گیلان | لزوم نوعی نگرش متفاوت به مقوله سالمندی در استان گیلان

نشست هم اندیشی پیرامون فرصت ها و چالش های سالمندی در استان گیلان که با حضور مدیر کل بهزیستی استان گیلان جناب آقای دکتر نحوی نژاد ، معاون توانبخشی بهزیستی استان آقای رحیم تکاملی ، نماینده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان سرکار خانم دکتر پاکدامن و مسئول دبیرخانه استانی شورای ملی سالمندان دکتر بهار پوررضا در محل اداره کل بهزیستی استان برگزار شد

دکتر حسین نحوی نژاد مدیرکل بهزیستی استان ،  ضمن اشاره به اینکه استان گیلان به عنوان سالمندترین استان کشور از بافت فرهنگی ، اجتماعی متمایزی نسبت به سایر مناطق ایران برخوردار بوده و این حقیقت لزوم نوعی نگرش متفاوت به مقوله سالمندی در استان گیلان را  اجتناب ناپذیر می نماید، بر ادغام خدمات بهداشتی درمانی ویزه سالمندان در   PHCو نگاه ویژه به مناطق کمتر برخوردار حاشیه شهرها که نسبت به مناطق شهری و روستایی بهره کمتری از خدمات مرتبط با سلامتی می برند تاکید کردند. همچنین از سمن هایی چون بنیاد های فرزانگان وخیریه های که که صرفا جنبه نگهداری از سالمندان ندارند ، نام بردند ، که در کنار نهادهای دولتی نظیر استانداری ، شهرداری ها ، اداره ارشاد و ... به ارائه خدمات متنوع  به این عزیزان مبادرت می ورزند.

نماینده معاونت محترم بهداشتی سرکار خانم دکتر پاکدامن نیز ضمن تبیین بسته خدمتی سلامت سالمندان در سطح اول که توسط بهورزان در خانه های بهداشت و مراقبین سلامت در مراکز بهداشتی درمانی شهری در شهرهای زیر 20 هزار نفر ارائه خواهد شد و نیز نظام ارجاع به سطح دوم که توسط پزشکان بر اساس بسته خدمتی سالمندان ویژه پزشک ، اجرایی می شود از فقدان ساز و کارهای ارجاع به سطح سوم ( خدمات تخصصی قلب و عروق ، غدد ، توانبخشی و ...)  اعم از دولتی و خصوصی ،  در قالب کلینیک های جامع سالمندی ابراز ناخرسندی کردند.

وموارد زیر به تصویب حاضران در نشست رسید :

- برنامه ریزی برای مراقبت در منزل سالمندان ترخیص شده از بیمارستانها ( سالمندان وابسته ) ، توسط اعضای خانواده یا مراقبین آموزش دیده که  آموزش های مراقبتی – توانبخشی مقتضی را دریافت کرده باشند. با هدف کارآفرینی و نیز مدنظر قرار دادن ملاحظات امنیتی سالمندان و خانواده های آنها در ابعاد روانی، جسمی و مالی ...   

- تبیین سازو کارهای ارجاع به هنگام ( در بازه زمانی طلایی ) سالمندانی که متعاقب اختلالات مدیکال یا سرجیکال دچار ناتوانی ( معلولیت )های جسمی – حرکتی ، حسی ، گفتاری و ... گردیده  و نیازمند دریافت خدمات توانبخشی از مراکز نظارت بهزیستی می باشند با خط و مشی مشابه ارجاع بیماران دچار ضایعه نخاعی به مراکز مراقبتی –  توانبخشی ضایعه نخاعی  تحت حاد بهزیستی و پیشنهاد پایلوت این طرح در مقیاس کوچک  در بیمارستان پورسینای رشت. 

- مقرر گردید یک منطقه از حاشیه شهر رشت ( احتمالا محله حمیدیان ) طی همکاری مشترک در قالب انعقاد تفاهم نامه فی مابین معاونت های  بهداشتی و درمان دانشگاه علوم پزشکی  و بهزیستی استان ،  بعنوان پایلوت  ارائه منسجم بسته خدمتی ویژه سالمندان در سطوح اول ، دوم و سوم در نظر گرفته شود و پروتکل های موجود در هر سه سیستم به نحو بهینه ادغام گردد.

- فراهم سازی بستر و تسهیل در ارائه مجوز تاسیس مراکز روزانه سالمندان از سوی بهزیستی استان ،  با هدف استفاده بهینه از پتانسیل خدمتی ، متخصصین طب سالمندی ، PHD  های سالمندشناسی  و کارشناسان ارشد پرستاری سالمندان با تاکید بر میسر نبودن اختصاص یارانه به این مراکز.

- تاکید بر پیشگیری از پلی فارماسی و مورتالیتی و موربیدیتی ناشی از آن با آموزش پزشکان در این رابطه. 

- تشریک مساعی بهزیستی و معاونت بهداشتی استان در راستای برگزاری یک جشنواره بزرگ به مناسبت روز جهانی سالمندان در مهر ماه سال جاری.

- هماهنگیو همکاری جهت تدوین کوریکولوم آموزشی و برگزاری یک دوره بازآموزی طب سالمندی ویژه  پزشکان در مهر ماه سال جاری.

کد خبر 3055

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد