گیلان | دستاوردهای برنامه مراقبت در منزل در استان گیلان از سال 90 تا 98

معاون امور توانبخشی بهزیستی گیلان گفت : در سال 1395 با رویکرد استفاده از مراقبین عضو خانوار ، ابعاد جدیدی به برنامه مراقبت در منزل افزوده شد و 170 خانواده از خدمات برنامه توسط عضو آموزش دیده خانواده تحت نظر کارشناس متخصص بهزیستی بهره مند گردیدند و در حال حاضر تعداد 500 خانواده در استان گیلان از خدمات برنامه مراقبت در منزل  با استفاده از مراقبین آموزش دیده  (رسمی) و مراقبین عضو خانوار (غیر رسمی ) بهره مند هستند

معاون توانبخشی بهزیستی گیلان آقای رحیم تکاملی عنوان کرد : برنامه توانبخشی مراقبت در منزل  تحت عنوان طرح ارائه خدمات توانبخشی مراقبتی توسط مراقبین آموزش دیده در راستای کاهش بسترگرایی معلولین و گسترش بی رویه مراکز شبانه روزی نگهداری معلولین و سالمندان و تحکیم بنیان خانواده ، در سال 1390همزمان با 12 استان کشور در دو شهرستان استان گیلان (رودبار و شفت) جهت 160 نفر از توانخواهان حرکتی و آسیب نخاعی، ذهنی ، روانی مزمن و سالمند با معلولیت شدید وبسیار شدید اجرائی گردید ودر سالهای بعد با توسعه برنامه در شهرستانهای صومعه سرا ، تالش و سیاهکل ، جمعیت تحت پوشش به 330 نفر رسید.
وی اظهار داشت : در سال 1395 با رویکرد استفاده از مراقبین عضو خانوار ، ابعاد جدیدی به برنامه مراقبت در منزل افزوده شد و 170 خانواده از خدمات برنامه توسط عضو آموزش دیده خانواده تحت نظر کارشناس متخصص بهزیستی بهره مند گردیدند و در حال حاضر تعداد 500 خانواده در استان گیلان از خدمات برنامه مراقبت در منزل  با استفاده از مراقبین آموزش دیده  (رسمی) و مراقبین عضو خانوار (غیر رسمی ) بهره مند هستند و امید است در سالهای آتی با افزایش اعتبارات درصد بیشتری از توانخواهان، تحت پوشش برنامه مراقبت در منزل قرار گیرند.
آقای رحیم تکاملی گفت : گرچه این برنامه در بدو اجرا با چالشهائی از قبیل تغییر باورها و فرهگ سازی و تامین منابع انسانی و مالی مواجه بود ولی بتدریج جایگاه مناسب خود را در حوزه توانبخشی پیدا نمود ودر دوره کوتاه، دستاوردهای مطلوبی را  بدست آورد که این موفقیتها روزبروز بیشتر نمایان می گردد .
وی در ادامه گفت : برخی از دست آوردها که در چهار دسته شامل می شود به شرح ذیل می باشد               
1 - دست آ وردهای صرفه جوئی مالی   
2- دست آوردهای آموزشی 
3-دست آوردهای معنوی طرح 
4-دست آوردهای حمایتی و توانبخشی 
الف) دست آوردهای صرفه جوئی مالی شامل : 1- کاهش تقاضای بستر گرائی معلولین در مناطق اجرای برنامه 2- صرفه جوئی در یارانه پرداختی به مراکز و سهم مشارکت خانواده 3- اشتغال زائی جهت تعداد حدود 100 نفر از جوانان بیکار منطقه خصوصا مناطق روستائی و جوانان بیکار از خانواده معلولین که به اقتصاد خانواده معلول هم کمک نموده است و مراقبین از مزایای بیمه تامین اجتماعی برخوردار گردیده اند. 4- استفاده از موسسات خیریه مردم نهاد معلولین در اجرای برنامه که علاوه بر اعتبار برنامه از سهم آورده مناسب (مشارکتهای مردمی ) برخوردار گردیدند.
ب) دست آوردهای آموزشی  شامل: 1- آموزش تعداد 150 نفر جوان تحصیل کرده با روشهای توانبخشی و مراقبتی معلولین شامل مراقبین اشتغال یافته و رزرو. 2- آموزش 500 خانواده دارای معلول با روشهای مراقبتی و توانبخشی وشیوه های پیشگیری از بروز عوامل ثانویه تشدید معلولیت توسط مراقبین و کارشناس ناظر برنامه.
ج) دست آوردهای معنوی برنامه : 1- ارتقائ سطح بهداشت روانی معلول وخانواده آنان. 2- ایجاد نشاط و امید به زندگی در معلول با توجه به زندگی در کانون گرم خانواده
  د) دست آوردهای توانبخشی مراقبتی : 1- مراقبت از معلول و آزاد سازی زمان جهت اعضای خانواده 2- بازتوانی معلول با توجه به امکانات موجود 3- انجام حرکات صحیح وارائه آموزشهای لازم توانبخشی به زبان ساده و با توجه به مقولات آموخته شده.4- مناسب سازی محیط زندگی معلول

کد خبر 2992

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد