۶۰ درصد تشخیص تنبلی چشم اختلال انکساری است که در ظاهر کودک قابل رویت نیست

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم امضاء تفاهمنامه همکاری بین‌بخشی سازمان بهزیستی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای هماهنگی و تقسیم نقش در برنامه غربالگری تنبلی چشم در گروه سنی ۴ تا ۶ سال، گفت: ۶۰ درصد تشخیص تنبلی چشم اختلال انکساری است که در ظاهر کودک قابل رویت نیست.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، «علیرضا رئیسی» معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم امضاء تفاهمنامه همکاری بین‌بخشی سازمان بهزیستی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای هماهنگی و تقسیم نقش در برنامه غربالگری تنبلی چشم در گروه سنی ۴ تا ۶ سال ضمن تقدیر از ارتباط و نعاملات خوب و موثر وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی کشور، گفت: برنامه‌های مختلف مشترکی بین این دو سازمان در حوزه توانبخشی و پیشگیری وجود دارد که در کنار هم نقش پشتیبان و تکمیل‌کننده‌ای دارند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه هزینه‌کردن در حوزه پیشگیری نوعی سرمایه‌گذاری در راستای صرفه‌جویی و حفاظت از منابع حوزه سلامت است و بار درمان را کاهش می‌دهد، گفت: در زمینه نعمت بزرگ بینایی اقدامات خوبی صورت گرفته است؛ امسال از طرف سازمان جهانی بهداشت گواهی ریشه‌کنی تراخم را دریافت کردیم؛ همچنین مشکل تنبلی چشم یکی از موضوعاتی است که تحقیقات نشان می‌دهد اگر بتوانیم در کودکان زیر ۶ سال بیماری چشمی را تشخیص دهیم جلوی از کار افتادگی و هزینه‌های درمان را خواهیم گرفت.

وی، در پایان یادآور شد: در ۲۰ سال گذشته بیش از ۴۰ میلیون غربالگری کودکان انجام شده که از این تعداد یک میلیون و ۵۰۰ هزار غربال مثبت گزارش شده است که ۳۷۰ هزار مورد تنبلی چشم بوده که درمان شده است. این در حالی است که در حوزه تنبلی چشم، سه علت اصلی وجود دارد، اول اینکه در ۶۰ درصد موراد چشم دچار اختلال انکساری است که این امر در ظاهر کودک مشخص نیست. ۳۵ درصد موارد به دلیل انحراف چشم رخ می‌دهد که پدر و مادر با مشاهده ظاهر می‌توانند بیماری را تشخیص دهند و حدود ۵ درصد تنبلی چشم به دلیل آب مروارید و افتادگی پلک رخ می‌دهد. لذا اوج هنر زمانی است که بتوانیم در ۶۰ درصد اولیه بتوانیم تشخیص به موقع داشته باشیم.

کد خبر 2660

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =