گلستان| تاکید مدیرکل بر ضرورت مناسب سازی فضای شهری برای معلولان و سالمندان

مدیرکل بهزیستی استان گلستان، بر ضرورت مناسب‎سازی محیط شهری برای معلولان تأکید کرد و متذکر شد: متأسفانه در مناسب‎سازی فضای شهری برای معلولان با نقطه مطلوب فاصله داریم.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان،  یکی از دستگاه‌هایی که از بدو تولد تا مرگ در قبال افراد وظیفه‌مندی دارد بهزیستی است.

بهزیستی با غربالگری بینایی و شنوایی کودکان، حمایت از کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست، حمایت از معلولان و سالمندان و ... نقش ارزنده‌ای برای کاهش آسیب‌ها در این اقشار دارد.

در وصف اهمیت بهزیستی همین بس که این نهاد در بسیاری از کارگروه‌های آسیب‌های اجتماعی  به عنوان یک نهاد مهم و پیشقراول حضور دارد، استان گلستان نیز با وجود برخورداری از ظرفیت‌های بی‌شمار نرخ معلولیت در آن 2.7 درصد و بالاتر از میانگین کشوری است  که این آمار نشان می‌دهد باید حمیات بیشتری از معلولان صورت بگیرد.

از این رو با توجه به اهمیت فعالیت‌های بهزیستی در استان گلستان و نقش خبرگزاری فارس که یک رسانه مردمی است «ابراهیم غفاری» به‌مناسبت هفته خبرنگار در دفتر این خبرگزاری حاضر شد و به سؤالات خبرنگاران فارس پاسخ داد.

*عدم رعایت سهم معلولان در استخدام‌ها تخلف است

ابراهیم غفاری با اشاره به اقدامات لازم برای رفع مشکل اشتغال معلولان اظهار کرد: امروز مشکل اشتغال مبتلای جامعه است و موضوع بیکاری یک موضوع استانی و کشوری است.

وی با اشاره به نرخ 11 درصدی بیکاری در بهار امسال در گلستان تصریح کرد: مقام معظم رهبری طی سال‎های اخیر در نامگذاری شعال سال به مسأله تولید داخل و اشتغال تأکید داشتند که این مهم نشانه اهمیت اشتغال است.

مدیرکل بهزیستی استان گلستان تصریح کرد: با توجه به شیوع بیکاری در جامعه افراد تحت پوشش بهزیستی نیز از فقدان اشتغال و بیکاری رنج می‎برند، مجلس شورای اسلامی در سال‎های گذشته قانون جامع حمایت از معلولان را تصویب کرد تا سه درصد استخدام‎ها به معلولان اختصاص یابد که پس از ابلاغ این قانون در سال گذشته، الزم‎آور شد و دستگاه‎ها مکلف شدند که حتماً این کار را انجام دهند.

غفاری اضافه کرد: بعضاً در برخی از آگهی‎های استخدامی شرط لازم برای استخدام را سلامت فرد اعلام می‎کنند که این مسأله مورد اعتراض سازمان بهزیستی قرار گرفته و بر این نکته تأکید کرده که قرارگیری چنین شرایطی موجب می‎شود معلولان از حق قانونی خود محروم بمانند.

وی متذکر شد: سازمان بهزیستی کشور از ابتدای سال به صورت جدی تلاش می‎کند هر جایی که استخدام وجود دارد سهم معلولان محفوظ باشد و اگر دستگاه‎ها این مهم را رعایت نکنند مرتکب تخلف قانونی می‎شوند.

*اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت اشتغال به مددجویان زیر پوشش بهزیستی

مدیرکل بهزیستی استان گلستان با بیان اینکه در حوزه اشتغال به مددجویان زیر پوشش بهزیستی تسهیلات اشتغالزایی اعطاء می‎شود، اذعان کرد: در سال گذشته تعهد اشتغال بهزیستی گلستان یک هزار شغل بود که ما یک هزار و 200 شغل ایجاد کردیم و امسال نیز سهمیه ایجاد یک هزار شغل به بهزیستی اختصاص یافته که امیدواریم محقق شود.

غفاری با بیان اینکه امسال نیز 28 میلیارد تومان از تسهیلات ارزان‎قیمت از محل تبصره 16 در اختیار استان گلستان قرار گرفته است، گفت: سقف تسهیلات اعطایی برای اشتغال مددجویان 50 میلیون تومان است.

وی اضافه کرد: به افراد تحت پوشش که نیازمند باشند کمک‎هزینه معیشت پرداخت می‎شود البته ممکن است بیان کنند که این هزینه کفایت نمی‎کند اما دولت این مهم را تدبیر کرده تا بخشی از هزینه‎های مددجویان جبران شود، از طرفی بیش از 33 هزار مستمری‎بگیر داریم که 30 هزار نفر آنها از معلولان هستند.

*نیاز به حمایت خیرین و سایر دستگاه‌های اجرایی داریم

مدیرکل بهزیستی استان گلستان با بیان اینکه سال گذشته از محل حذف یارانه‎ دهک پردرآمد بیش از 21 هزار خانواده تحت پوشش مستمری‎بگیر بهزیستی قرار گرفتند، افزود: به طور قطع این پرداخت‎ها کافی نیست اما ما نیاز به حمایت و کمک سایر دستگاه‎ها و خیرین داریم.

غفاری یادآور شد: منابع دولت محدود است و آمار افراد تحت پوشش ما زیاد هستند، 57 هزار معلول تحت پوشش ما قرار دارند که با احتساب خانواده آنها 150 هزار نفر می‎شوند و لازم است خیرین در کنار ما قرار بگیرند تا بتوانیم بخشی از نیازهای حداقلی مددجویان را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه دولت با محدودیت منابع مواجه است، بیان کرد: هزینه‎ها و کمک‎ها به مددجویان تحت پوشش بهزیستی در حال انجام است اما ممکن است جوابگوی هزینه‌ها و نیازهای معلولان نباشد.

مدیرکل بهزیستی استان گلستان بر ضرورت مناسب‎سازی محیط شهری برای معلولان تأکید کرد و متذکر شد: متأسفانه در مناسب‎سازی فضای شهری برای معلولان با نقطه مطلوب فاصله داریم و نیاز است که در شهرهای مختلف به این مهم پرداخته شود.

غفاری با بیان اینکه وظیفه‎ام تأمین وسایل توانبخشی و توانپزشکی معلولان بخش‎های مختلف است، تصریح کرد: دولت برای رفاه و حل مشکل مددجویان تلاش کرده و نگاه مثبت داشته است اما اینکه آیا کمک‎ها رضایتبخش است مسأله دیگری است.

* استقبال از پیشنهاد خبرگزاری فارس گلستان مبنی بر ایجاد پویش‎های مردمی با کمک‎ رسانه‎ها برای تأمین نیازها و لوازم توانبخشی

وی از پیشنهاد خبرگزاری فارس گلستان مبنی بر ایجاد پویش‎های مردمی با کمک‎ رسانه‎ها برای تأمین نیازها و لوازم توانبخشی و رفع مشکلات معلولان استقبال کرد و افزود: همانطور که در سیل اخیر گلستان مشاهده کردیم مردم ایران بسیار نوع‎دوست هستند و به طور قطع ایجاد پویش‎های مردمی و استفاده از ظرفیت خیرین برای حل مشکلات مددجویان کمک‎کننده است و ما نیز این آمادگی را داریم تا ظرفیت رسانه‌ها به ویژه خبرگزاری فارس برای این مهم بهره‌مند شویم.

مدیرکل بهزیستی استان گلستان با اشاره به مسکن مددجویان تحت پوشش بهزیستی خاطرنشان کرد: در صورتی که خانواده‎ای دارای دو معلول باشد و سرپرست خانوار فاقد مسکن باشد به ساکنان در شهر 30 میلیون تومان و در روستاها 18 میلیون تومان تسهیلات اعطاء می‎شود.

* نرخ معلولیت در گلستان بالاتر از میانگین کشوری است

 غفاری با اشاره به اینکه نرخ معلولیت در گلستان بالاتر از میانگین کشوری است، تصریح کرد: اقدامات پیشگیرانه برای کاهش شیوع معلولیت در گلستان در حال انجام است برای مثال اگر خانواده‎ای یک فرزند معلول داشته باشد برای بارداری دوم هزینه‎های مشاوره و آزمایش ژنتیک از سوی بهزیستی پرداخت می‎شود.

وی اضافه کرد: 100 درصد کودکانی که متولد می‎شوند تحت غربالگری شنوایی قرار می‎گیرند و سالانه 15 تا 20 مورد کاشت حلزون داریم و در کنار اقدامات عملی مطالعات علمی نیز انجام می‎شود.

کد خبر 2707

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد