مناسب‌سازی ۳۰ درصد از معابر برای معلولین/ ایجاد اشتغال برای ۱۱۰۰ معلول در استان

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: تنها ۳۰ درصد از مبلمان شهری مناسب‌سازی شده‌اند و مناسب‌سازی نسخه کاملی برای تمام معلولیت‌ها نمی‌باشد هم‌چنین در بحث اشتغال طبق تعهد ما تاکنون یک هزار و ۱۰۰ شغل ایجاد شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد صبح امروز نرگس عسگری در نشست با خبرنگاران گفت: ۱۳ آذر روز جهانی معلولین است که با توجه به وجود کرونا و پساکرونا باید توجه ویژه‌ای در زمینه معلولین داشت.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری در خصوص قوانین حمایت از معلولین عنوان کرد: در قوانین حمایت از معلولین دستگاه‌ها موظف‌اند ساعات کار هفتگی معلولین را ۱۰ ساعت کاهش دهند که این قانون نادیده گرفته می‌شود و بعضا دستگاه‌ها قوانین را نمی‌دانند.


وی اظهار داشت: خدمات‌رسانی به معلولین در چند قالب در مراکز دولتی تحت نظر بهزیستی به صورت کاردرمانی، گفتار درمانی و دادن هزینه ‌های درمانی و مستمری انجام می‌شود.

عسگری افزود: در فعالیت بین بخش‌ها و تعامل با دستگاه‌ها در مناسب‌سازی فضای عمومی و مبلمان شهری کمیته مناسب‌سازی وجود دارد که با حضور استاندار و همکاری نظام مهندسی و شهرداری‌ها مناسب‌سازی شهری پیگیری می‌شود.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در خصوص امور مربوط به سالمندان شورای سالمندان به دبیری سازمان بهزیستی و مسئولیت استاندار برگزار می‌شود که جامعه معلولین و جامعه ناشنوایان خدمات صنفی افراد معلول را پیگیری می‌کنند.

وی با بیان اینکه امور معلولین توسط بهزیستی پیگیری می‌شود گفت: وسایل ورزشی، کمک هزینه درمان، تحصیل به معلولین پرداخت می‌شود  و معلولین شهرواندان جامعه هستند و حقوق شهروندی آن‌ها باید رعایت شود و این معلولیت نباید باعث نادیده گرفتن حقوق انسانی آن‌ها شود و شرایط و زیرساخت‌ها باید به گونه‌ای باشد که امکان استفاده معلول از امکانات عادی وجود داشته باشد.

عسگری با بیان اینکه ۲.۵ درصد جمعیت استان را افراد معلول تشکیل می‌دهد اظهار داشت: در مناسب‌سازی‌های شهری حدود ۳۰ درصد از مبلمان شهری و معابر برای معلولین مناسب‌سازی شده‌اند و در سال ۹۸ رتبه برتر مناسب‌سازی را به دست آوردیم که البته کم و کاستی‌هایی نیز وجود دارد  چراکه تنها یک نوع معلولیت وجود ندارد و نسخه کاملی برای مناسب‌سازی تمام معلولیت‌ها وجود ندارد.

مدیر کل بهزیستی استان خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته تشخیص‌های پیش از تولد انجام می‌شود  و حتی مجوز سقط‌درمانی برای بیماری‌های قابل تشخیص نیز داده می‌شود ولی اکثر بیماری‌های تغییر ژن پیش از تولد قابل شناسایی نمی‌باشد هم‌چنین تمام مشاوره‌های ژنتیک دربهزیستی استان رایگان است و هزینه‌ این مشاوره‌ها به عهده بهزیستی می‌باشد

وی اظهار داشت: ۳ درصد سهمیه به کارگیری معلولین در ادارات می‌بایست در استخدام‌ها لحاظ شود و با بانک‌ها تفاهم‌نامه امضا شده است‌ هم‌چنین در بحث اشتغال و مسکن با بنیادمسکن، بسیج و قرارگاه سازندگی وارد عمل شده‌ایم و سعی در جذب خیرین به سمت مسکن‌سازی و وام برای اشتغال معلولین هستیم.

عسگری اظهار داشت: در سال ۹۸ تعهد اشتغال ما برای یک هزار و ۲۸۲ معلول بوده است که ۳۵ میلیارد تومان از طرف بانک‌ها تسهیلات دریافت کرده‌ایم و در سال ۹۹ تعهد ما یک هزار و ۳۵۹ مورد بوده است که تاکنون یک هزار و ۱۰۰ شغل ایجاد شده است.

مدیرکل بهزیستی استان افزود: افرادی که دارای معلولیت هستند برای حمایت بهزیستی از آن‌ها باید شرایط کمیسیون پزشکی را داشته باشند که معلولیت‌ها به صورت خفیف متوسط و شدید می‌باشد که باتوجه به نوع معلولیت مستمری بگیر می‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: واکسیناسیون جامعه هدف بهزیستی با همکاری علوم پزشکی انجام شد و در صورت مشاهده مورد خفیف کرونا در اتاق مخصوص و جداگانه قرنطینه می‌شوند و خوشبختانه تاکنون مورد شدید برای مراجعه به بیمارستان مشاهده نشده است.

کد خبر 26767

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد