تغییر نگرش جامعه خواست اصلی معلولان است

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی اصفهان گفت: یکی از نیازها و خواسته ‌های به‌ حق معلولان، تغییر نگرش جامعه نسبت به آنها به عنوان توانخواهان و ایجاد شرایط برخورداری آنها از حقوق شهروندی است.

به گزارش روابط عمومی به نقل از خبرگزاری ایرنا، پژمان پورشبانان، بمناسبت روز جهانی معلولان افزود: نگاه متفاوت مردم به معلولان و وجود برخی تبعیض‌ها در جامعه مانع از رشد و توانمندی آنها می‌شود.

وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی معلولان با عنوان "ساخت جهانی بهتر پس از کرونا برای افراد دارای معلولیت(فراگیر، دست‌پذیر و پایدار) " خاطرنشان کرد: کلمه معلولیت زمانی به کار برده می شود که فرد نقش اجتماعی خود را نتواند ایفا کند همانند کسانی که از یک نوع معلولیت برخوردار هستند ولی میزان مشارکت اجتماعی آنها متفاوت است.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی اصفهان افزود: در واقع آنجا که فرد دچار نقص و ناتوانی نتواند نقش اجتماعی خود را ایفا کند می گوییم فرد به نوعی دچار معلولیت شده است.

به گفته وی معلولان در ایفای نقش اجتماعی خود در جامعه نیازمند چند گزینه شامل شرایط حضور، انگیزه و اعتماد به نفس و اقداماتی است که دستگاه‌های متولی باید برای توانمندسازی آنها انجام دهند.

پورشبانان تاکید کرد: بنابراین موانعی که جامعه بر سر راه معلولان ایجاد می کند آنها را در ایفای نقش اجتماعی با مشکل مواجه می‌سازد.

وی تصریح کرد: معلولان زیرپوشش بهزیستی در رده معلولان شنوایی، بینایی، گفتار، اعصاب و روان مزمن، معلولان ذهنی، جسمی و حرکتی و آسیب نخاعی هستند که بخشی از خدمات به آنها شامل حمایتهای مالی می‌شود و به صورت پرداخت مستمر و یا غیرمستمر است.

این مسوول بهزیستی اصفهان یادآور شد: در بحث وسایل کمک توانبخشی هم تامین این وسایل برای معلولانی که زیرپوشش دستگاه‌های دیگری نیستند به عهده این سازمان سات تا وسایل موردنیاز شامل ویلچر، واکر، سمعک و دیگر موارد را تهیه و رایگان در اختیار آنها قرار دهیم.

وی به بحث خرید خدمت در بخش غیردولتی برای معلولان استان اشاره و اضافه کرد: این خدمات شامل توانپزشکی، فیزیوتراپی، کاردرمانی و دیگر موارد است که در شهرستان‌هایی که این خدمات در بهزیستی وجود ندارد در قالب عقد قراداد، مددجویان به آن کلینیک ها معرفی می‌شوند و هزینه‌های آنها پرداخت می‌شود.

پورشبانان، بخش دیگری از خدمات بهزیستی استان را در قالب مراکز توانبخشی در اشکال روزانه، شبانه‌روزی، ویزیت در منزل و مبتنی بر خانواده (مراقبت در منزل) ذکر کرد که اینها مراکزی هستند که به مددجویان خدمات لازم را ارائه می‌کنند و بهزیستی بابت تمام هزینه های آموزش و توانبخشی مددجویان به آنها یارانه پرداخت می‌کند.

وی برگزاری جلساتی برای وضعیت سالمندان و مناسب‌سازی شهری به ریاست استانداری و دبیری بهزیستی را از دیگر اقدامات این نهاد حمایتی برشمرد و گفت: هماهنگی بین‌بخشی خوبی بین دستگاه‌های عضو برای این موضوعات وجود دارد و به ویژه شهرداری در بحث مناسبت‌سازی خیلی خوب عمل کرده است.

برگزاری برنامه‌های فرهنگی با هدف افزایش توانمندی معلولان 

پورشبانان با اشاره به برگزاری هرساله جشنواره‌های فرهنگی و هنری همانند نقاشی، تئاتر و دیگر موارد گفت: این برنامه‌ها با هدف معرفی و افزایش توانمندها و کاهش ناتوانی و مشکلات معلولان برگزار می‌شود.

وی اظهارداشت: در بسیاری از جشنواره‌های جهانی، کشوری و استانی، معلولان استان حضوری فعال داشتند و بسیار خوش درخشیدند و بهزیستی استان در این زمینه از جایگاه بالایی برخوردار است.

این مسوول بهزیستی اصفهان افزود: در مناسبت امسال روز جهانی معلولان برنامه‌های در فضای مجازی برای معرفی آثار هنری معلولان که به جشنواره کشوری ارسال شده بود برگزار می‌شود.

آسیب‌پذیری معلولان از کرونا بیشتز از سایر اقشار جامعه است

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان با اشاره به محدودیت‌هایی که بیماری کووید ۱۹ برای جامعه ایجاد کرد، گفت: هرچند که تمام آحاد و اقشار مردم به نوعی از این موضوع متضرر شدند ولی میزان آسیب‌پذیری در معلولان به واسطه شرایط خاص آنها بسیار بیشتر است.

وی با اشاره به تغییرات برنامه‌های ارائه خدمات در بهزیستی در محدودیت‌های کرونا افزود: مراکز توانبخشی در شهرستان‌های با وضعیت قرمز بنا به نظر ستاد مقابله با کرونا در استان تعطیل شد و پذیرش در مراکز توانبخشی شبانه‌روزی در ماه‌های ابتدای شیوع کرونا متوقف شد و سپس با شرایط خاصی پذیرشها از سر گرفته شد.

وی ادامه داد: در این مدت بارها مددجویان مراکز شبانه‌روزی امکان ملاقات با خانواده‌های خود را پیدا نکردند و حتی مراکز توانبخشی به شدت درگیر حفظ سلامتی مددجویان در مراکز بودند.

پورشبانان یادآور شد: بیشتر برنامه‌ها برای ایمن نگه داشتن مراکز توانبخشی از شیوع ویروس کرونا و تامین بموقع وسایل توانبخشی برای معلولان در این مدت صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: بخشی از آسیب به معلولان بهزیستی با حمایت‌های مالی رسیدگی شد و پرداخت‌هایی به مراکز شبانه‌روزی توانبخشی برای جبران بخشی از هزینه‌های آنها صورت گرفت و همینطور مراکز روزانه هم با اینکه برخی مواقع تعطیل بودند یارانه آنها بطور کامل پرداخت شد تا در وضعیت استخدامی کارکنان و فعالیت مرکز خللی پیش نیاید.

ایجاد ۲ خانه اقامتی برای بیماران روانی مزمن با سن پایین 

پورشبانان با اشاره به برنامه‌های بهزیستی برای مددجویان زیرپوشش گفت: براساس فراخوان تاسیس خانه‌های اقامتی برای مددجویان، ۲ خانه اقامتی برای بیماران روانی مزمن با سن پایین کمتر از ۱۸ سال در استان ایجاد می شود.

وی به وجود  یک خانه اقامتی برای معلولان ذهنی در استان اشاره کرد و گفت: به این منظور فراخوان تعدادی خانه اقامتی سالمند در استان توسط بهزیستی تهیه شده و در دست انتشار است تا هرچه سریعتر بتوانیم به این فضاهای مناسب و استاندارد برای نگهداری از سالمندان دست یابیم.

پورشبانان با اشاره به اینکه مراکز شبانه‌روزی بزرگ، مشکلات خاص خود را دارند، گفت: خانه‌های اقامتی با ظرفیت حداکثر ۱۰ نفر، شرایط بهتری برای زیست و نگهداری این افراد فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: برای این منظور نیازمند کمک و یاری خیرین برای احداث و توسعه خانه های اقامتی برای مددجویان سالمند و  بیمار اعضاب و روان در استان هستیم.

سهمیه سه درصدی استخدام معلولان کامل اجرا نمی‌شود

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی اصفهان گفت: با وجود اینکه در این چند ساله بارها بر اجرای قانون اختصاص حداقل سه درصد سهمیه‌های استخدامی به معلولان تاکید شده ولی این مهم بطور کامل اجرا نشده است.

وی یادآور شد: در زمان آزمون و ثبت نام  بحث سه درصد لحاظ می شود ولی زمانی که می خواهند گزینش نهایی انجام دهند و بدانند فرد به لحاظ جسمی تناسبی با شغل درخواستی دارد موجب می شود که بخشی از معلولان نتوانند در مشاغلی که مایل هستند و یا در آزمون توانستند نمره قبولی را بدست آورند جذب شوند.

در زمان حاضر ۱۲۳ هزار معلول زیرپوشش شامل بالغ بر ۱۴ هزار بیماران اعصاب و روان، هشت هزار نابینا و کم بینا، ۱۸ هزار ناشنوا، ۲۴ هزار ذهنی، ۳۰ هزار جسمی و حرکتی، ۲۷ هزار سالمند هستند.

به گزارش ایرنا، ۱۲ آذر مصادف با سوم دسامبر از سوی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی معلولین نامگذاری شد.


 

کد خبر 26772

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد