کرونا بخشی از زجر در خانه ماندن معلولان را به مردم دنیا چشاند/ مناسب‌سازی کنیم

رئیس سازمان بهزیستی کشور از راه‌اندازی ۲۴۰۰ مرکز خدمات بهزیستی در محلات کشور برای حمایت خانواده محور از معلولان و مددجویان بهزیستی خبر داد و با اشاره به زجری که معلولان از ماندن در خانه می‌کشند، خواستار توجه همه به مسئله مناسب‌سازی شد.

وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت روز معلولان در گفت‌وگو با ایکنا، مناسب‌سازی را یکی از مهم‎ترین اقداماتی دانست که باید برای کمک به زندگی معلولان در کشور انجام شود و گفت: چند ماهی که در اثر کرونا مردم مجبور بودند بیشتر از گذشته در خانه بمانند شاید بخش کوچکی از زجر و زحمتی که افراد دارای معلولیت از محبوس شدن در خانه‌های خود تجربه می‌کنند را حس کرده باشند.

وی تصریح کرد: البته باز هم این سختی به آن میزان یک فرد معلول در تمام زندگی خود تجربه می‌کند نیست. چرا که فرد معلول اگر نتواند از خانه خارج شود، امیدی به بهبود شرایط و خارج شدن از خانه هم نخواهد داشت در حالی که مردم اکنون همه این امید را دارند که شرایط بهتر شده و به روال قبل باز خواهد گشت.

رئیس سازمان بهزیستی با تأکید بر لزوم مناسب سازی اماکن، معابر، ساختمان‌ها، مبلمان شهری و وسایل حمل و نقل شهری و بین‌شهری، گفت: ستاد مناسب‌سازی کشور با ریاست وزارت کشور و دبیری سازمان بهزیستی تاکنون ۱۴ جلسه برگزار کرده که هشت جلسه آن طی دو سال اخیر بوده. این جلسات با حضور وزرا و مسئولان در بالاترین سطوح در حال برگزاری است و این مسئله باعث می‌شود اهمیت ویژه‌ای به مناسب سازی داده شده و شرایطی فراهم شود تا فرد دارای معلولیت بتواند از خانه خارج شده و کارهای خود را در جامعه انجام دهد.

قبادی دانا گفت: اینکه بتوانیم بعد از کرونا همه با هم به همراه معلولان از خانه خارج شویم و زندگی طبیعی را در اجتماع دنبال کنیم، آرزویی است که متأسفانه به این زودی برای معلولان قابل دسترس نیست و امیدواریم در سال‌های آینده با همتی که همه مردم، مسئولان و مدیران در مناسب‌سازی کشور به خرج می‌دهند، شاهد خروج همه معلولان از خانه‌هایشان و تجربه یک زندگی اجتماعی موفق برای آنها باشیم.

وی در ادامه به تشریح تأثیرات کرونا بر زندگی معلولان و مددجویان بهزیستی پرداخت و گفت: کرونا آسیب زیادی را می‌توانست در سالمندان و افراد بیمار ایجاد کند بر همین اساس با شیوع کرونا ما بر روی مراکز نگه‌داری شبانه‌روزی سالمندان و معلولان تمرکز کردیم و در ادامه سایر مراکز شبانه‌روزی ائم از مراکز شبانه روزی نگه‌داری از بیماران مزمن روانی و فرزندان بهزیستی مد نظر قرار گرفت و تلاش شد با جداسازی این مراکز، جلوی ابتلای سالمندان، معلولان و بیماران به کرونا گرفته شود.

۲۴۰۰ مرکز خدمات بهزیستی در محلات تأسیس می‌شود

رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: جامعه هدف دیگر ما معلولان و بیمارانی هستند که در خانه‌ و نزد خانواده‌های خود نگه‌داری می‌شوند با توجه به محدودیت امکانات و محدودیت وجود شبکه مؤثر در محلات حمایت از این افراد مقدور نبود بر همین اساس در حال راه اندازی مراکز خدمات بهزیستی هستیم و قرار است این مراکز در بیش از دو هزار و ۴۰۰ محله در کشور راه‌اندازی شود که هر مرکز بیش از ۴۵۰ خانوار تحت پوشش بهزیستی را تحت حمایت قرار خواهد داد. از طریق این مراکز کمک‌های خوبی در زمینه آموزش حضوری و پیگیری سلامت مددجویان و معلولانی که در خانه نگه‌داری می‌شوند، صورت خواهد گرفت و در صورت امکان اقداماتی برای اهدای اقلام بهداشتی برای خانواده‌ها نیز انجام می‌شود.

قبادی دانا در پاسخ به این سؤال که عملکرد ایران در حمایت از معلولان در ایام کرونا در مقایسه با سایر کشورها چگونه بوده است؟ گفت: ما همچنان با کرونا درگیر هستیم و توفیقات حاصل شده نسبی است؛ البته امیدواریم این موفقیت‌ها تداوم پیدا کند اما در ابتدای شیوع کرونا در دنیا شاهد بودیم طبق مطالعه‌ای که مدرسه اقتصاد لندن اعلام کرد، ۵۰ درصد موارد فوتی در بسیاری از کشورهای اروپایی از مراکز سالمندان بود.

۴۰۰ نفر تعداد فوتی‌های مراکز بهزیستی

وی ادامه داد: با توجه به کل فوتی که در کشور داریم تعداد فوتی‌های مراکز شبانه روزی نگه‌داری سالمندان و معلولان، بیماران روانی مزمن و فرزندان ما کمتر از یک درصد کل فوتی‌های کشور است و از بین حدود ۸۰ هزار نفر که در مراکز نگه‌داری ما هستند، تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا حدود ۴۰۰ نفر بوده و بسیاری از مراکز ما آلوده نشده‌اند.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه نگران شیوع آنفولانزا همراه با کرونا در مراکز بهزیستی بودیم، گفت: بر اساس همین نگرانی ۸۰ هزار مددجوی ساکن در مراکز شبانه‌روزی تحت واکسیناسیون رایگان آنفولانزا قرار گرفتند که خیال ما را از همه‌گیری احتمالی آنفولانزا تا حد زیادی راحت کرد البته پروتکل‌های بهداشتی و سایر اقدامات لازم همچنان در حال انجام است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا معلولان آموزش‌های لازم در خصوص مراقبت از خود در مقابل کرونا را به خوبی دریافت می‌کنند؟ گفت: تلاش زیادی از سوی صدا و سیما در این خصوص انجام شد. بهزیستی با شورای سیاست‌گذاری سلامت صدا و سیما ارتباط کاری نزدیک برقرار و در کارگروه‌های همدیگر شرکت کردیم تا بتوانیم بسته آموزشی خوبی برای گروه‌های مختلف دارای معلولیت تهیه و ارائه کنیم.

قبادی دانا اضافه کرد: از طریق رسانه‌های در اختیار سازمان بهزیستی از جمله سایت سازمان و شبکه‌هایی که در فضای مجازی فعال هستند آموزش‌های لازم را ارائه کردیم، همچنین با کمک انجمن‌ها، خیریه‌ها و NGO هایی که از گروه‌های دارای معلولیت حمایت می‌کنند آموزش‌های لازم به معلولان ارائه شد.

وی در ادامه گفت: البته از آنجایی که بستر لازم برای انجام کار خانواده محور نبود تاکنون موفقیت کاملی در این خصوص نداشتیم و امیدواریم که در روزهای آینده بتوانیم با آغاز به کار مراکز خدمات بهزیستی هم در جهت آموزش آنها و هم در جهت کمک رسانی به آنها اقدام کنیم.

قبادی دانا در خصوص کمک‌های مالی صورت گرفته به معلولان طی شیوع کرونا نیز اعلام کرد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون برای مددجویان سازمان بهزیستی و افراد دارای معلولیت یارانه‌های مربوط به نگه‌داری را به موقع پرداخت کردیم و سه نوبت علاوه بر یارانه‌ها کمک هزینه ۵۰۰ هزار تومانی برای مددجویانی که در مراکز نگه‌داری حضور دارند شارژ و تلاش شده حق پرستاری افراد دارای معلولیت ضایعه نخاعی را به موقع به صورت الکترونیک پرداخت کنیم. مبلغ کمک هزینه تهیه اقلام بهداشتی را هر چند مقدار آن کم است اما از ۱۰۰ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان افزایش دادیم.

کمک ۱۸۷ میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان به مددجویان بهزیستی

وی با ابراز تأسف از اینکه کل مبلغی که سازمان برنامه و بودجه در اختیار سازمان بهزیستی قرار داده است فقط ۲۰ میلیارد تومان بوده و کل این مبلغ تنها برای یک نوبت کمک به مراکز نگه‌داری استفاده شده است، گفت: بنیاد مستضعفان ۱۸۷ میلیارد تومان کمک کرده که به صورت شفاف و الکترونیک بر روی کارت بانکی افراد حقیقی و حقوقی جامعه هدف بهزیستی شارژ شده است و با پیامک به خانواده‌ها اعلام کرده‌ایم که این کمک از طریق کمک‌های بنیاد مستضعفان صورت گرفته است.

قبادی دانا در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه بهزیستی تلاش دارد از معلولیت‌ها پیشگیری کند، گفت: طرح‎‌های غربالگری شنوایی و بینایی و طرح‌های مشاوره ژنتیک بر همین مبنا صورت گرفته و در سال‌های متمادی باعث شده از تعداد زیادی از معلولیت‌ها پیشگیری شود.

از سامانه دانشجویان دارای معلولیت رونمایی می‌شود

وی به حمایت‌هایی که از دانشجویان معلول صورت می‌گیرد نیز اشاره و اعلام کرد: در هفته جهانی معلولان از سامانه دانشجویان دارای معلولیت رونمایی خواهد شد تا کمک‌های پرداخت شهریه دانشجویان دارای معلولیت متوسط، شدید و خیلی شدید که در دهک درآمدی یک تا هفت هستند مطابق قانون به صورت شفاف پرداخت و قابل پیگیری باشد. 

کد خبر 26757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =