بهره برداری همزمان  از دو مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد مردان و بانوان  در اردبیل

اولین مراکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد مردان و بانوان اردبیل با پذیرش معتادین شروع به فعالیت کردند.

به نقل از روابط عمومی بهزیستی استان اردبیل، مدیرکل بهزیستی استان اردبیل با حضور فرماندار شهرستان اردبیل و دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، اولین مراکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد مردان و بانوان اردبیل با پذیرش معتادین شروع به فعالیت کردند. مرکز مردان در زمینی به مساحت ۱۲ هزار و زیر بنای ۲ هزار متر مربع شامل بخش های سم زدایی، سالن های مراقبتی و اقامتی، بخش درمان و اشتغال با ظرفیت ۲۰۰ نفر و مرکز جامع بانوان نیز شامل همین بخش ها با ظرفیت ۶۰ نفر پذیرش می باشد. در این مراکز هم چنانکه از عنوان آن پیداست تمامی خدمات درمان و بازتوانی شامل سم زدایی و درمان پرهیز مدار، درمان اقامتی، اشتغال، درمان و آموزش¬های روزانه و صیانت از خانواده یک جا و در قالب یک مرکز به مددجویان ارایه خواهد شد،  در واقع هدف عمده این مراکز اثر بخشی بیشتر برنامه¬های درمان، افزایش درصد بهبودی مقیمان و درمان کامل آنهاست. روند ارایه خدمات در این مراکز بدین نحوه هست که معتادین بعد از غربالگری، به مدت دو هفته در واحد سم زدایی تحت درمان پرهیزمدار قرار می-گیرند و بعد از آن به مدت ۳ و نیم ماه در واحد اقامتی تحت درمان و بازتوانی قرار می¬گیرند.  در این مدت علاوره بر ارایه درمان های روان شناختی و در کنار آن حرفه آموزی و ایجاد اشتغال از اولویت های مرکز هست. بعد از این مدت مددجویان از مرکز ترخیص شده و به مدت ۸ ماه تحت برنامه های روزانه آموزشی و بازتوانی مستمر مرکز قرار می¬گیرند. از جمله این برنامه ها الزام شرکت در جلسات آموزشی معتادین گمنام، آموزش و برنامه های صیانت از خانواده را می توان نام برد.

 اداره این مراکز و ارایه کامل برنامه های درمان مطابق با پروتکل¬های ابلاغی، نیاز به همکاری جدی دستگاههای ذیربط با درمان و بازتوانی اعتیاد از جمله دانشگاه علوم پزشکی استان، اداره ورزش و جوانان استان، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و سایر دستگاههاست.
مدیرکل بهزیستی استان افزود این مراکز با همکاری دستگاههای عضو شورای هماهنگی مواد مخدر استان بویژه مساعدت های استاندار محترم استان، فرمانداری اردبیل، شهرداری اردبیل، اداره کل فنی و حرفه¬ای استان، دبیر محترم شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان به بهره برداری رسید که لازم هست از همکاری این عزیزان تشکر داشته باشم.

کد خبر 26532

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد