معلولان را در استفاده از امکانات شهری سهیم کنیم

مدیرکل بهزیستی قم گفت: در استان ۲۱ هزار پرونده ویژه معلولیت وجود دارد هر چند سالمندان و معلولان تقریبا ده درصد از جوامع را دربرمی‌گیرند و با جمعیتی بالغ بر ۱۳۰ هزار نفر در قم مواجه هستیم که نیاز به مناسب‌سازی در سطح شهر دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، امروز روز جهانی معلولان به منظور ارتقای جایگاه، حقوق و بهبود وضعیت افراد معلول است، افرادی که در حقیقت ناتوان نیستند و با یک سری محدودیت‌ها مواجه‌اند، این روز تلنگری است تا بدانیم افرادی در جامعه و در کنار ما زندگی می‌کنند که دارای سهم مهمی از زندگی در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و تفریحی هستند اما گاهی حق آنها را در داشتن یک زندگی آرام فراموش کرده‌ایم، در حالی که باید معلولان را در استفاده از امکانات و خدمات شهری سهیم کنیم.یکی از نیازهای مهم معلولان در ترددهای شهری، مناسب‌سازی معابر و اماکن و زیرساختهای حمل و نقل است و مدیریت شهری قم در این راستا اقداماتی را به سرانجام رسانده است.

مناسب‌سازی شهر ویژه معلولان یک وظیفه همگانی است

مهدی پهلوانی ستوده مدیرکل بهزیستی قم در این باره اظهار داشت: افراد زیادی در منزل از معلولان نگهداری می کنند و گاهی به دلیل عدم دسترسی به فضای مطلوب و بی‌توجهی به مناسب‌سازی با مشکلات زیادی در تردد افراد معلول مواجه‌اند.

وی تصریح کرد:  در استان 21 هزار پرونده ویژه معلولیت وجود دارد هر چند سالمندان و معلولان تقریبا ده درصد از جوامع را دربرمی‌گیرند و با جمعیتی بالغ بر 130 هزار نفر در قم مواجه هستیم که نیاز به مناسب‌سازی در سطح شهر دارند و باید شاخصه‌ها در ساختمان سازی و اماکن عمومی و معابر در نظر گرفته شود.

پهلوانی ستوده در این باره بیان کرد: میزان مناسب‌سازی در سطح کشور 42 درصد است در حالی که در قم 50 درصد بوده و از شاخص کشوری بالاتر است، اما همچنان به مناسب‌سازی بیشتری نیاز داریم.

وی عنوان کرد: مناسب‌سازی شهر ویژه معلولان یک وظیفه همگانی است و تمامی دستگاههای اجرایی در این زمینه دارای وظیفه هستند، اما در حال حاضر بار بار مسئولیت سنگین تنها بر عهده شهرداری و مدیریت شهری است.

مدیرکل بهزیستی قم خاطرنشان کرد: در افتتاح پروژه‌های شهری و عمرانی و تفریحی وبوستان‌ها و ...باید جانبازارن و معلولان آن را افتتاح کنند تا مسئولان بدانند تا چه اندازه در عملیاتی شدن این پروژه‌ها، موضوع مناسب‌سازی به خوبی در نظر گرفته شده است.

وی گفت: رمپ تنها شاخصه برای مناسب‌سازی نیست و باید برای جامعه معلولین تمامی شاخصه‌ها را در نظر گرفت چرا که در قم

8500 نفر معلول جسمی و حرکتی و 2500 معلول بینایی و تعدادی معلول شنوایی و ذهنی زندگی می‌کنند که باید برای حرکت موانع در مسیر نباشد و به ویژه برجستگی‌های حسی برای تردد نابینایان در نظر گرفته شود.

پهلوانی ستوده عنوان کرد: تعامل خوبی میان بهزیستی و مدیریت شهری وجود دارد و به تازگی 102 دستگاه اتوبوس متناسب با تردد معلولان در قم خریداری شده و امیدواریم در بهینه‌سازی حمل و نقل و پروژه‌ها نیز اقدامات خوبی به سرانجام برسد.

کد خبر 26904

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد