هرمزگان | برگزاری اولین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی استان هرمزگان

اولین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی استان هرمزگان در سال جاری به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در سالن اجتماعات این معاونت برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی بهزیستی هرمزگان ؛ در این نشست اختصاص اعتبار به دستگاههای اجرایی مشمول طرح شهید رجایی و اختصاص بخشی از سه درصد درآمد نفت و گاز و ماده 23 جرائم راهنمایی و رانندگی به مناسب سازی اماکن ،معابر و مبلمان شهری مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت .

بررسی وضعیت مناسب سازی مکان های گردشگری و هتل ها و همچنین ایاب و ذهاب معلولین و مشکلات موجود در ایستگاه های اتوبوس و تاکسی برای تردد معلولین و جانبازان از دیگر موارد مورد بحث بود .

رضا مدرس معاون هماهنگی امور عممرانی استانداری هرمزگان با اشاره به ضرورت اشاعه فرهنگ مناسب سازی اذعان داشت : هنوز فرهنگ مناسب سازی معابر و اماکن برای دسترسی معلولان و سالمندان نهادینه نشده است که این موضوع مشکلات زیادی برای این قشر بدنبال داشته و دارد.

وی گفت : تا زمانی که فرهنگ مناسب سازی معابر و ساختمان ها نهادینه نشود، قوانین و بخشنامه ها چندان موثر واقع نمی شوند.  

رضا مدرس با تاکید بر همدلی ، وفاق و عزم همگانی برای مناسب سازی محیط ، بر لزوم برخورد جدی ، آمرانه و بدون اغماض دبیرخانه ستاد مناسب سازی استان با دستگاههایی که در رعایت استانداردهای لازم کوتاهی می کنند تاکید کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان گفت : لازم است از ظرفیت های استان به ویژه صدا وسیما و مناطق آزاد بهره گرفت و ضمن معرفی فعالیت های خوب و ابتکاری دستگاه ها ، زمینه تشویق آن دستگاه و ترغیب دیگر دستگاهها را بوجود آورد.

غلامحسین رنجبر مدیر کل بهزیستی هرمزگان نیز در این نشست ضمن تقدیر از فعالیت های خوب صورت گرفته از سوی دستگاههای اجرایی در امر مناسب سازی اماکن ، معابر و ادارات گفت : در این زمینه در چند سال اخیر اتفاقات خوبی افتاده است.

رنجبر با اشاره به مشکلات ایاب و ذهاب معلولین و کاستی های سیستم حمل و نقل شهری برای خدمت رسانی به معلولین و جانبازان تصریح کرد : بسیاری از این افراد برای رفتن به محل کار یا محل تحصیل یا دیگر موارد با مشکل ایاب و ذهاب مواجه هستند و به دلایل مشکلات جسمی و حرکتی باید از خودروهای مناسب سازی شده استفاده کنند.

وی افزود : سازمان بهزیستی ، نهادی نیست که برای افراد دارای معلولیت ، خدمات ایاب و ذهاب، مهیا سازد، چون حمل و نقل شهری ، مدیریت منسجم دارد .ایاب و ذهاب هر شهروندی به عهده شهرداری ها است .

دبیر ستاد مناسب سازی استان اذعان داشت : بهزیستی به بخشی از افراد دارای معلولیت شاغل یا در حال تحصیل ، هزینه ایاب و ذهاب را می پردازد.

وی تصریح کرد: شاید مبلغ یارانه ترددی که به معلولان با شرایط خاص پرداخت می شود قابل توجه نباشد اما بخشی از هزینه تردد این افراد را تامین می کند.

غلامحسین رنجبر به اولویت‌های پرداخت هزینه ایاب و ذهاب اشاره کرد و اظهار داشت: افراد شاغل، محصلین، افراد دارای بیماری‌های حاد پزشکی، افرادی که اخیراً دچار ضایعات نخاعی شدند و همچنین معلولانی که آموزش‌های فنی و حرفه‌ای می‌ببینند دراولویت ما در پرداخت هزینه ایاب و ذهاب هستند.

مدیر کل بهزیستی هرمزگان یادآور شد : یکی از شاخص های مهم ارزیابی مدیران در جشنواره شهید رجایی میزان مناسب سازی ساختمان اداره ها برای معلولان است که خوشبختانه این مورد سهم بسزایی در ارتقای استانداردهای مناسب سازی در دستگاهها داشته است.

وی در ادامه با اشاره به بازدیدهای میدانی از مکان های گردشگری ، هتل ها و ایستگاههای اتوبوس در شهرستان بندرعباس  افزود: در این بازدیدها مناسب سازی هریک از جایگاهها مورد بررسی قرار گرفت که بر اساس نتایج بازدیدها بیشتر مکان های مورد بازدید وضعیت خوبی از این نظر برای معلولان نداشتند.

رنجبر ابراز امیدواری کرد بتوان با یاری همه مسئولان استانی جایگاه استان را در بحث مناسب سازی ارتقا دهیم و اماکنی در خور معلولان عزیز و جانبازان گرانقدر ایجاد نماییم.

کد خبر 2913

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد