معلولین موفق چهارمحال و بختیاری تجلیل شدند

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری از تجلیل از معلولان موفق استان خبر داد.

نرگس عسگری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد با اشاره به انتخاب و تجلیل از معلولین نمونه در چهارمحال و بختیاری، گفت: بازدید از خانواده‌های دارای چند معلول، تقدیر از معلولان شاغل در ادارات، ارائه خدمات عمومی رایگان و تقدیر از مراکز شبانه‌روزی موفق در حوزه کنترل کرونا از جمله برنامه‌هایی است که به مناسبت هفته معلول در استان اجرا می‌شود.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری، پرداخت مستمری و کمک هزینه درمان، مناسب‌سازی، حق پرستاری، کمک هزینه ترخیص از مراکز شبانه‌روزی، استفاده از مراکز توانبخشی روزانه، نگه‌داری در مراکز شبانه‌روزی، حرفه‌اموزی، پرداخت تسهیلات مالی خرد و کمک هزینه معیشتی را از دیگر خدماتی برشمرد که سالانه به جمعیت معلول استان ارائه می‌شود.

وی افزود: معلولین استان در ۶ گروه جسمی، بینایی، شنوایی، ذهنی، روان و گفتار تعریف می‌شوند.

عسگری اضافه کرد: چهار هزار و ۳۸۴ معلول بینایی، ۱۳ هزار و ۸۷۰ معلول جسمی، چهار هزار و ۶۵ معلول شنوایی، شش هزار و ۷۶۲ معلول ذهنی، سه هزار و ۸۰۲ معلول روان و ۴۲۴ معلول گفتاری در استان زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل شیوع بیماری کرونا مراکز توانبخشی روزانه تعطیل است و خدمات توانبخشی و پزشکی این مراکز به صورت انلاین به مددجویان ارائه و در صورت وجود مشکل اورژانسی تیم سیار به محل اعزام می‌شود.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: هم‌اکنون ۱۵ مرکز شبانه‌روزی در استان فعال است که در حدود ۵۰۰ مددجو در این مراکز نگه‌داری می‌شوند.

وی با اشاره به مناسب‌سازی ۳۰ درصدی معابر عمومی در استان، افزود: هدف از مناسب‌سازی افزایش سطح استقلال و بهبود کیفیت زندگی در انجام امور روزمره و تسهیل در امر تردد و مشارکت اجتماعی افراد معلول است.

عسگری توضیح داد: مناسب‌سازی محیط و امکانات زندگی افراد معلول از جمله اقداماتی است که ضمن افزایش امکان دسترسی معلولان به خدمات شهری موجب استقلال هر چه بیشتر آنان در فعالیت‌های روزمره و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی می‌شود.

وی ادامه داد: مناسب‌سازی از طریق انجام تغییرات معماری و طراحی در محیط زندگی افراد معلول و استفاده از فناوری‌های کلی جهت انطباق محیط و وسائل روزمره زندگی متناسب با سطح توانمندی آنان انجام می‌شود.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: به طوری که افراد دارای معلولیت با استفاده از مناسب‌سازی بتوانند با کاهش سطح وابستگی به یک زندگی مستقل دست یابند.

کد خبر 26632

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد