ساخت جهانی بهتر پس از کرونا برای افراد دارای معلولیت

گزارشی از عملکرد اداره کل بهزیستی استان سمنان در حوزه معلولین

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان سمنان علیرضا ایزدپور مدیر کل بهزیستی استان سمنان به مناسبت آغاز هفته معلولین و  تبریک به مناسبت روز جهانی معلولین گزارشی  از عملکرد حوزه توانبخشی این اداره کل ارائه داد.
علیرضا ایزدپور بیان داشت:توانبخشی پاسخی به نیاز افراد دارای معلولیت برای بازگشت آنان به زندگی مستقل است و سازمان بهزیستی در این راستا با مجموعه اقدامات تخصصی مانند پزشکی، آموزشی، حرفه ای و اجتماعی برای بازتوانی افراد دارای معلولیت تلاش می کند.
ایزدپور اظهار داشت: حوزه توانبخشی یکی از تخصصی ترین حوزه های بهزیستی و با دارا بودن بیش از دو سوم جامعه هدف بهزیستی خدمات متفاوتی را در بخشهای تخصصی به افراد دارای معلولیت ارائه می دهد.
ایزدپور گفت:خدمات حوزه توانبخشی در خصوص ارائه خدمات حمایتی و مراقبتی می باشد و بر این اساس خدمات مراقبتی در ۱۰ مرکز تحت نظارت این اداره کل به جامعه هدف ارائه می شود.
مدیر کل بهزیستی استان سمنان سپس گفت: در بخش هنری و توانمندی مددجویان تحت حمایت در خلق و ارائه آثار هنری امکانات حضور آثار و تابلو های نقاشی هنرمندان معلول در فضای مجازی بصورت کشوری فراهم شد.
که با همکاری  موسسات تحت نظارت با ارائه خدمات مددکاری به ۶ هزار مددجویان  دورهای آموزش هنر درمانی و نمایش درمانی به مسئولین فنی و مربیان هنری در مرکز روزانه و شبانه روزی استان برگزار شده است و این آموزشها در تمام مراکز روزانه، حرفه اموزی و کارگاههای تولیدی حمایتی در شرایط کرونا بصورت مجازی همچنان ادامه دارد.
مدیر کل در ادامه از خدمات کمیسیون پزشکی این اداره کل بیان داشت:  در حدود ده مورد پلاک ویژه معلولین  و پرداخت کمک هزینه ۹۴۰ دانش آموز معلول و ۲۱۰ مورد ایاب و ذهاب از خدمات بخش کمیسیون پزشکی بوده است و تا کنون با برگزاری ۲۸ جلسه کمیسیون پزشکی  در سال ۹۸ تعداد ۵۱۹ پرونده در کمیسیونهای پزشکی مورد بررسی قرار گرفته که تعداد ۵۲۵ کارت شناسایی معلولیت برای متقاضیان صادر و تعداد ۴۴۹ پرونده در سامانه ثبت شده است.
 مدیر کل بهزیستی استان سمنان ازطرح توان بخشی مبتنی بر جامعه ‌در مناطق روستایی و یا محروم با هدف شناسایی افراد معلول سخن گفت و اظهار داشت: ارایه خدمات توان بخشی و تامین وسایل مورد نیاز به افراد معلول در این طرح  فرآیندی برای توسعه خدمات توان بخشی در سطح محلی و برابرسازی فرصت ها و افزایش حضور افراد دارای ناتوانی در جامعه است که از طریق مشارکت افراد دارای ناتوانی، خانواده های آنان، جامعه محلی، نظام بهداشتی- درمانی، آموزشی، حرفه ای، خدمات اجتماعی و بهزیستی اجرا می شود که  معمولاً اولین درخواست هر فرد معلول حمایت همه جانبه و داشتن نقش در اجتماع است.
وی در ادامه خدمات بخش سی بی آر در حوره توانبخشی اداره کل بهزیستی استان سمنان گفت: از  تعداد کل معلولین تحت حمایت ساکن در روستاهای سطح استان ۳۳۴۰ نفر خدماتی مانند
پرداخت کمک هزینه دسترسی و مناسب سازی به ۴۴ نفر از معلولین، واگذاری ۲۷۹۲ پرونده تسهیلگری در برنامه CBR  در سطح استان به موسسات مجری برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه، آموزشهای غیر رسمی در برنامه CBR تعداد افراد بهره مند ۲۳۷ مورد، آموزشهای رسمی در برنامه CBR تعداد افراد بهره مند ۲۳۶ مورد، پرداخت کمک هزینه خوداشتغالی به ۲۹ نفر از معلولین ساکن روستاها، پرداخت کمک هزینه معیشتی به ۲۳۷ نفر از معلولین روستایی، تعداد مستمری بگیران معلول ساکن روستاهای استان سمنان ۷۱۱ نفر به آنان ارائه شده و افراد واجد الشرایط از این خدمات بهره مند شدند.

 مدیر کل بهزیستی استان سمنان از خدمات مراقبتی در مرکز تحت نظارت اداره کل بهزیستی استان سمنان سخن گفت و ادامه داد:در حال حاضر تعداد ۱۰ مرکز مراقبتی  با تعداد کل ۵۶۴ نفر که ۱۶۵ نفر مجهول الهویه می باشند و این خدمات شامل خدمات ویزیت  و مراقبت در منزل می باشد که به ترتیب ۳۵۰ نفر و ۱۳۹ نفر در سه مرکز مراقبت در منزل از خدمات حمایتی بهزیستی بهره مند هستند.
مدیر کل بهزیستی استان سمنان همچنین از فعالیت بهزیستی در ۲۲۸ برنامه پرستاری افراد داری معلولیت در خانواده  و ۳۳۱ برنامه در خصوص حق پرستاری در منزل به جامعه هدف بهزیستی خبر داد.
علیرضا ایزدپور مدیر کل بهزیستی استان سمنان  در پایان  همزمان با آغاز هفته جهانی گرامیداشت افراد دارای معلولیت از پیام  دکتر قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور در مورد اهم خدمات ارائه شده این سازمان به افراد دارای معلولیت در بخش ها مختلف حمایتی، توانمندسازی، تحصیلی، مناسب سازی، تامین مسکن، سامانه دیده بان، اقدامات ایام کرونا، پیگیری قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، تلاش برای تلفیق اجتماعی معلولان اطلاع داد.
 دکتر قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور :تا پایان ۱۴۰۰ تمام خانوارهای دارای دو معلول به طور رایگان از مشاوره و آزمایش‌های لازم ژنتیکی بهره‌مند می‌شوند و تاکنون۱۰۴ هزار واحد مسکونی برای افراد دارای معلولیت تسهیلگری شده است.
 و در سال جاری یکهزار و ۳۹۵ سهمیه استخدامی برای افراد دارای معلولیت وجود دارد و  سازمان بهزیستی کشور برای راه‌اندازی صندوق تسهیلات شغلی افراد دارای معلولیت اعلام آمادگی می کند.
 دکتر قبادی  از راه اندازی و رونمایی  سامانه الکترونیکی دانشجویان تحت پوشش در هفته جهانی افراد دارای معلولیت نیز خبر داد.
رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین گفت: .مبلغ کمک هزینه مناسب‌سازی مسکن و خودرو افراد دارای معلولیت بیش از ۲ برابر افزایش یافته است و سند راهبردی مناسب‌سازی کشور در سال جاری تدوین و ابلاغ شد.
بهره مندی ۲۰ هزار خانوار دیگراز حق پرستاری نگهداری معلولین شدید و خیلی شدید و قرار گرفتن خدمات ستاره دار توانبخشی در تحت پوشش بیمه سلامت در بخشی دیگر از سخنان دکتر قبادی دانا در روز جهانی معلولین است.
راه‌اندازی سامانه هوشمند نظارت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور ۱۴۸۲ برای ارائه خدمات بهتر به جامعه هدف بهزیستی و پرداخت کمک هزینه معیشتی به معلولان شدید و خیلی شدید ۱۸ ساله فاقد شغل و درآمد  از دیگر خدمات سازمان بهزیستی در آتی می باشد.
  دکتر قبادی  در پایان از فوت ۴۰۱ نفر از افراد مقیم در مراکز شبانه روزی تحت نظارت سازمان بهزیستی از ابتدای شیوع ویروس کرونا خبر داد.

کد خبر 26688

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد