۵۱صندوق مالی خُرد برای توانخواهان روستایی چهارمحال و بختیاری ایجاد شد

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به معلولیت ۳۲ هزار و ۶۸۳ نفر در استان، گفت:تاکنون ۵۱ صندوق مالی خُرد با همکاری صندوق کار آفرینی امید برای اشتغال توانخواهان روستایی با تعداد ظرفیت ۹۵۰ نفر ایجاد شده است.

نرگس عسگری روز سه‌شنبه به مناسبت هفته معلولان با شعار " ساخت جهانی بهتر پس از کرونا برای افراد دارای معلولیت، فراگیر،  دسترس پذیر، پایدار" در گفت وگو با ایرنا افزود: چهار هزار و ۳۸۴ نفر از معلولان استان را معلولان بینایی تشکیل می‌دهند که از این تعداد یکهزار و ۸۰۵ نفر زن و ۲ هزار و ۵۷۹ نفر مرد هستند.

وی اظهار داشت:برای حمایت از معلولان بینایی در استان خدماتی از جمله اعطای کمک وسیله توانبخشی، کتاب بریل، عصای نابینایان، کمک هزینه ایاب و ذهاب، پرداخت شهریه و کمک هزینه درمان پرداخت می‌شود.

عسگری افزود: در استان برای ارائه خدمات مددکاری به این افراد ۱۴ موسسه خیریه و همچنین ۲ کتابخانه رودکی شهرکرد و صدرای بروجن که مجهز به کتاب‌های خط بریل و امکانات لازم برای نابینایان، فعال است.

وی به اجرای طرح تنبلی چشم(آمبیلیوبی) برای کودکان سه تا ۶ سال در استان اشاره کرد و گفت: این طرح پیشگیرانه همه ساله به منظور بررسی و شناسایی کودکان دارای مشکلات بینایی اجرا می‌شود، تا درمان آنها انجام شود.

عسگری،  تعداد معلولان جسمی و حرکتی استان را ۱۳ هزار و ۸۷۰ نفر عنوان کرد و گفت: ۶ هزار و ۷۹ نفر زن و هفت هزار و ۷۹۱ نفر مرد و تعداد معلولان ناشنوا استان چهار هزار و ۶۵ نفر است، که از این تعداد یکهزار و ۵۷۷ نفر زن و ۲ هزار و ۱۵۶ نفر مرد هستند.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: در استان یک مرکز شنوایی و یک موسسه خیریه برای ارائه خدمات توانبخشی و مددکاری برای ناشنوایان و ۲ مرکز شنوای سنجی غیردولتی در لردگان و فارسان و ۲ مرکز دولتی در شهرکرد و بروجن فعال است.

وی به اجرای طرح غربالگری شنوایی نوزادان بدو تولد در بیمارستان‌های استان اشاره کرد و گفت: پوشش این طرح بالا ۹۹ درصد است.

عسگری از اجرای طرح غربالگریی شنوای کودکان سه تا پنج سال نیز در مهدهای کودک استان اشاره کرد و گفت: با اجرای ۲ طرح غربالگری شنوایی در استان نوزادان و یا کودکان مبتلا به کم شنوایی، ناشنوایی به پزشک و متخصص ارجاع داده می‌شود و خدماتی مانند کاشت حلزون و یا دریافت سمع به آنها ارائه می‌شود.

وی تعداد معلولان ذهنی استان را ۶ هزار و ۷۶۲ نفر برشمرد و گفت: از این تعداد ۲ هزار و ۴۳۶ نفر زن و چهار هزار و ۳۲۶ نفر مرد و سه هزار و ۸۰۲ نفر بیمار روانی زیر پوشش این نهاد هستند، که از این تعداد یکهزار و ۵۵۵ نفر مرد و ۲ هزار و ۲۴۷ نفر زن هستند.

عسگری، تعداد معلولان صوتی و گفتاری در استان را  ۴۲۴ نفر عنوان کرد و گفت: از این تعداد ۱۶۸ نفر زن و ۲۵۶ نفر مرد است و براساس نسبت نوع معلولیت نسبت به کل جمعیت استان ۴.۶ درصد بینایی، ۱۳.۶۲ درصد جسمی و حرکتی،  ۳.۷۶ درصد شنوایی،  ۶.۴ درصد ذهنی،  ۳.۲۲ درصد را بیماران روانی و ۳۳صدم درصد را گفتاری و صوتی تشکیل می‌دهند.

۹۵ مرکز توانبخشی در استان فعال است

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: ۹۵ مرکز توانبخشی از جمله مراکز روزانه، شبانه روزی،  خدمت در منزل و توانبخشی مبتنی بر جامعه در استان فعال است که به پنج هزار و ۲۸۷ نفر دارای معلولیت خدمات ارائه می‌دهند.

وی تعداد کل مستمری‌بگیران دائم بهزیستی استان را ۱۳ هزار و ۵۵۲ نفر عنوان کرد و گفت: ماهانه بین یک میلیون و ۸۰ هزار تا چهار میلیون و ۱۶۰ هزار ریال مستمری به آنها پرداخت می‌شود.

عسگری اظهار داشت: ۲ هزار و ۸۴ معلول در استان در مراکز روزانه، ۶۷۰ نفر در مراکز شبانه‌روزی و یکهزار و ۶۲۶ نفر ازخدمات در منزل و ۴۳۸ نفر مراقبت در منزل بهره‌مند می‌شوند.

به گفته وی،  تحویل وسایل کمک توانبخشی به معلولان ویلچر، عصا، تشک مواج، سمعک، باطری سمعک، تخت بیمار، کپسول اکسیژن،  کمک به کاشت حلزون و بهبود شنوایی،  کمک به تهیه وسایل و اندام مصنوعی(ارتز پروتز)، خرید خدمات توانبخشی از کلینیک‌های تخصصی، کمک به بیماران متابولیک، ارائه حق پرستاری معلولان ضایعه نخاعی، تامین اقلام بهداشتی معلولان ضایعه نخاعی و بسترگرا، به جامعه هدف ارائه می‌شود.

وی به اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه در استان اشاره کرد و گفت: برای ارئه خدمت به سالمندان یک مرکز با ظرفیت ۶۰ نفر در شهرستان فارسان فعال است و ارائه کمک به تحصیل دانش‌آموزان معلول، پرداخت شهریه دانشجویی به کلیه دانشجویان معلول، کمک هزینه حمل و نقل به دانشجویان، هزینه‌های تشویقی در این طرح انجام می‌شود.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: ارائه خدمات توانبخشی به معلولان مناطق روستایی از شناسایی تا بازتوانی معلولان، ایجاد کارگاه تولیدی، تاسیس شرکت تعاونی فراگیر، ایجاد صندوق اشتغال ویژه معلولان، ایجاد صندوق‌های مالی خرد در مناطق روستایی، تاسیس گروه‌های خودیار در مناطق روستایی،  توانمندسازی معلولان در مناطق روستایی،  ایجاد اشتغال‌های استاد شاگردی در این طرح اجرا می‌شود.

عسگری به فعال بودن ۱۶ مرکز شبانه‌روزی در استان اشاره کرد و گفت: این مراکز در حوزه سالمندان، بیماران روانی و ذهنی به بیش از ۸۵۰ نفر ارائه  خدمت می‌کنند.

به گفته وی،  مراقبان  سلامت نیز در قالب ۹ مرکز به جامعه هدف در شهرها و همچنین مناطق کمترتوسعه یافته استان ارائه خدمات می دهند.

به گزارش ایرنا، ۱۳ لغایت ۱۹ آذرماه به عنوان هفته معلولان نامگذاری شده است.

کد خبر 26627

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد