مستمری تمام مددجویان بهزیستی و کمیته امداد را ۳ تا ۴ برابر کردیم/ دولت اصرار دارد چهره خشن فقر را از کشور دور کند

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت اصرار دارد چهره خشن فقر را از کشور دور کند و به مقطعی برسیم که با افتخار اعلام کنیم فقیر و نیازمند شدید نداریم، گفت: در تصمیمی که از ابتدای سال ۹۶ گرفته شد، مستمری تمام مددجویان امداد و بهزیستی را ۳ تا ۴ برابر کردیم و حدود ۷ هزار میلیارد تومان اختصاص داده شد و تلاش کردیم که هر سال متناسب با تورم افزایش داده شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از ایسنا، «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهور در همایش ملی تجلیل از ۵۰۰ کارآفرین برتر استان و آئین افتتاح ۲۵۰۰ پروژه عمرانی، اشتغال‌زایی و اردوهای دانشجویی کمیته امداد در اردوگاه ثامن‌الائمه ضمن تبریک روز خبرنگار، اظهار کرد: خبرنگاران رسالت بسیار مهمی بر دوش دارند، انتقال مطالب، اطلاع‌رسانی به جامعه و رساندن حرف مردم به گوش مسئولان، رسالت بزرگی است که از رسانه‌ها بر می‌آید. در نقطه فعلی بیش از همه زمان‌ها به اطلاع‌رسانی و افکار عمومی نیاز داریم.

وی افزود: دنیا جنگ روانی جدی علیه جمهوری اسلامی ایران را قبل از جنگ اقتصادی آغاز کرده که اکنون همزمان با جنگ اقتصادی، جنگ روانی و رسانه‌ای برای تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی در جریان است. نقش رسانه‌ها و خبرنگاران در این زمان تعیین‌کننده بوده تا موفق شویم افکار عمومی را در جهت تاب‌آوری کشور نگه داریم و از این وضعیت به خوبی عبور کنیم.

جهانگیری با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین یا بزرگ‌ترین رسالت‌هایی که امام(ره) برای نظام اسلامی ترسیم کردند و این هدف همواره مورد تاکید و اصرار مقام معظم رهبری قرار گرفت، رفع محرومیت از مناطق و افراد بود، عنوان کرد: شاید مهم‌ترین وظیفه‌ای که برای نظام قائل شدند، استقرار عدالت و محرومیت‌زدایی از چهره‌ها و مناطق بود. متناسب با این سیاست، امام(ره) نهادهایی تاسیس کردند. برای اینکه محرومیت را از مناطق برطرف کنند، جهاد سازندگی را ایجاد کردند. دورانی در جهاد سازندگی در دورترین و محروم‌ترین مناطق خدمت کردیم.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: اکنون بعد از ۴۰ سال، مناطقی که در آن زمان کمترین امکانات رفاهی و اولیه مورد نیاز زندگی را نداشتند، امروز جمهوری اسلامی تغییرات جدی در آن‌ها ایجاد کرده است. وقتی جهت‌گیری‌های صحیح، کارهای بزرگ و محرومیت‌هایی که توسط جمهوری اسلامی برطرف شده، ردیف شود، اقدامات آن مشخص می‌شود. اکنون نیز آن سیاست دنبال می‌شود و امیدواریم بتوانیم توازن منطقه‌ای را به نقطه‌ای برسانیم که همه شرایط خوبی داشته باشند.

وی بیان کرد: نهاد شریف کمیته امداد تشکیل شد که رسالت اصلی‌اش این بود که به کمک خیرین و انسان‌های شریف علاقه‌مند به کمک، بار سنگین را در شرایط اقتصادی برطرف کند. امروز کارنامه کمیته امداد سراسر افتخار و سرفرازی است. کمیته امداد موفق شد هم با دولت به گونه‌ای رابطه برقرار کند که از امکانات دولتی استفاده نماید و هم با خیرینی که دنبال فرصت و بهانه برای رساندن منابع به دست نیازمندان هستند، بنابراین توانستند زمینه خوبی ایجاد کنند. مردم ایران در این زمینه نمونه هستند و هیچ کشوری مشابه ایران نیست.

جهانگیری خاطرنشان کرد: در سیل امسال بخش وسیعی از استان‌ها و مناطق کشور تحت تاثیر قرار گرفت که یک‌باره موجی از انسجام، وحدت و ملت بودن ملت ایران، بار دیگر نشان داده شد. تفاوت ایران با کشورهای دیگر اینجا نشان داده می‌شود. هجومی مردم ایران برای کمک در جریان سیل، نمایش بزرگی از مردم ایران بود که زیبنده ملت ایران است.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: دولت اصرار دارد چهره خشن فقر را از کشور دور کند و به مقطعی برسیم که با افتخار اعلام کنیم فقیر و نیازمند شدید نداریم. در تصمیمی که از ابتدای سال ۹۶ با کمک کمیته امداد گرفته شد، مستمری تمام مددجویان کمیته امداد و بهزیستی را ۳ تا ۴ برابر کردیم و حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شد و تلاش کردیم که هر سال متناسب با تورم افزایش داده شود. امسال ۲۰۰۰ میلیارد تومان گذاشته شده، البته شرایط امسال سخت بوده اما این تصمیم تغییرناپذیر است.

وی اضافه کرد: سال گذشته تصمیم گرفتیم در دوره‌هایی حدود ۲۰۰ هزار تومان سبد کالا توزیع کنیم. در ماه رمضان قادر نبودیم به حدود ۱۸ میلیون خانوار سبد کالا دهیم اما تصمیم گرفتیم حداقل یک بار این کار برای تحت پوشش‌ها انجام شود. این مسیر دنبال خواهد شد و قول می‌دهیم در حد توان دولت این کار را انجام دهیم.

جهانگیری بیان کرد: کار دیگر کمیته امداد که دولت نیز به کمک آن آمد، بحث مسکن بود. با روش و جهت‌گیری که اکنون کمیته امداد ایجاد کرده، قادر هستیم مسکن مددجویان را به سامان برسانیم. باید از کمک خیرین و منابع دولتی استفاده کنیم، در دوره زمانی مشخص مثل امروز که ۲۰۰۰ واحد مسکونی در استان ایجاد شد، باید این کار در سراسر کشور در برنامه ضربتی انجام شود. این در دستور کار دولت بوده و توافقاتی با استانداران انجام گرفته است. استانداران باید در اجرای این سیاست با کمیته همراهی کنند تا حل شود.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه بخش مهم دیگر که باید به صورت جدی به آن پرداخته شود، توانمندسازی مددجویان است، تصریح کرد: خانمی که در شرایط سخت مالی قرار داشته، وامی در اختیارش قرار گرفته و اکنون برخی ۲۰۰ نفر و برخی ۲۰ نفر شاغل دارند. کارآفرین روحیه امیدواری و اعتماد به خود و دیگران دارد. برای کشور افتخارآمیز است که فردی تحت پوشش کمیته امداد درس خوانده و امروز بانی استارتاپ است.

وی خاطرنشان کرد: توانمندسازی جزو مهم‌ترین اولویت‌های ما است. کمیته امداد در سال حدود ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان منابع قرض الحسنه در اختیار دارد. پیشرفت کار، هزینه‌کرد و ایجاد شغل آن قابل توجه است. دولت برای ایجاد شغل در روستاها و مناطق مرزی ۱۸ هزار میلیارد تومان اختصاص داده و کمیته امداد نیز درخواست کرده که به او نیز از این بخش سهمیه دهید که در اختیارش قرار گرفته و توانستند شغل‌های خوبی با این منابع ایجاد کنند.

جهانگیری با بیان اینکه امروز اولویت اول اقتصاد کشور ایجاد اشتغال و توجه به تولید بوده که این کار در کمیته امداد به خوبی شکل گرفته است، عنوان کرد: باید به این کار به صورت جدی بها داده شود. اینکه ۷۰۰ هزار خانواده به دلیل توانمندسازی و درآمد پایدار از کمیته خارج شدند، هزینه‌ای از دوش دولت برمی‌دارد. کشور در مقابل محدودیت‌هایی که در آن وجود دارد و در برابر ضعف‌های اقتصادی که برخی دارند، فرصت‌های زیادی دارد. ایران کشور فقیری نیست، بلکه کشوری ثروتمند، پرپتانسیل، پرظرفیت و پرفرصت است و مهم این است که اراده مدیران، تحصیلکرده‌ها و مردم بر ساخت کشور باشد.

معاون اول رئیس‌‎جمهور گفت: امسال که وضع اقتصاد خوب نیست و فروش نفت با سختی و مشکلات روبه‌رو شده، آیا ایران بودجه دیگری ندارد؟ یارانه‌های پنهانی که باید به ضعیف‌ترین اقشار برسد و به ثروتمندترین افراد می‌رسد، بیش از هزار هزار میلیارد تومان است. قرار بر این بوده که این یارانه‌ها به طبقه‌ای داده شود که نیازمند هستند و باید به آن‌ها برسد. کشور فرصت زیاد دارد، تنها نیازمند این است که با انسجام، وحدت و همدلی از منابع موجود استفاده کنیم.

وی در حاشیه آئین افتتاح ۲۵۰۰ پروژه عمرانی، اشتغال‌زایی و اردوهای دانشجویی کمیته امداد که با ویدئو کنفرانس صورت گرفت، اظهار کرد: کمیته امداد کار بسیار بزرگی انجام دادند و نیروگاه‌های خورشیدی را به عنوان یکی از نیازهای اصلی کشور در سراسر کشور توسط مددجویان آغاز کردند. امیدوارم این مجموعه برای کشور و مددجویان سرشار از موفقیت باشد و بتواند زندگی آن‌ها را از منبع مناسب درآمدی برخوردار کند.

جهانگیری با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های اصلی جمهوری اسلامی ایران و خط قرمز آن، حفاظت از مرزها است که احدی، کشوری و قدرتی حق نزدیک شدن و تجاوز به مرزهای ایران را ندارد. در مرزهای آبی نیز نشان دادیم که حتی اگر آمریکا به اشتباه نیز وارد شود با عکس‌العمل قاطع نیروهای ما مواجه می‌شود. همه مرزها در امنیت هستند. کمیته امداد در ساخت مسکن برای مددجویان اقدام خوبی انجام داده و امیدوارم در کوتاه‌ترین زمان برای همه نیازمندان مسکن مورد نیاز را تهیه کنیم.

کد خبر 2777

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =