گزارش |هم بستگی جهانی، مسئولیت مشترک

ما در زمانه ای زندگی میکنیم که آسیب های گوناگون روانی –اجتماعی نظیر خشونت، سوءمصرف موادمخدر و محرک، مشروبات الکلی، رفتارهای جنسی نامتعارف و بروز و شیوع بالایی پیدا کرده است و براین اساس بدیهی است که یکی از پیامدهای این آسیب های گوناگون روانی –اجتماعی، همه گیری اچ آی وی و ایدز است... ت.

ما در زمانه ای زندگی میکنیم که آسیب های گوناگون روانی –اجتماعی نظیر خشونت، سوءمصرف موادمخدر و محرک، مشروبات الکلی، رفتارهای جنسی نامتعارف و بروز و شیوع بالایی پیدا کرده است و براین اساس بدیهی است که یکی از پیامدهای این آسیب های گوناگون روانی –اجتماعی، همه گیری  اچ آی وی و ایدز است  و ابتلا به عفونت اچ آی وی در جمعیتی که در فعال ترین دوران زندگی خود هستند در حال گسترش می باشد. بدین منظور سیاست بهزیستی کشور در راستای سیاست های کلی سلامت با هدف کاهش موارد جدید ابتلا به ایدز و کاهش ۲۰ % مرگ منتسب به این بیماری در مبتلایان و شناسایی ۹۰ % افراد مبتلا به اچ آی وی مثبت  وقرارگرفتن ۹۰ % افراد شناسایی شده مبتلا به اچ ای وی تحت درمان داروی ضد رترو ویروسی و پایدارماندن۹۰ % از افرادمبتلا به اچ ای وی در درمان دارویی ضد رترو ویروسی " تا پایان سال ۱۳۹۸"، بدین منظورچهارمین برنامه استراتژیک کشوری ایدز(۱۳۹۸-۱۳۹۴)  توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصویب شد که استراتژیک چهارمین برنامه ایدز در زمینه های همچون : آموزش و اطلاع رسانی، پیشگیری از  انتقال خون و تامین سلامت خون، پیشگیری از انتقال تزریقی و کاهش آسیب، پیشگیری از انتقال جنسی و ترویج استفاده از کاندوم، تشخیص، مراقبت و درمان STI، توصیه به انجام تست، مشاوره و آزمایش تشخیصی اچ آی وی، پیشگیری از طریق انتقال مادر به کودک، مراقبت و درمان افراد مبتلا به اچ آی وی، حمایت و توانمند سازی، تقویت نظام مراقبت اپیدمیولوزیک و مدیریت داده ها، تقویت زیرساخت ها می باشد. لذا اداره کل بهزیستی استان بمنظور مهارهمه گیری ایدز و رسیدن به سه اصل ۹۰، مشارکت و همکاری کلیه حوزه ها ی بهزیستی در شهرستان ها ی استان جهت پیشگیری و کنترل ایدز به گروه هدف بهزیستی  بویژه “کودکان کارو خیابان و خانواده آنان، افراد در معرض آسیب و آسیب دیده ” می طلبد

اداره کل بهزیستی استان در راستای پیشگیری و کنترل ایدز ۲ باشگاه مثبت در شهرستانهای بوشهر و دشتستان تاسیس نموده است. باشگاههای مثبت زیر نظارت اداره کل بهزیستی استان بوشهر به ۲ موسسه مردم نهاد در قالب موسسه خیریه واگذار شده است. مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی باشگاه‌ مثبت جذب، توانمندسازی و آشنایی افراد اچ ‌آی ‌وی مثبت با یکدیگر و ارائه آموزش‌های شغلی و مهارتی به آنان  می باشد. هدف از تاسیس و اجرای برنامه های متنوع در باشگاه مثبت، توانمند سازی مبتلایان به ایدز است. با توجه به شرایط اعتباری خدمات مختلفی به بیماران اچ ‌آی ‌وی در باشگاه مثبت ارائه می گردد که این خدمات عبارتند از :خدمات حمایتی، خدمات آموزشی، خدمات مشاوره ایی و توانمند سازی است. از زمان تاسیس  باشگاهها تاکنون ۱۵۷نفر عضو این باشگاهها شده اند و عضویت آنان داوطلبانه و غیراجباری بوده است. از این ۱۵۷ نفر ۶۹ %مرد و ۲۵%زن بودند و ۶ %کودک می باشند. لازم به یادآوری است که با شیوع ویروس کرونا حمایت های باشگاههای مثبت  برای بیماران ایدز پر رنگتر شده است و علاوه بر ارائه خدمات معیشتی و مشاوره ای، تعداد زیادی ماسک و  مواد ضدعفونی در اختیار بیماران قرار داده شده است. یکی دیگر از اهداف مهم اداره کل بهزیستی استان تلاش در جهت پیشگیری از انتقال ویروس اچ آی وی می باشد. در همین راستا این اداره کل اقدام به تاسیس مراکز کاهش آسیب در سطح استان نموده است که در حال حاضر ۳ مرکز کاهش آسیب در شهرستانهای بوشهر، دشتستان و عسلویه فعال می باشند. خدمات مراکز کاهش آسیب عبارتند از در اختیار قرار دادن سوزن و سرنگ به افراد تزریقی، آزمایش اچ آی وی و مشاوره و ارجاع به مرکز مشاوره های رفتاری، توزیع  کاندوم، شناسایی و ارجاع جهت درمان بیماریهای آمیزشی، سل، و هپاتیت های ویروسی. علاوه بر مراکز کاهش آسیب، اولین ایستگاه کاهش آسیب(کانکس) در عسلویه در سال جاری راه اندازی گردید. از خدمات رایگان این ایستگاه به برنامه‌ های آمـــوزشی و مشاوره، توزیع سرنگ و سوزن، جمع آوری سرنگ های آلوده، توزیع کاندوم، پانسمان زخم و جراحات سطحی مراجعان، خدمات حمایتی شامل تغذیه، حمام و پوشاک، انجام آزمایش HIV، غربالگری سل و بیماری های مقاربتی می توان اشاره کرد.

افسانه عبیدی زادگان

کارشناس دفتر درمان اعتیاد معاونت توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی استان بوشهر

کد خبر 26575

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد