شهر تهران|برخورداری از یک زندگی دلپذیر در راس نیازهای افراد داری معلولیت

مدیر بهزیستی شهر تهران برخورداری از یک زندگی دلپذیر را در راس نیازهای افراد دارای معلولیت دانست.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران، سید سعید آرام که در خصوص روز جهانی افراد دارای معلولیت سخن می گفت، اظهار داشت: ای معنی صبر! خوشا به حالت که قطعه ای از وجودت نزد خدا به امانت مانده است. چشمه های روشن امید در وجودت جوشانِ جوشان باد.
 
آرام در ادامه افزود: روز ۱۳ آذر برابر با سوم دسامبر روز جهانی افراد دارای معلولیت نامگذاری شده است  و هدف از این نامگذاری، افزایش آگاهی عمومی، درک و پذیرش افراد دارای معلولیت و تجلیل از دستاوردها و مشارکت‌های آن‌ها است.
   
وی گفت: منشور سازمان ملل متحد، روز افراد دارای معلولیت را برخاسته از نیازهای افرادی می داند که به رغم محدودیت‌های حسی، جسمی و حرکتی، باید مانند دیگران از امکانات رفاهی و اجتماعی برخوردار شوند؛ طبق این منشور، معلولان نیز صرف نظر از علت، کیفیت و  حدت نقص و ناتوانی‌شان، دارای همان حقوق اساسی هستند که سایر هموطنان هم سن‌شان از آن‌ها برخوردارند.

این مدیر در ادامه خاطرنشان کرد: حق برخورداری از یک زندگی دلپذیر و حتی المقدور عادی، در راس این حقوق قراردارد، حق بهره مندی از خدمات آموزش و پرورش، بهداشت، مسکن، اشتغال، امکانات تفریحی، حقوق مدنی، سیاسی و حفظ حیثیت انسانی معلولان، حق ذاتی آن‌هاست.

آرام در ادامه اذعان داشت: افراد دارای معلولیت باید فرصت یابند تا استعدادهای خود را رشد داده و آن را نه تنها برای منافع خود، بلکه برای غنی سازی جامعه بکار گیرند. بـه این منظور، باید دسترسی آنان برای مشارکت در فعالیت های گوناگون تضمین شود.

وی ابراز داشت: همه در جامعه باید بدانند که افراد دارای معلولیت، هرگز نیازی به ترحم ندارند. همواره باید کوشید تا کاستی موجود در این عزیزان، بصورت یک جریان طبیعی نشان داده شود و کاری نکرد که این محدودیت، زندگی آنان را از حالت طبیعی خارج کند و او را به فردی منزوی و جدای از جامعه تبدیل سازد. 

آرام در ادامه افزود: باید این حقیقت را بپذیریم که وقتی فرد دارای معلولیت به درون جامعه رفته و به فعالیت می پردازد، حتما توانمندی دارد. پس نباید با ترحمِ خویش، هیاهوی زیبای زندگی را در او خاموش کنیم، بلکه باید او را بپذیریم و تشویقش کنیم تا کارهایش را درست انجام دهد و با کار خواستن مناسب و متناسب از آنها، آنان را در میان خود نگه داریم.

مدیر بهزیستی شهر تهران در پایان بیان داشت: اینجانب به همین مناسبت، روز جهانی افراد دارای معلولیت با شعار؛ "ساخت جهانی بهتر پس از کرونا برای افراد دارای معلولیت (فراگیر/دسترس پذیر/پایدار)" را گرامی داشته و این روز را به تمامی این منتخبان خداوند تبریک عرض می نمایم.

کد خبر 26886

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد