لزوم تقویت نقش بازدارنده اورژانس اجتماعی در بروز آسیب های اجتماعی

همایش تقدیر از کارشناسان اورژانس اجتماعی با حضور دکتر«معصومه ابتکار» معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری،دکتر «وحید قبادی دانا» رییس و جمعی از معاونین و مسئولین سازمان بهزیستی کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل در این همایش که صبح امروز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد؛ «دکتر ابتکار» با اشاره به نیاز امروز تمام جوامع بشری به تفکر و تمدن غدیر گفت:سر در گمی بشر امروز،معضل همه جوامع و مشکلات اجتماعی است که ریشه در مسائل فرهنگی و سیاسی کشورها دارد و امروزه در برخی از مرفه ترین کشورها که شاخص های توسعه ای بسیار بالایی نیز دارند،«وزیر تنهایی» و یا «وزیر خودکشی»منصوب می شود و این موضوع نشان می دهد که بیش از هر زمان دیگری به قطب نمایی برای تحول و الهامی برای رسیدن به انسان متعالی داریم و اگر کارکرد غدیر را درک کنیم،درد امروز جوامع را پاسخگو خواهیم بود.

وی با اشاره به تعالی زنان در زمینه های مختلف فرهنگی،آموزشی،بهداشتی،درمانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و طی40سال اخیر افزود: علی رغم این پیشرفت چشمگیر،با توجه به اینکه کشور ما در گیر یک جنگ اقتصادی و روانی تمام عیار است که آسیب ها و تکانه های آن ،مسائل اجتماعی را متأثر می کند،نیاز به یک ساز و کار قوی و مواجه جدی توام با برخوردهای ضربتی ،احساس می شود که برنامه های مداخله ای و به خصوص فعالیت اورژانس اجتماعی در صدر این ساز و کارها قرار دارد.


ابتکار افزود:افتخار می کنم که در دولت دوازدهم یکی از رویکردهای اصلی ما،حمایت از اورژانس اجتماعی است و به شخصه حدود 40بازدید از مراکز اورژانس اجتماعی داشته ام و گزارش های متعددی دریافت کرده ام که و در جریان بسیاری از مشکلات و پیگیری های انجام شده هستم.


وی افزود:اورژانس اجتماعی به طرحی جامع نیاز دارد و ارزیابی ما از این سازمان، موثرترین ساز و کار مداخله ای کشور است. با توجه به دسترسی عمومی،سرعت کافی و بهره مندی از نیروهای متخصص که دلسوز هستند و تنها کارمند نیستند بلکه اجزای آن الهام بخش هستند، از هوش عاطفی بالا  برخوردارند و قدرت ایجاد تغییر دارند .از دل و جان خدمت می کنند و این امر جای تقدیر و تشکر دارد.


معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری،همچنین در خصوص  اجرای طرح ارتقای تاب آوری اجتماعی در کشور نیز گفت: این طرح به مدت دو سال است که در کشورمان اجرا می شود و تمامی استان های کشور نقشه راه آن را دریافت کرده اند.همچنین با همکاری آموزش و پرورش ،طرح ارتقای مهارتهای ارتباطی شامل تفکر نقادانه،مهارت های حل و فصل اختلاف،نقد و... را در دستور کار داریم،که باید در کنار همه دروس آموزش و پرورش این مهارت ها را آموزش دهیم زیرا جامعه‌ پیش از یک دانش آموز و دانشجوی ممتاز و موفق،به یک «انسان» برای زندگی موفق در جامعه نیاز دارد.وی همچنین ابراز امیدواری کرد تا با هم افزایی با اورژانس اجتماعی و به طور خاص در جامعه بر مسئله مهارتهای ارتباطی تمرکز شود.


دکتر ابتکار یکی از مهمترین مسائل جامعه را شناسایی اورژانس اجتماعی به مردم با تمرکز بر نقش بازدارنده آن دانست و افزود:معرفی اورژانس اجتماعی در بین مردم،هشداری برای افراد متخلف و آزارگر هست که وقتی بداند خدمات حمایتی از زنان و کودکان و سالمندان و امکان معرفی و مجازات فرد متخلف به راحتی در دسترس آنان است، در رفتار خود خویشتنداری بیشتری به خرج می دهند.

وی با اشاره به تصویب اولیه لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در دولت دوازدهم،نیز گفت: این لایحه به مدت ده سال متوقف مانده بود که با همراهی و همت همه عزیزان و مسئولان،در دولت دوازدهم تصویب شد و به دلیل ابهاماتی که داشت بازگشت داده شد و دوباره طراحی و در انتظار تصویب است که از همین تریبون درخواست میکنم که هر چه در تصویب و ارائه آن  تسریع شود،زیرا نیاز امروز ماست و به صراحت از حقوق کودکان و نوجوانان دفاع می کند.


دکتر ابتکار،در خصوص لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت نیز گفت:در این لایحه با مذاکرات بسیار مفید و کاربردی،نظرات و اصلاحات مطلوب اعمال شده است و ریاست محترم قوه قضاییه نیز به ما قول داده اند که در حداقل زمان این لایحه را ارائه بدهند و باز هم از این تریبون استفاده می کنم و از جناب رییسی درخواست دارم تا این لایحه را تایید کنند و به دولت ارائه کنند تا هر چه سریعتر بتوانیم قانونی قوی و در شأن خانواده ایرانی داشته باشیم.


وی گفت: در کشور ما نگاه متعالی ،آرمانی،اخلاقی و غدیری بسیار کمک می کند تا مواجهه درستی با مشکلات زندگی داشته باشیم. البته آسیب هایی که به تربیت و عدم آگاهی ارتباط دارد نیز نیازمند آموزش و توجه بیشتر است.


دکتر ابتکار در پایان سخنانش از توجه دکتر قبادی دانا و سازمان بهزیستی به حوزه سالمندی کشور تقدیر کرد و افزود: موضوع سالمندی از مسائل مهم جامعه ماست و نیاز داریم که سالمندان از زندگی خوب و احساس مفید،مولد و نقش آفرین بودن در جامعه بهره مند باشند تا خانواده گسترده ما از دست نرود.همچنین تقویت پیوندهای خانوادگی مانع از گسست های دوره سالمندی و انزوا و جدایی می شود و بحث مهم این حوزه،برنامه ریزی برای سلامت جسم و روح و حفظ نقشهای اجتماعی است.


گفتنی است در انتهای همایش  از نمایندگان اورژانس اجتماعی تمامی استان ها با اهدای لوح سپاس،تقدیر شد.

کد خبر 3039

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد