قوچان | مناسب‌سازی معابر برای معلولان در قوچان خوب نیست/ بیش از ۳ هزار معلول در این شهرستان شناسایی شده‌اند

رئیس اداره بهزیستی قوچان گفت: مناسب‌سازی معابر، ادارات و اماکن دولتی و خصوصی برای استفاده معلولان در قوچان اصلاً خوب نیست و معلولان با مشکلات زیادی برای استفاده از خدمات عمومی مواجه هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از قوچان به نقل از روابط عمومی اداره بهزیستی قوچان، ربابه خلیل‌آبادی با گرامیداشت روز جهانی معلول، اظهار کرد: قریب به ۳ هزار و ۸۵۰ معلول در این شهرستان شناسایی ‌شده است که خدمات متنوع حمایتی در زمینه‌های گوناگون دریافت می‌کنند.

رئیس اداره بهزیستی قوچان با یادآوری اینکه یک هزار و ۷۳۶ نفر در این شهرستان در مجموع به‌صورت ماهیانه ۲۲۰ میلیون تومان مستمری از بهزیستی دریافت می‌کنند، گفت: در زمینه حمایت‌های موردی مانند درمان، تهیه لوازم پزشکی و لوازم خاص نیز از ابتدای سال تاکنون به ۳۹۶ معلول بااعتباری بالغ‌بر ۱۱۲ میلیون تومان کمک صورت گرفته است.

وی بابیان اینکه مناسب‌سازی شهری یکی از دغدغه‌های اصلی سازمان بهزیستی به شمار می‌رود، تصریح کرد: طی برگزاری جلسات مختلف کمیته مناسب‌سازی ادارات، مکان‌های مختلف مثل بانک‌ها و پارک‌ها و سطح معابر مورد بررسی و کارشناسی قرار می‌گیرد تا مشکلات موجود برای معلولین رفع شود.

خلیل‌آبادی با تأکید بر این موضوع که معلولین و سالمندان نیز باید همچون سایر افراد جامعه دسترسی آسان به خدمات اجتماعی داشته باشند و عدالت برای آن‌ها ایجاد شود، بیان کرد: متأسفانه وضعیت مناسب‌سازی در قوچان نمره قابل قبولی نمی‌گیرد و معلولان و سالمندان برای استفاده از بسیاری خدمات عمومی با مشکلات مواجه هستند.

رئیس اداره بهزیستی قوچان با اشاره به اینکه باید در نگاه مسؤولین تغییر نگرش نسبت به معلولین ایجاد شود و نگاه ویژه‌ای نسبت به مناسب‌سازی داشته باشند، یادآور شد: جلسه‌ای نیز برای اختصاص وسایل حمل‌ونقل عمومی ویژه معلولین و حتی سالمندان با شهرداری و شورای اسلامی شهر برگزار شد، اما متأسفانه با بهانه‌هایی مانند کمبود بودجه از این مسئله شانه خالی کردند.

وی از اختصاص ۵۰ میلیون تومان برای هزینه‌های توان پزشکی ۱۸۱ معلول از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و افزود: یک هزار و ۱۰۰ نوزاد در طرح غربالگری شنوایی و ۲ هزار و ۸۰۰ کودک ۳ تا ۶ سال نیز در طرح غربالگری بینایی طی امسال شرکت کردند که با توجه به مشکلات و شرایط خدمات دریافت کردند.

خلیل‌آبادی بابیان اینکه برای ساخت مسکن خانواده‌های ۲ معلولی به ۴ خانواده ۱۲ میلیون تومان به‌صورت بلاعوض تسهیلات پرداخت شد، تصریح کرد: برای ۵ خانواده تک معلولی نیز ۸ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت ‌شده و مابقی اعتبار موردنیاز نیز به‌صورت تسهیلات کم‌بهره از طرف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اعطا می‌شود.

رئیس اداره بهزیستی قوچان با اشاره به شناسایی یک هزار و ۸۰۰ معلول در ۱۵۳ روستای این شهرستان و ارائه خدمات مختلف به آن‌ها، گفت: تاکنون ۱۲۴ معلول از اعتباری بالغ‌بر ۴۷ میلیون تومان برای تهیه وسایلی همچون سمعک و ویلچر بهره‌مند شده‌اند.

وی بابیان این مطلب که تماس‌ها با سامانه ۱۲۳ اورژانس اجتماعی از طریق مشهد به شهرستان ارجاع می‌شود، اظهار کرد: در زمینه طلاق اورژانس اجتماعی عملکرد قابل قبولی داشته و ۳۸ درصد سازش از ابتدای سال تاکنون را به ثبت رسانده، یعنی این درصد مربوط به کسانی است که یا از طلاق منصرف شده‌اند یا تصمیم به تعویق آن گرفته‌اند.

خلیل‌آبادی تأکید کرد: متأسفانه تماس‌ها در خصوص اختلافات خانوادگی کمی افزایش پیداکرده که ناشی از عوارض کرونا و خانه‌نشینی مردم و مسائل اقتصادی و معیشتی پیش‌آمده برای جامعه است.

کد خبر 26899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد