ساعت کاری معلولان در ادارات چهارمحال و بختیاری رعایت نمی‌شود

گروه استان‌ها - مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: براساس ماده ۲۸ قانون حمایت از حقوق معلولان، ساعت کاری معلولان شدید و خیلی شدید در دستگاه‌های اداری و اجرایی باید ۱۰ ساعت کمتر از سایر باشد اما این قانون در بسیاری ادارات استان انجام نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، نرگس عسگری در نشست خبری با خبرنگاران،   با اشاره به ۱۳ آذر و  روز جهانی معلولان، اظهار داشت: شعار امسال در مورد روز معلولان با توجه به پدیده کرونا "ساخت جهانی بهتر پس از کرونا" است که دارای مولفه‌های فراگیری به معنی دربرگیری همه معلولان، دسترس‌پذیری به معنای راحتی دسترسی همه معلولان به خدمات و پایداری با مفهوم ماندگاری آثار اقدامات و دایمی بودن آن‌ها است.

وی با اشاره به کارت معلولیت، افزود: براساس ماده ۲۸ قانون حمایت از حقوق معلولان، ساعت کاری معلولان شدید و خیلی شدید در دستگاه‌های اداری و اجرایی باید ۱۰ ساعت کمتر از سایر کارکنان باشد اما این قانون در بسیاری ادارات استان انجام نمی‌شود که لازم  است مدیران آن را جدی بگیرند.

مدیرکل بهزیستی استان ادامه داد: قانون کسرکار بانوان دارای فرزند زیر ۶ سال، برای بانوان کارمندی که همسر یا فرزند دارای معلولیت شدید هستند اجرا و ساعات کاری آن‌ها در هفته از ۴۴ ساعت به ۳۶ ساعت کاهش می‌یابد.

عسگری عنوان داشت: خدمات بهزیستی از طریق موسسات دولتی و غیردولتی و همچنین فعالیت‌های بخشی و بین‌بخشی دستگاه‌های مختلف انجام می‌شود و مهم‌ترین مسئله در فعالیت‌های بین‌بخشی مناسب‌سازی فضاهای عمومی است که از طریق کمیته مناسب‌سازی با مسولیت استانداری و دبیری بهزیستی انجام می‌شود.

وی با اشاره به هشت معلول موفق استان در رقابت‌های پارا المپیکی تصریح کرد: ۱۰ دختر معلول استان در والیبال نشسته دارای مقام هستند، معلولان زیادی در عرصه‌های علمی، ورزشی و فرهنگی و هنری  داریم که با توجه به اینکه ۲.۵ درصد جامعه استان را معلولان تشکیل می‌دهند باید حقوق شهروندی این قشر مانند سایر افراد جامعه رعایت شود.

مدیرکل بهزیستی استان خاطرنشان کرد: برخی معلولیت‌ها به صورت ژنتیکی، برخی کروموزومی و برخی دیگر در اثر سوانح و حوادث ترومایی ایجاد می‌شود، معلولیت‌های ژنتیکی که تشخیص داده می‌شود به واحد پیشگیری بهزیستی ارجاع و خدمات مناسب به آن‌ها ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد: معلولیت‌های مادرزادی کروموزومی یا ژنتیکی است که کروموزومی‌ها مانند سندرم داون  قبل از تولد قابل تشخیص است اما معلولیت ژنتیکی با روش‌های پیش از بارداری قابل تشخیص نیستند و به همین دلیل نمی‌توان میزان تولد افراد معلول را به صفر رساند، رویکرد بهزیستی ارائه خدمات به معلولان است.

عسگری با اشاره به مشاوره و آزمایش رایگان ژنتیک برای مددجویان بهزیستی، ادامه داد: تست ژنتیکی تشخیص معلولیت برای آزمایشات پیش از ازدواج اختیاری است اما  تست ژنتیک پیش از بارداری توسط وزارت بهداشت تعریف شده است و با مجوزهای سقط‌درمانی، با آزمایش حین بارداری می‌توان تا حدی از تولد فرد معلول جلوگیری کرد.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: اشتغال و مسکن مهم‌ترین مشکلات معلولان استان است که خیران را به سوی مسکن‌سازی معلولان سوق داده‌ایم و در راستای ایجاد اشتغال تسهیلات بانکی ارائه و برای سهمیه ۳ درصد اشتغال معلولان در ادارات پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.

وی توضیح داد: در سال ۹۸ تعهد اشتغال بهزیستی هزار و ۲۸۲ نفر با اعتبار تخصیص یافته ۳۵ میلیارد تومان داشتیم که ۳۰ میلیارد تومان آن محقق شد و هزار و ۸۱۲ نفر محقق شد که ۱٤۱ درصد بوده است.

عسگری خبر داد: امسال تعهد اشتغال هزار و ۳۵۹ نفر است که تاکنون زمینه اشتغال هزار و ۱۰۰ نفر داشتیم که از این میزان هزار و ۱۰۰ نفر اشتغال ایجاد و ۵۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده بود که تاکنون ۴۲ میلیارد تومان آن محقق شده است.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به مناسب‌سازی ۳۰  درصدی در سطح استان تشریح کرد: در سال ۹۸ رتبه برتر مناسب‌سازی کشور را داشتیم و در تلاش هستیم تا این امر را به نحو مطلویی انجام دهیم.

وی با اشاره به برنامه‌های هفته معلول در استان مطرح کرد: بازدید از کارگاه‌های معلولان بدون ابتلا و مرگ و میر کرونا، بازدید از مراکز و خانواده‌های چند معلولی، حضور در برنامه تلویزیونی چشم‌انداز و مصاحبه تلویزیونی با یکی از معلولان هنرمند از مهم‌ترین عناوین برنامه‌های این هفته هستند.

کد خبر 26763

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد