رنج معلولان چهارمحال و بختیاری برای گذر از معابر؛ بی‌توجهی به مناسب‌سازی معلولیت را به محدودیت تبدیل می‌کنند

گروه استان‌ها - معلولان برای رفت و آمدشان در معابر با مشکلات بسیاری مواجه هستند، افرادی که معلولیت را برای خود محدودیت نمی‌دانند اما بی‌توجهی مسئولان به مناسب‌سازی‌ها محدودیت‌هایی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، این روزها وقتی با دوپای سالم و چشمانی بینا از کوچه‌ و خیابان‌های شهرکرد گذر  می‌کنیم  با هزار مشکل مواجه می‌شویم و اگر به همه این مشکلات حفاری‌های مختلف دستگاه‌ها، آسفالت نامناسب کوچه و خیابان و البته تنها کمی بارندگی و آبگرفتگی معابر را اضافه کنی این مشکل چندین برابر می‌شود.

حالا همه این مشکلات را برای کسانی در نظر بگیرید که قرار است از امکانات شهری با وجود معلولیت و ناتوانی استفاده کنند که اگر نگوییم امکان استفاده از بسیاری فضاها و امکانات برای آنها ناممکن است، استفاده از این امکانات برای آنها بسیار سخت و دشوار است.

براساس قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، تمام وزارتخانه‌ها، مؤسسات، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظف هستند در طراحی و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که دسترسی به آن‌ برای معلولان مانند افراد عادی فراهم شود.

بنابراین سازمان بهزیستی یکی از متولیان رسیدگی به مشکلات معلولان و مناسب‌سازی است و به عنوان یک متولی باید تلاش کند مقدمات مناسب‌سازی معابر عمومی را برای افراد کم توان، معلول، سالمند و جانباز در ادارات و معابر با مذاکره و ارائه راهکار فراهم کند و اما یکی از عمده‌ترین وظایف مدیریت شهری نیز آماده کردن بستر شهر برای استفاده مناسب شهروندان بوده و مناسب‌سازی برای معلولان از دیگر وظایف مسئولان شهر است که همواره باید مورد توجه قرار گیرد.

70 درصد معابر چهارمحال و بختیاری نیازمند مناسب‌سازی هستند

نرگس عسگری با بیان اینکه حدود 30 درصد معابر استان برای معلولان مناسب‌سازی شده است، اظهارداشت: باوجود کسب رتبه نخست کشوری در مبحث مناسب‌سازی در سال 98، منکر کم‌وکاستی‌ها نیستیم و هنوز 70 درصد معابر نیاز به مناسب‌سازی دارند.

وی افزود: براساس ماده 28 قانون حمایت از حقوق معلولان، ساعت کاری معلولان شدید و خیلی شدید در دستگاه‌های اداری و اجرایی باید 10 ساعت کمتر از سایر کارکنان باشد اما این قانون در بسیاری ادارات استان انجام نمی‌شود که لازم  است مدیران آن را جدی بگیرند.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: قانون کسرکار بانوان دارای فرزند زیر 6 سال، برای بانوان کارمندی که همسر یا فرزند دارای معلولیت شدید هستند اجرا و ساعات کاری آن‌ها در هفته از 44 ساعت به 36 ساعت کاهش می‌یابد.

خدمات بهزیستی از طریق موسسات دولتی و غیردولتی و همچنین فعالیت‌های بخشی و بین‌بخشی دستگاه‌های مختلف انجام می‌شود و مهم‌ترین مسئله در فعالیت‌های بین‌بخشی مناسب‌سازی فضاهای عمومی است که از طریق کمیته مناسب‌سازی با مسئولیت استانداری و دبیری بهزیستی انجام می‌شود.

تسهیل دسترسی معلولان به امکانات شهری نیازمند عزم همگانی است

بهادر عبدالغنی شهردار شهرکرد با اشاره به  مناسب‌سازی معابر شهری برای معلولان اظهارداشت: در دوره مدیریت جدید شهری به این مسئله بسیار تاکید شده که معابر شهری و ناوگان حمل و نقل عمومی برای استفاده معلولان مناسب‌سازی شود.

وی افزود: معلولان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان جامعه باید از خدمات اجتماعی برخوردار باشند که در این راستا اجرای دقیق قانون مناسب‌سازی می‌تواند موجب برقراری عدالت اجتماعی در بهره‌مندی از امکانات شهری و زمینه‌ساز خدمات مورد نیاز به آنها باشد.

شهردار شهرکرد بیان کرد: باید همه با هم با عزم همگانی دستگاه‌ها و مردم برای تسهیل دسترسی معلولان عزیز و خانواده‌های آنها به امکانات شهری، تلاش خود را مضاعف کنیم.

کد خبر 26935

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد