دیده‌بان، سامانه‌ی نظارت مردم بر بهزیستی کار خود را آغاز کرد

با راه‌اندازی سامانه‌ی تلفنی دیده‌بان در بهزیستی، مردم و مددجویان پاسخ و نتیجه‌ی سؤالات، پیشنهادات و شکایات‌شان را در ظرف چند ساعت دریافت می‌کنند.

به گفته‌ی مسؤول بازرسی و مدیریت عملکرد بهزیستی خراسان رضوی، این سامانه هم اکنون با شماره‌ی 1482 از طریق اپراتور ایرانسل، همراه اول و تلفن ثابت در خدمت مردم استان است.

کاظم شبانی افزود: شهروندان خراسان رضوی در هر لحظه و از هر جایی در استان پهناور خراسان رضوی می‌توانند با این سامانه تماس بگیرند و شکایات، نظرات، ایده‌ها، پیشنهادات، توصیه‌ها، تخلفات و سایر موارد را مستقیما با سازمان بهزیستی کشور و دفتر مدیریت عملکرد و بازرسی سازمان در میان بگذارند.

وی با بیان این نکته که این سامانه صرفا برای بیان شکایات و نظرات نیست تأکید کرد: هر مطلب و نظری که از طریق این سامانه مطرح شود در واحد اوپراتوری سامانه در بخش مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور، غربال و بسته به مورد، به واحد مربوطه در سازمان و از آنجا به مسؤول مربوطه در استان ارجاع می‌شود.

شبانی اضافه کرد: شخص مرتبط در استان، پس از دیدن نظر و شکایت فرد تماس‌گیرنده، آن را به واحد مربوطه در استان یا شهرستان ارجاع می‌کند و در نهایت، شخص یا واحد مورد هدف این شکایت یا پیشنهاد، ظرف مدت کمتر از یک یا دو ساعت باید پاسخ این مطلب یا شکوائیه را در سامانه بارگذاری و برای مسؤول مافوق ارسال نماید و همین مسیر تا سطح مدیریت عالی سازمان بهزیستی طی می‌شود.

پاسخگویی به شکایت در کمتر از سه ساعت

وی خاطر نشان کرد: تمام این فرایند با توجه به نوع درخواست ثبت شده از نظر عادی یا فوری بودن، ظرف کمتر از یک روز و در برخی موارد کمتر از سه ساعت طی می‌شود و در هر مرحله از ارجاع و پیگیری شکایت شهروند، تمام موارد یک به یک به شماره تلفن شخص شاکی پیامک می‌شود.

وی اظهار داشت: بنا بر این شهروندی که این مطلب را به سامانه اعلام کرده در هر لحظه از فرایند می‌تواند از جزئیات پیگیری و مرحله‌ای که شکایتش در آن قرار دارد مطلع شود و از کاری که برای رسیدگی به شکایت وی انجام شده نیز آگاه گردد.

شبانی، این سامانه را گام بلندی در راستای شفافیت عملکرد و شنیده شدن صدای مردم و مددجویان در سازمان بهزیستی دانست و گفت: حسب دستور وزارت رفاه و رئیس سازمان بهزیستی، نظارت مردمی در عالی‌ترین سطح ممکن باید بر سازمان جاری شود و مردم بتوانند بر تمام فعالیت‌های ما نظارت کنند.

وی با بیان اینکه این سامانه، مانند مبحث سوت‌زنی در دستگاه قضایی است گفت: مردم بهترین داوران عملکرد دولت هستند و سازمان بهزیستی هم تأکید دارد که تمام ایده‌ها و نظرات مردم و مددجویان در راستای بهبود عملکرد سازمان مورد توجه قرار گیرد.

مردم تخلفات را گزارش کنند

وی یادآور شد: این سامانه فقط خاص شکایات نیست و هر شهروندی هر تخلفی را در هر یک از نهادهای تحت نظر سازمان بهزیستی یا مجموعه‌های غیر دولتی مثل مراکز معلولین، مراکز کودکان بی‌سرپرست‌، شیرخوارگاه، اورژانس اجتماعی، مراکز پیشگیری و ترک اعتیاد و هر جای دیگری که زیر نظر بهزیستی اداره می‌شود مشاهده کرد می‌تواند بلافاصله آن را به سامانه دیده‌بان اطلاع دهد و نتیجه‌ی رسیدگی‌های سازمان را در همان روز و حداکثر در همان هفته دریافت کند.

به گفته‌ی سربازرس بهزیستی استان خراسان رضوی، شهروندان باید در نظر داشته باشند که صرف دیدن یا مشاهده‌ی یک تخلف، به معنای وجود یا اثبات آن تخلف نیست و لذا اگر شهروندان تخلفی را در مراکز تحت پوشش بهزیستی سراغ دارند می‌توانند اسناد و مدارک خود را نیز در سامانه ارائه کنند و یا در مکالمه‌ی خود با سامانه طرح نمایند تا پس از ارجاع موضوع به مدیر کل بهزیستی استان یا مدیر بازرسی استان، اسناد و مدارک مورد نیاز نیز از گزارش کننده‌ی تخلف دریافت گردد.

وی این سامانه را دارای بخش‌های بسیار مهمی در راستای برنامه‌ریزی و ارتقای کیفیت خدمات سازمان بهزیستی توصیف کرد و گفت: به جهت اینکه گزارش‌گیری‌های متنوعی از عملکرد این سامانه در سطوح مختلف سازمانی قابل دریافت است مدیران اجرایی بهزیستی استان و مقامات سازمان بهزیستی با استفاده از این گزارش‌ها که می‌تواند هفتگی، ماهانه و در مقاطعی از زمان که مورد نیاز باشد، مشکلات، نیازها و درخواست‌های مددجویان و نیز انتظارات مردم از سازمان بهزیستی را رصد و در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها لحاظ کنند.

گزارش‌ها به اطلاع مردم می‌رسد

مسؤول مدیریت عملکرد و بازرسی نظارت بهزیستی خراسان رضوی در همین زمینه خاطر نشان کرد: گزارش‌های خروجی این سامانه که نشان‌دهنده‌ی میزان مراجعات و رسیدگی به شکایات بهزیستی است در مقاطع زمانی هفته‌ای یا ماهانه به اطلاع مردم می‌رسد تا شهروندان بدانند که بهزیستی چه عملکردی داشته، دارای چه نقاط ضعفی بوده و چه اقداماتی برای رفع این کاستی‌ها انجام شده است.

شبانی باا تأکید بر اینکه اکثر فعالیت‌های بهزیستی برون‌سپاری شده، یادآور شد: در حال حاضر بیش از 2 هزار مرکز در سراسر استان توسط بخش غیر دولتی اداره می‌شود و تحت نظر بهزیستی می‌باشد که احتمالا اکثر تماس‌ها با سامانه‌ی دیده‌بان حاصل رصد مراجعان و مددجویان از عملکرد این مراکز می‌باشد.

وی ادامه داد: لذا مدیران و مسؤولان مراکز غیر دولتی باید در نظر داشته باشند که علاوه بر بازرسی و نظارت مستمر سازمان، اینک مردم و شهروندان هستند که بر کار آنها نظارت دارند و از نزدیک، عملکردشان را مورد بررسی قرار می‌دهند و هر مشکلی را که ملاحظه کنند بلافاصله از طریق دیده‌بان با مسؤولان سازمان در کشور و استان در میان می‌گذارند.

سربازرس بهزیستی خراسان رضوی تأکید کرد: همه‌ی ما باید به مردم و مددجویان عزیزمان که فلسفه‌ی وجودی ما به خاطر خدمت به آنهاست پاسخگو باشیم و تمام سؤالات را به نحو مقتضی و قانع‌کننده، جواب بدهیم.

شبانی همچنین با بیان اینکه تمام مسؤولین بهزیستی در تمام رده‌های استانی و شهرستان‌ها موظف به پاسخگویی به سامانه هستند گفت: اگر رئیس بهزیستی شهرستان در زمان‌بندی تعیین شده در شیوه‌نامه پاسخگویی، پاسخ این نامه را ندهد،‌ نامه‌ی مورد نظر به صورت خودکار به سرور  مرکزی برگشت داده شده و از دسترس وی خارج می‌گردد.

وی اظهار داشت: اگر نامه قید آنی داشته باشد باید کمتر از سه ساعت، پاسخگویی شود و در موارد عادی، این مهلت یک روز خواهد بود.

گزارش به مردم به صورت پیامک لحظه‌ای

این مسؤول تأکید کرد: در صورت عدم مراجعه‌ی مدیر شهرستان به کارتابل سامانه به مدت 48 ساعت، رمز عبور وی در سامانه ابطال می‌شود و کاربر باید برای دریافت رمز عبور جدید، به مدیر سامانه مراجعه کند که این مسئله نشان خواهد داد که این مدیر، در زمان‌بندی تعیین شده به سامانه مراجعه نداشته و پاسخگو نبوده است.

وی اضافه کرد: عدم پاسخگویی مدیر بهزیستی شهرستان به موارد اعلام شده در سامانه، یکی از فاکتورهای کاهش امتیاز ارزیابی عملکرد اوست و علاوه بر این، تذکرات و تنبیهات اداری را در پی دارد.

وی همچنین یادآور شد: از آنجا که عملکرد این سامانه، مرحله به مرحله از طریق پیامک به درخواست‌کننده یا شاکی، پیامک می‌شود او نیز می‌تواند در هر مرحله که پیگیری‌های لازم انجام نشده، بار دیگر، موضوع را به سامانه اطلاع دهد تا مدیران مرتبط در سطوح مختلف سازمانی از این مسئله مطلع و واکنش‌های لازم را انجام دهند.

شبانی تصریح کرد: خوشبختانه با اینکه کمتر از ده روز از رونمایی این سامانه می‌گذرد تا کنون صدها تماس تلفنی در سراسر استان با این سامانه ثبت و پیگیری شده و میزان رضایت شهروندان بسیار بالا بوده است.

وی افزود: رؤسای بهزیستی شهرستان‌ها که سطح عملیاتی این سامانه هستند هر روز صبح قبل از شروع کار اداری، سامانه را چک می‌کنند که اگر پیام یا نامه‌ای در سامانه هست بلافاصله پاسخ دهند و نتیجه را به استان اعلام نمایند.

مسؤول واحد ارزیابی عملکرد و بازرسی و نظارت بهزیستی خراسان رضوی گفت: مدیر کل بهزیستی استان، شخصا پیگیر موضوع هستند و با تأکیدی که ایشان در حفظ کرامت و پاسخگویی به مردم و مددجویان دارند اطمینان داریم که این سامانه، ظرفیت خدمتی و کیفیت خدمات را در بهزیستی افزایش خواهد داد و در بهبود عملکردهاا نیز تأثیر شایان توجهی خواهد داشت.

کد خبر 26484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد