شهرقدس|هدف از نام‌گذاری روز جهانی افراد دارای معلولیت افزایش آگاهی عمومی است

رییس بهزیستی شهرستان قدس گفت: هدف از نام‌گذاری روز جهانی معلولین، افزایش آگاهی عمومی، درک و پذیرش افراد دارای معلولیت است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل پانا، پروین یاری‌زاده با اشاره به هدف از نامگذاری روز جهانی افراد دارای معلولیت اظهارکرد: هدف از نام‌گذاری سوم دسامبر با عنوان روز جهانی افراد دارای معلولیت افزایش آگاهی عمومی، درک و پذیرش افراد دارای معلولیت و تجلیل از دستاوردها و مشارکت‌های آن‌ها در موضوعات مختلف است.

او ادامه داد: منشور سازمان ملل روز افراد دارای معلولیت را برخاسته از نیازهای افرادی می‌داند که با وجود محدودیت‌های حسی و حرکتی باید مانند دیگران از امکانات رفاهی و اجتماعی برخوردار شوند؛ طبق این منشور معلولین نیز صرف نظر از علت ناتوانی‌شان دارای حقوق همچون حق بهره‌مندی از خدمات آموزش و پرورش، بهداشت، مسکن، اشتغال و دیگر موارد هستند که سایر هموطنان از آن‌ها برخوردارند.

یاری زاده پیرامون تعداد افراد دارای معلولیت شهرستان قدس گفت: سه هزار و نوزده پرونده تشکیل و ۲۰۰ پرونده پشت نوبت کمیسیون پزشکی جهت تشکیل است که دارای معلولیت‌هایی همچون ذهنی، شنوایی، بینایی، اعصاب و روان است و معلولیت جسمی‌حرکتی ،ضایع نخاعی که بیشترین درصد را دارد.

در شهرستان قدس از افراد دارای معلولیت تعداد ۲۹ دانشجو که یک دانشجو دکتری دارای مقاله و تالیف کتاب، ۴ دانشجو مقطع کارشناسی ارشد، ۱۷دانشجو مقطع کارشناسی، ۶ نفر کاردانی میانگین کل تحصیلات مددجویان متوسطه است.  

رییس بهزیستی شهرستان قدس پیرامون حمایت‌ها ‌و خدمات ارائه شده به افراد دارای معلولیت عنوان کرد: حمایت‌های صورت گرفته شامل تامین تجهیزات پزشکی اعم از ویلچر، واکر، عصا، بالابر، وسایلی به منظور توانمندی مددجویان، پرداخت کمک هزینه مناسب‌سازی خودرو و مسکن مددجویان، پرداخت هزینه تحصیل دانشجویان، اشتغال و احیاء حقوق آن‌ها، لزوم برابر سازی فرصت‌ها و بهره مندی عادلانه افراد دارای معلولیت از تسهیلات اجتماعی همچون آموزش و اشتغال خدمات رفاهی و دیگر موارد با حفظ و شان و منزلت و کرامت آن‌ها است.

او افزود: از دیگر خدمات بهزیستی شهرستان قدس می‌توان به پیشگیری از معلولیت‌ها (غربالگری معلولیت‌ها)، ایجاد و توسعه مراکز و موسسات غیردولتی، جلب مشارکت آحاد مردم، اجرای برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه،فعالیت‌های کمیته های تخصصی چون کاشت حلزون، پروتزها و دیگر موارد، خرید خدمت و یا ارائه فعالیت‌های تخصصی توانپزشکی و توانبخشی شامل خدمات فیزیوتراپی، گفتار درمانی و دیگر موارد، پرداخت حق پرستاری معلولان ضایعه نخاعی، پرداخت کمک هزینه مستمر، ارائه خدمات به کودکان اوتیسم اشاره کرد.

یاری زاده رییس بهزیستی شهرستان قدس با تاکید بر میانگین کل تحصیلات مددجویان، اظهار کرد: در شهرستان قدس از افراد دارای معلولیت تعداد ۲۹ دانشجو که یک دانشجو دکتری دارای مقاله و تالیف کتاب، ۴ دانشجو مقطع کارشناسی ارشد، ۱۷دانشجو مقطع کارشناسی، ۶ نفر کاردانی میانگین کل تحصیلات مددجویان متوسطه است. همچنین مددجویان شهرقدس در زمینه‌های مختلفی از قبیل نقاشی، خراطی، گلیم بافی، ورزش ،حافظ و قاری قرآن، بافتنی، چرم دوزی و در زمینه کارهای هنری فعالیت داشته و آموزش می‌بینند.

پروین یاری زاده در پایان گفت: در حال حاضر سه کمیته مناسب‌سازی تشکیل شده و بازدیدهای لازم به منظور مناسب سازی ادارات، معابر شهری صورت گرفته و همسطح‌سازی نیز در حال انجام است و پارک ویژه بانوان نیز جهت استفاده معلولین مناسب‌سازی شده است.

کد خبر 26825

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد