تفاهم نامه همکاری سازمان بهزیستی و وزارت ورزش و جوانان منعقد شد

با حضور دکتر وحید قبادی دانا معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی و سید عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان و در راستای ارتقای سطح کیفی زندگی افراد دارای معلولیت و توسعه ورزش های همگانی مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری سازمان بهزیستی و وزارت ورزش و جوانان با حضور مدیران ادارات کل بهزیستی استانها بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، تفاهمنامه همکاری مشترک سازمان بهزیستی کشور و معاونت فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان با توجه به ضرورت استفاده از همه ظرفیت‌ها در کاهش کم‌تحرکی ایرانیان که زمینه افزایش قابل توجه بیماری‌های غیرواگیر را فراهم کرده است و همچنین با توجه به نیاز مبرم کشور به توسعه ورزش همگانی و فعالیت بدنی در بین اقشار مخاطب بهزیستی به ویژه کودکان، سالمندان، افراد کم‌توان، آسیب‌دیدگان اجتماعی و ... با حضور «وحید قبادی‌دانا» رئیس سازمان بهزیستی کشور و «سید عبدالحمید احمدی» معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان امضاء شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به مشکلات افراد دارای معلولیت به سبب عدم تحرک و استقرار دائمی در منازل بر توسعه ورزش تاکید کرد و گفت: همیاران ما و دیگر داوطلبان در روستاها برای رفع این مشکل به عرصه ورزش ورود پیدا کردند؛ همچنین با فدراسیون‌های ورزش جانبازان و معلولان، ناشنوایان و نابینایان و در ارتباط با هیئت‌های ورزشی اردوگاه‌های بهزیستی را در اختیار آنها قرار دادیم؛ همکاری نزدیک بین سازمان بهزیستی کشور و وزارت ورزش و جوانان از قبل بوده است که امیدواریم با امضاء این تفاهمنامه بتوانیم تقویت و توسعه بیشتر دهیم.

وی، ادامه داد: حدود ۱۵۰ هزار نفر از افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی، ذهنی، ناشنوایان و ... در حوزه ورزشی به صورت فعال در رده‌های قهرمانی مسابقات ملی و بین‌المللی مشارکت دارند و در بیش از ۵۰ رشته مختلف ورزشی فعال هستند؛ همچنین تاکنون این افراد در مسابقات جهانی بیش از یکهزار مدال جهانی کسب و در مسابقات پاراآسیایی مدال‌های طلا، نقره و برنز دریافت کردند.

قبادی‌دانا، دریافت بیش از ۲۰۰ مدال ارزشمند پاراالمپیک را یکی از افتخارات برای جامعه معلولان برشمرد و گفت: ورزش یکی از محورهای توامندسازی افراد دارای معلولیت است؛ در حوزه سالمندی نیز یکی از موارد افزایش امید به زندگی با توجه به آینده سالمندی پیشرو جامعه، ورزش است لذا درصددیم ورزش سالمندی را در کشور نهادینه کنیم البته اگر در دوران کودکی و نوجوانی به این مهم به عنوان یکی از ملزومات زندگی نگاه شود طبیعتا امید به زندگی در کشور بالا خواهد رفت و شرایط جسمی و روحی بهتری را این عزیزان  در دوره سالمندی تجربه می‌کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور به مشارکت در جشنواره‌های ورزشی محلی، استانی و ملی با مشارکت وزرات ورزش و جوانان در آینده‌ای ندیک اشاره کرد و گفت: مناسب‌سازی اماکن ورزشی، برگزاری جشنواره‌های ورزشی برای افراد دارای معلولیت و ... از دیگر اقدامات خواهد بود؛ امروزه ویژه کردن نیازهای این افراد در دنیا منسوخ شده است و هدف تلفیق اجتماعی این افراد است چنانکه غالب فدراسیون‌های به این سمت حرکت می‌کنند که جمعیت افراد دارای معلولیت بخشی از جامعه هدف آنها هستند.

وی بر تقویت فدراسیون‌های ویژه برای توسعه ورزش همگانی تاکید کرد و گفت: در ماده ۸ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت دستگاه‌ها و نهادها موظف هستند اماکن ورزشی خود را در اختیار افراد دارای معلولیت به صورت رایگان قرار دهنند؛ امیدواریم این وزراتخانه پیشقدم و پرچمدار این مسئله باشند و این امکان برای جامعه معلولین فراهم شود؛ در حال حاضر واگذاری اماکن ورزشی به بخش غیردولتی ما را با مشکل روبرو کرده است که امیدواریم با همکاری هم بتوانیم این موضوع را مرتفع کنیم و این اماکن به نفع این افراد آزادسازی شود.

قبادی‌دانا، استفاده رایگان فرزندان تحت پوشش بهزیستی از اماکن ورزشی را یکی از موارد مندرج در این تفاهمنامه عنوان کرد و گفت: سال گذشته در کمیته ملی المپیک جمعی از فرزندان بهزیستی فعال در حوزه‌های ورزشی حور پیدا کردند و توسط رئیس کمیته ملی المپیک تقدیر شدند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در پایان خطاب به مدیران ‌کل بهزیستی استان‌ها خواستار بهینه‌سازی تمام اماکن ورزشی متعلق به بهزیستی برای استفاده جامعه هدف سازمان شد و یادآور شد: اماکن لازم را برای ورزش قهرمانی افراد دارای معلولیت در اختیار آنها قرار دهید؛ همچنین ۲۱ هزار پرسنل و کارمندان خدوم بهزیستی نیز باید موضوع ورزش را جدی بگیرند چراکه افرادی می‌توانند خدمت‌رسانی مناسبی به جامعه هدف داشته باشند که خودشان از سلامت نسبی برخوردار و آشنایی لازم به این موضوع را داشته باشند.

کد خبر 26425

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد