قوچان | سه هزار و ۸۵۰ معلول در قوچان شناسایی ‌شده است

مشهد- ایرنا- رییس اداره بهزیستی قوچان گفت: سه هزار و ۸۵۰ معلول در چهار گروه خیلی شدید، شدید، متوسط و ضعیف در این شهرستان دسته‌بندی ‌شده‌اند.

ربابه خلیل‌آبادی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: معلولان بر اساس شاخص‌های مختلف همچون محدودیت‌های محیطی و درصد معلولیت خدمات دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در کنار حمایت‌های کلی از معلولان برخی حمایت‌ها به ‌صورت موردی همچون درمان، تامین لوازم پزشکی خاص رفت و آمد و لوازم ضروری از قبیل پوشاک و معیشت انجام می‌شود، ادامه داد: طی ۹ ماه گذشته ۳۹۶ نفر از معلولان در این شهرستان با هزینه یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون ریال از حمایت‌های موردی بهره‌مند شده‌اند.

رییس اداره بهزیستی قوچان گفت: در حال حاضر هزار و ۷۳۶ نفر از این اداره مستمری دریافت می‌کنند که در مجموع بالغ ‌بر ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال به ‌صورت ماهیانه برای آنان واریز می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۱ نفر از معلولان این شهرستان برای مناسب‌سازی فضای داخلی منزل خود خدماتی با هزینه ۳۰۰ میلیون ریال دریافت کرده‌اند، افزود: در خصوص مناسب‌سازی فضای شهری برای معلولان نیز هر سه ماه یکبار جلساتی با حضور مسوولان دستگاه‌های اجرایی برگزار می‌شود.

خلیل‌آبادی ادامه داد: طی تفاهمنامه‌ای با اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  قوچان نیز مقرر شده است تمام بومگردی های شهرستان برای معلولان مناسب‌سازی شود.

وی میزان کمک ‌هزینه پرداخت ‌شده برای توان پزشکی ۱۸۱ معلول را بالغ‌ بر ۵۰۰ میلیون ریال ذکر کرد و گفت: بهزیستی قوچان جزو معدود ادارات استان خراسان رضوی است که واحد فیزیوتراپی خود را حفظ کرده و از ابتدای سال تاکنون یک هزار و ۵۰ جلسه فیزیوتراپی برای معلولان انجام داده است.

رییس اداره بهزیستی قوچان با بیان اینکه در سال جاری چهار واحد مسکونی برای خانواده‌های دارای دو معلول و پنج واحد نیز برای خانواده‌های تک معلولی در این شهرستان ساخته ‌شده است افزود: علاوه بر پرداخت تسهیلات بلاعوض ۱۲ و هشت میلیون تومانی برای ساخت این خانه‌ها تسهیلات کم‌بهره نیز توسط بنیاد مسکن به متقاضیان پرداخت شده است.

وی در خصوص خدمات توان‌بخشی مبتنی بر جامعه نیز ادامه داد: هزار و ۸۰۰ نفر در ۱۵۳ روستای قوچان برای این طرح شناسایی ‌شده و خدمات دریافت می‌کنند.

خلیل‌آبادی با بیان اینکه برای ۲۷۵ نفر ۲ میلیارد و ۶۷۰ میلیون ریال سرمایه اشتغال به‌ صورت بلاعوض پرداخت‌ شده است گفت: از ابتدای سال تاکنون برای ۱۰۰ نفر از توان‌خواهان نیز ۴۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال‌زایی پرداخت ‌شده است که همچنان ادامه دارد.

وی افزود: به‌ منظور غربالگری شنوایی نیز از ابتدای سال تاکنون هزار و ۱۰۰ نوزاد در یک‌ ماه اول تولد مورد غربالگری قرار گرفتند که پنج تا ۶ نفر آن‌ها برای کاشت حلزون معرفی شدند.

رییس اداره بهزیستی قوچان ادامه داد: برای غربالگری بینایی نیز از ابتدای امسال تاکنون ۲ هزار و ۸۰۰ کودک بین سه تا ۶ سال سنجش شدند که به هزار و ۷۰۰ نفر کمک‌ هزینه خرید عینک پرداخت شد.

وی تعداد مراکز حرفه‌آموزی و توان‌بخشی این شهرستان را سه مرکز ذکر و بیان کرد: ۱۱۷ معلول دختر و پسر در  رده‌های مختلف سنی در این مراکز مشغول آموزش هستند و به ازای هر یک از این معلولان به این مراکز یارانه پرداخت می‌شود.

خلیل‌آبادی با اشاره به فعالیت تنها مرکز نگهداری از معلولان دختر کم‌توان ذهنی بالای ۱۴ سال در این شهرستان گفت: ۴۳ مددجوی کم‌توان ذهنی در مرکز آرزو نگهداری می‌شوند که اغلب از خانواده‌های ضعیف جامعه هستند.

وی افزود: این مرکز در ۲ فاز طراحی‌ شده که فاز اول آن به‌ صورت اصولی و استاندارد در حال بهره‌برداری است و فاز دوم آن ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. 

شهرستان ۱۸۰ هزار نفری قوچان در ۱۳۷ کیلومتری شمال غربی مشهد واقع است.

کد خبر 26859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد