پاکدشت| فقط ۲۰ درصد فضای شهری برای معلولان مناسب‌سازی شده‌است

رئیس اداره بهزیستی شهرستان پاکدشت با اشاره به اینکه تنها ۲۰ درصد فضای این شهرستان برای معلولان مناسب‌سازی شده‌است، گفت: همچنان ۸۰ درصد فضای شهری این شهرستان برای زندگی معلولان نامناسب است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از ایرنا، محمود برزگر اظهار داشت: طی سه سال اخیر اقدامات خوبی نظیر نصب تابلوهای پلاک ویژه معلولان، احداث رمپ در مراکز درمانی و برخی ادارات شهرستان به ویژه ساختمان بخشداری مرکزی صورت گرفته اما همچنان این اقدامات ناکافی است.

وی با بیان اینکه بسیاری از ادارات و مجتمع های تجاری و خدماتی پاکدشت برای معلولان مناسب نیست، افزود: بسیاری از مدیران مناسب سازی را تنها احداث شیب و رمپ در پیاده رو و ورودی ساختمان‌ها می‌دانند اما این مناسب سازی باید به نحوی باشد که محیط شهری ایمن و قابل دسترس برای این قشر باشد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان پاکدشت یادآوری کرد: علاوه بر معلولیت‌های مادرزادی و سوانح، به دلیل مهاجرت سالانه حدود ۲۰۰ معلول به جمعیت معلولان این شهرستان افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: برای تحقق شعار "معلولیت، محدودیت نیست" همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها باید وارد میدان شده و نقش خود را در این مهم محقق کنند ولی با گذشت ۱۱ سال از تصویب قانون حمایت از جامعه معلولان، حمایت‌های لازم از این قشر انجام نمی‌شود و افزایش سالانه جمعیت معلولان پاکدشت، مشکلات این شهرستان را افزایش می‌دهد.

برزگر اضافه کرد: اغلب معلولیت‌های شناسایی شده در این شهرستان، مادرزادی و ژنتیکی است که با تلاش سازمان‌های مختلف و با اجرای طرح‌های غربالگری، مشاوره ژنتیک و افزایش آگاهی والدین، تلاش می‌شود از تولد فرزندان معلول پیشگیری شود.

وی تعداد معلولان این شهرستان را چهار هزار و ۷۰۰ نفر عنوان کرد و افزود: سیاست کلی سازمان بهزیستی ارائه خدمات توانبخشی و حمایتی به معلولان است که با توجه به شدت معلولیت، برای بیش از سه هزار نفر کارت معلولیت صادر شده است و هزار و ۴۷۴ نفر از معلولان نیز مستمری دریافت می کنند.

برزگر از افزایش ۲۰ درصدی یارانه مراکز شبانه روزی نگهداری از معلولان خبر داد و افزود: در حال حاضر ۲۶۰ معلول زیر پوشش بهزیستی این شهرستان در ۶ مرکز روزانه و ۲۶۹ معلول در سه مرکز شبانه روزی، خدمات و علاوه بر مستمری و یارانه ماهانه، کمک هزینه معیشتی دریافت می کنند.

وی یکی از اهداف مهم سازمان بهزیستی را توانمند سازی معلولان اعلام و اضافه کرد: ارائه خدمات توانبخشی به معلولان به منظور افزایش مشارکت اجتماعی آنان در جامعه و زمینه ساز کارآفرینی آنها است.

برزگر اظهار داشت: بر اساس قانون حمایت از معلولان، تمامی دستگاه‌های دولتی و غیردولتی موظفند تا سه درصد از نیروهای استخدامی خود را به معلولان توانمند اختصاص دهند و بهزیستی نیز امسال با ارائه تسهیلات خوداشتغالی تلاش دارد زمینه توانمند سازی این افراد را فراهم کند.

رئیس بهزیستی پاکدشت گفت: در سال جاری ۸۸ نفر از از مددجویان این شهرستان برای دریافت وام خود اشتغالی به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند که ۵۴ نفر از این افراد، معلول بودند.

وی از مشارکت خیرّان به عنوان بازوی توانمند بهزیستی در خدمت رسانی به معلولان یاد کرد و افزود: مردم خیر و نیک اندیش می ‌توانند کمک های خود را به حساب مشارکت های مردمی بهزیستی استان تهران نزد بانک مرکزی به شماره حساب
۴۱۷۴۰۳۴۵۴۱۸۵۵۴۶۷ و شماره شبا IR۱۱۰۱۰۰۰۰۴۱۷۴۰۳۴۵۴۱۸۵۵۴۶۷  کد شناسه استان ۳۲۶۳۱۳۱۵۷۴۲۲۳۰۸۵۵۴۶۷ شماره کارت مجازی ۶۳۶۷۹۵۷۰۷۴۱۸۳۴۰۶ واریز کنند.

رئیس بهزیستی پاکدشت افزود: شهروندان می‌توانند برای مشارکت در امور خیر، با شماره تلفن ۰۲۱۳۶۰۴۷۶۴۰ تماس حاصل کنند.

کد خبر 26870

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد