برای احترام و تکریم سالمندان و ایجاد شرایط لازم برای تأمین سلامت و نگهداری آنان در خانواده و پیش‌بینی سازوکار لازم برای بهره‌مندی از تجارب و توانمندی‌های سالمندان در عرصه‌های مناسب” و بند ۱۵ سیاست‌های کلی خانواده ابلاغی مقام معظم رهبری” اتخاذ روش‌های حمایتی و تشویقی مناسب برای تکریم سالمندان در خانواده و تقویت مراقبت‌های جسمی و روحی و عاطفی از آنان» اشاره کرد.
وی تأکید کرد: با توجه به افزایش نرخ سالمندی در استان (۹٫۳ استان یزد و در شهرستان اردکان ۸٫۶) از تمامی دستگاه‌ها انتظار می‌رود در برنامه‌ریزی‌ها برای حوزه سالمندی مشارکت کنند.

کد خبر 3061

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد