شهریار|تبیین امید میان فرزندان شبه خانواده

نشست صمیمی حجت الاسلام والمسلمین محمد ملکی با فرزندان مرکزشبه خانواده مرحوم زنده یادنجاتی باموضوع تبیین و توضیح پیرامون داشتن دیدگاه الهی در دنیا و امید و توکل به خداوند برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران، احسان سبزگلین درحاشیه این نشست معنوی اظهار داشت: نکته مهم برای ایجاد رابطه با نوجوانان و جوانان این است که مانند پیامبر اکرم (ص) طبیب دوّار و پزشک سیّار باشیم و خود به سراغ بیمار برویم. 

رئیس اداره بهزیستی شهرستان شهریار افزود: نباید انتظار داشت که جوان به سراغ ما بیاید وقبل از هر چیز باید اعتماد و علاقة نوجوانان را به خود جلب کنیم تا به آن چه آموزش می‌دهیم، اقبال داشته باشند. 

سبزگلین در ادامه گفت: موضوعات بحث شده توسط حجت الاسلام ملکی دراین نشست، بیانگر سه مورد از عوامل رستگاری انسان از دیدگاه قرآن کریم، ایمان به خداوند(قد افلح المومنون)، نماز(الذین هم فی صلاتهم خاشعون) و انجام عمل خیر(فافعلوا الخیرات لعلکم تفلحون) بود.

حجت‌الاسلام ملکی نیز در ادامه بیان داشت: اسلام به عنوان کامل ترین و جامع ترین دین الهی، خوشبختی و رستگاری انسان‌ها را در قرآن بیان کرده و درآیات متعددی به این موضوع پرداخته است.

وی افزود: در قرآن حدود چهل مرتبه از فلاح و رستگاری سخن گفته شده و در ضمن آیات مربوطه از صفات و علائم رستگاران و سعادتمندان واقعی واخروی سخن به میان آمده است که البته رستگاری دنیوی و اخروی مدنظر بوده و از آنجا که حیات اخروی جاودانی و ابدی بوده و از اهمیت بیشتری برخوردار است.

حجت‌الاسلام ملکی در ادامه گفت:  در بحث ایمان، خداوند درسوره مؤمنون می فرماید:«قد افلح المؤمنون» یعنی مؤمنان رستگار شدند. مؤمنان یعنی تصدیق کنندگان خدا و یگانگی او و پیغمبران او و آنچه نبی خاتم (صلی الله علیه و آله) آورده است. رستگاری حقیقی بسته به ایمان حقیقی و مقید به تمام شرایط است که در آیات بعد به صورت واضح و روشن ذکر می فرماید. 
وی در باب نماز تصریح کرد: از عوامل بسیار مهم رسیدن به سعادت اخروی نماز است و خدا می فرماید: «قد أفلح المؤمنون، الذین هم فی صلاتهم خاشعون؛ مؤمنان رستگار شدند، کسانی که در نمازشان خشوع دارند.» خشوع به معنای تواضع و ادب جسمی و روحی است که در برابر شخص بزرگ یا حقیقت مهمی در انسان پیدا می‌شود و آثارش در بدن ظاهر می‌شود؛ در واقع کسانی که به هنگام نماز آن چنان حالت توجه به پروردگار می‌یابند که از غیر او جدا می‌شوند و چنان غرق حالت تفکر و حضور و راز و نیاز با پروردگارشان می‌شوند که بر تمام ذرات وجودشان اثر می‌گذارد. این نماز موجب خودسازی و تربیت انسان است و وسیله ای برای تهذیب روح و جان به‌شمار می‌رود.

این مربی سخنور عمل خیر را چنین توضیح داد: انجام عمل خیر و نیکی‌های فراوان از عوامل دیگر سعادت ابدی انسان است: والوزن یومئذ الحق فمن ثقلت موازینه فأولئک هم المفلحون / وزن کردن اعمال و سنجش ارزش آنها در آن روز، حق است. کسانی که میزان‌های (عمل) آنها سنگین است، همان رستگارانند. در سوره حج می فرماید: «... وافعلوا الخیر لعلکم تفلحون / کار نیک انجام دهید شاید رستگار شوید.» از این آیه بدست می آید هرچه اعمال خیر و نیک انجام دهیم در مسیر رسیدن به سعادت قدم برمی داریم.

کد خبر 26467

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد