اتکا به خود، رمز موفقیت معلولان

زنجان | ایسنا - معاون امور توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان زنجان گفت: وجود موانع فیزیکی در خیابان‌ها یک مانع برای معلولان محسوب می‌شود.

فرهاد میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا، به مناسبت روز جهانی معلولان در رابطه با بهبود وضعیت جامعه برای افراد دارای معلولیت، اظهار کرد: سازمان بهزیستی و دولت به تنهایی نمی‌توانند همه خدمات لازم را به افراد دارای معلولیت ارائه کنند و نهادهای مردمی، خیریه‌ها، خانواده‌های معلولان و حتی مردم دیگر نیز می‌توانند به بهبود خدمات‌رسانی و وضعیت افراد دارای معلولیت کمک کنند.

وی افزود: افراد دارای معلولیت جزو شهروندان درجه یک بوده و با فراهم کردن امکانات می‌توانیم شاهد حضور آن‌ها در جامعه و موفقیت‌های‌شان باشیم. هر فرد با کسب آگاهی در رابطه با معلولیت و انجام دادن وظایف خود نسبت به افراد معلول کمکی در راستای بهبود وضعیت افراد دارای معلولیت می‌تواند داشته ‌باشد.

این مسئول تصریح کرد: وجود موانع فیزیکی در خیابان‌ها، خود، یک مانع برای معلولان محسوب می‌شود و ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه با برداشتن این موانع یا ساخت ساختمان‌هایی که افراد دارای معلولیت نیز بتوانند از آن‌ها استفاده کنند، می‌توانند حق این قشر را رعایت کرده و شرایط را برای حضور آن‌ها راحت‌تر کنند.

میرزایی با بیان اینکه دید جامعه نسبت به افراد معلول بهتر شده ولی باز هم جای کار دارد، ادامه داد: جزو کشورهایی هستیم که در رابطه با افراد دارای معلولیت برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شده و این افراد نیز همواره در عرصه‌های مختلف به خوبی درخشیده‌اند و در صحنه‌های بین‌المللی، ورزشی، هنری و ... در بین افراد موفق بوده‌اند.

معاون امور توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه اختلالات جسمی و حرکتی، اختلال بینایی، شنوایی، ذهنی و اعصاب و روان انواع معلولیت‌ها هستند، عنوان کرد: نوع و شدت معلولیت توسط کارشناسان توانبخشی و با توجه به معیارهای جهانی در کمیسیون ICF تشخیص داده می‌شود که با توجه به نوع و شدت معلولیت برای افراد خدمات مختلفی در بهزیستی انجام می‌شود که افراد ساکن در مناطق شهری می‌توانند با مراجعه به مراکز بهزیستی برای تشکیل پرونده اقدام کنند ولی در مناطق روستایی طبق یک برنامه جامع کشوری افراد شناسایی می‌شوند.

این مسئول با اشاره به خدمات توانمندسازی، توانبخشی پزشکی، آموزشی، حرفه‌ای و درمانی برای افراد معلول، بیان کرد: در استان نیز خدماتی مانند پرداخت هزینه‌های تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان دارای معلولیت، هزینه‌های درمانی و توان‌پزشکی، ارائه وسایل کمک توانبخشی، ارائه خدمات در رابطه با مسکن و اشتغال، طرح ویزیت در منزل، مناسب سازی فضای داخل منزل و خودرو و ... برای افراد دارای معلولیت ارائه می‌شود.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و مشکلات و محدودیت‌هایی که برای همه مردم به وجود آورده‌ است، خاطرنشان کرد: افراد معلول با اتکا به خود می‌توانند گام‌های موثری در راه اهداف خود بردارند و علاده بر کوشا بودن در زمینه اشتغال، به تحصیل نیز همواره فکر کنند و نگران هزینه‌های آن نباشند، چون یکی از راه‌های تحقق اهداف‌شان تحصیل است

کد خبر 26801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد