خانه‌های امن یکی از راه‌های کاهش خشونت علیه زنان/افزایش ۶۲ درصدی خشونت‌ها نسبت به سال قبل

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه آمار خشونت‌های امسال نسبت به شش ماهه اول سال گذشته ۶۲ درصد افزایش داشته، گفت: خانه‌های امن یکی از راه‌های کاهش خشونت علیه زنان است که حدود سه سال پیش از سوی سازمان بهزیستی در استان‌ها راه‌اندازی شده است.

مجتبی ناجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: همزمان با روز جهانی منع خشونت علیه زنان از سوی سازمان بهزیستی برای کاهش خشونت در خانواده و برای زنان برنامه‌هایی برگزار می‌شود، خانه‌های امن نیز یکی از راه‌های کاهش خشونت علیه زنان است که حدود سه سال پیش از سوی اداره کل بهزیستی در استان راه‌اندازی شده است.

وی افزود: این خانه‌ها مختص زنانی است که تحت خشونت خانگی یا در معرض خشونت از سوی همسران خود قرار دارند که با مددکاری و مداخله‌ای که در این خصوص وجود دارد برای توانمند سازی زنان، بازگشت به آغوش خانواده و برگزاری جلسات مشاوره‌ای با فرد آزارگر سعی می‌کنند افراد به خانواده بازگردند که این مراکز به شکل شبانه‌روزی خدمات خود شامل امور مددکاری، حقوقی، روانپزشکی و روانشناسی را به مددجویان ارائه می‌دهند.

وی تصریح کرد: زنان دارای فرزند به اتفاق فرزندشان پذیرش می‌شوند و فرزند دختر آنها در هر سنی و پسران بالای ۱۲ سال در مرکز دیگری اسکان می‌یابند، گفتنی است بهزیستی دنبال این نیست که زنان از همسران خود جدا شوند اما در این مراکز به عنوان یک پناهگاه حداکثر به مدت ۴ سال اسکان پیدا کرده و تیم مددکاری مداخلات مربوط را انجام می‌دهند تا این افراد شرایط لازم برای بازگشت به کانون خانواده را پیدا کنند.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان گفت: خط اورژانس اجتماعی بهزیستی با شماره ۱۲۳ در طول شبانه‌روز آماده دریافت گزارشات مردمی است و افرادی مانند همسایه‌ها یا کسانی که شاهد خشونت خانگی هستند می‌توانند با اورژانس اجتماعی تماس بگیرند. خشونت علیه زنان یکی از موارد خشونت خانگی است و موارد خشونت شامل کودکان و سالمندان نیز می‌شود.

۱۵۰۰ تماس با اورژانس اجتماعی اصفهان در شش ماهه اول سال
وی در خصوص آمار تماس‌هایی که با اورژانس اجتماعی در شش ماهه ابتدای سال برقرار شده، افزود: تعداد ۱۵۰۰ تماس با اورژانس اجتماعی بهزیستی برقرار شده و گزارش‌هایی در مورد همسر آزاری به دست ما رسیده است، تعداد ۱۱۳ گزارش در زمینه خشونت خانگی و همسر آزاری به اورژانس‌های سیار رسیده که در این زمینه به مناطق مختلف شهر و استان اصفهان سرکشی می‌کنند، همچنین ۱۷ مورد نیز به پایگاه‌های بهزیستی در محلات مراجعه شده و گزارش‌هایی رسیده است.

ناجی گفت: خانه امن‌های بهزیستی یک مرکز در هر استان دارد و به طور متوسط دارای ظرفیت ۵ مقیم است و رویکرد بهزیستی به این شکل است که مداخلاتی بشود و افراد به کانون خانواده بازگردند و اصلاً ترغیبی برای زنان نسبت به ترک خانه وجود ندارد، این در حالی است که افرادی که مجبور به ترک خانه و خانواده می‌شوند با دستور قضائی این کار را می‌کنند، گفتی است پذیرش‌های روزانه دارای تعداد بیشتری هستند که سعی می‌شود با مداخلات به هنگام، تفاهم لازم بشود.

۶۶ درصد زنان آزار دیده تحت خشونت کلامی یا روانی بوده‌اند
وی اظهار کرد: طبق آمار به دست آمده بهزیستی ۶۶ درصد زنانی که در معرض خشونت قرار داشته‌اند به صورت روانی یا کلامی آزار دیده‌اند و خشونت فیزیکی یا جنسی کمترین مورد را داشته است، بنابراین خشونت شامل ابعاد مختلفی مانند کلامی، روانی، توهین، افترا و اهانت و مصادیقی اینچنینی است و تنها ضرب و شتم و خشونت به صورت فیزیکی به معنای خشونت نیست.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با بیان آمار گزارش‌های رسیده به اورژانس اجتماعی، گفت: آمار خشونت‌های امسال نسبت به شش ماهه اول سال گذشته ۶۲ درصد افزایش داشته است اما این به دلیل افزایش قطعی خشونت‌ها نیست بلکه امکانات حمایتی افزایش پیدا کرده و ساعاتی که مرکز ۱۲۳ فعالیت می‌کند بیشتر شده است و در واقع این مرکز به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کند، البته نقش افزایش آگاهی مردم نیز حائز اهمیت است.

شماره‌های ۱۴۸۰ و ۱۲۳ آماده پاسخگویی به گزارشات خشونت است
وی ادامه داد: افرادی که تحت خشونت هستند بنا بر دلایلی شامل ترس از فرد خشونت کننده، ترس از قضاوت شدن در اجتماع و برخورد نامناسب احتمالی از سوی نیروی انتظامی و مددکاران بهزیستی میلی برای مطرح کردن خشونت‌دیدگی ندارند بنابراین نقش رسانه‌ها در تغییر دیدگاه جامعه اهمیت دارد تا مردم نسبت به افراد، نقش حمایتی داشته باشند، طرز دیدگاه خود را اصلاح کرده تا این دید منصفانه باشد.

ناجی گفت: شهروندان اگر موارد مشکوک خشونت در همسایگی آنان وجود دارد با ۱۲۳ تماس گرفته تا بتوانیم به وسیله مداخلات و دستور مقامات قضائی اقدامات مربوطه را انجام دهیم و شاهد کاهش خشونت‌ها باشیم، لازم  ذکر است شماره تلفن ۱۴۸۰ نیز خط صدای مشاور بهزیستی است و افرادی که در این زمینه نیاز به راهنمایی دارند می‌توانند با تماس با این خط مشاوره‌های لازم را دریافت کنند.

منبع خبر: خبرگزاری ایمنا
 

کد خبر 26511

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد