حضور مدیر کل بهزیستی آذربایجان غربی در برنامه رادیویی مردم و مسئولین

مدیر کل بهزیستی آذربایجان غربی در برنامه رادیویی مردم و مسئولین به مناسبت گرامیداشت روز جهانی و هفته معلولین حضور یافت و ضمن شفاف سازی خدمات بهزیستی به قشر معلولین به پاسخگوی سوالات مردم در این راستا پرداخت.

به گزارش روابط عمومی داری کل بهزیستی آذربایجان غربی؛ سعید فریور در این برنامه رادیویی ضمن ارائه تعریفی کلی از وجود معلولیت افزود: شخص معلول به فردی گفته می شود که دارای نقص عضو جسمی، ذهنی و یا هرگونه اختلال قابل توجه مستمری باشد که کارایی، استقلال فردی و اقتصادی فرد را محدود کرده باشد گفته می شود.

وی با بیان اینکه برای تایید معلولیت افراد باید به به سازمان بهزیستی مراجعه کنند و در کمیسیون های پزشکی، شدت و درجه نقص مورد بررسی قرار گیرند تا در صورت تأیید، پرونده مددجویی تشکیل شود، تصریح کرد: معلولیت ها بر اساس درجه شدت به چهار بخش خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید تقسیم بندی می شود.

فریور با بیان اینکه ۸۸ هزار و ۷۴۵ خانوار مددجو تحت پوشش بهزیستی استان قرار دارند، تصریح کرد: ۵۱ هزار و ۲۱۷ خانوار مستمری بگیر بوده که از این تعداد ۴۲ هزار و ۷۷۵ نفر مستمری بگیر توانبخشی هستند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی وجود محرومیت، کمبود امکانات در مناطق مرزی کاهش سطح سواد، رونق ازدواج‌های فامیلی را از علل بروز معلولیت عنوان کرد و گفت: معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی با ۸ مرکز مشاوره در راستای کاهش معلولیت زایی با حضور پزشکان متخصص و صرف سالانه هزینه های هنگفت برای آزمایش پزشکی به منظور جلوگیری از تولد فرزندان معلول فعال هستند.

فریور ادامه داد: طرح شنوایی سنجی بعد از تولد نوزاد در زایشگاه به منظور جلوگیری از ناشنوایی و همچنین بینایی سنجی نیز در کودکان ۳ تا ۶ سال نیز انجام می شود.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به تصویب قانون حمایت از معلولین و ابلاغ آن به دستگاه‌های اجرایی اظهار کرد: در راستای مناسب سازی اماکن و سهولت تردد معلولین ضروری است تمامی دستگاه ها اقدامات کافی و لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به سایر خدمات بهزیستی به جامعه معلولین علاوه بر پرداخت مستمری و کمک هزینه تصریح کرد:۲۲۲۹ نفر معلول در ۲۷ مرکز نگهداری شبانه روزی معلولین استان نگهداری می شوند.

وی با بیان اینکه مشکلات و هزینه های نگهداری از معلولین بسیار زیاد است و بدیهی است که مستمری تعیین شده کفاف هزینه های معلول را نمی دهد، تصریح کرد: تعیین مستمری ها کشوری است اما امسال مستمری معلولان ۲۰ درصد افزایش داشته است.

فریور بااشاره به پشت نوبیتی های دریافت مستمری ادامه داد: ۲۰۳۵۴ خانوار در استان پشت نوبت دریافت مستمری هستند.

وی با اشاره به مسکن معلولین نیز تصریح کرد: ۱۲۵ خانه برای خانواده های دارای ۲ معلول روستایی طی تفاهمنامه سه جانبه احداث شده همچنین طی تفاهم‌نامه‌ای چندجانبه از ۱۰۹ سهمیه مسکن ۸۶ واحد واگذار و مابقی در دست احداث است و ۴۰ مسکن مددجویی دیگر نیز از طریق تفاهم نامه ای دیگر در حال آماده سازی برای واگذاری است.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی در خصوص اشتغال مددجویان تصریح کرد: امسال برای ۴۸۳ مددجو اشتغال ایجاد شده همچنین ۴۲۰ میلیون تومان نیز از محل حق بیمه خویش فرمایی در جهت حمایت از افراد اشتغال یافته به ۴۰۰ نفر کمک شده است. همچنین در جهت حمایت از بکارگیری معلولان برای جبران عدم کارایی آنها به ۳۱ نفر مساعدت شده است.

کد خبر 26817

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد