طرح "خانه امن" برای حمایت از حقوق زنان

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به فعالیت مرکز "خانه امن" گفت: در مرکز خانه امن خدمات روان‌شناسی و مددکاری به زنان قربانی خشونت خانگی ارائه می‌شود.

به گزارش خبرگاری فارس از شهرکرد،  ۲۵ نوامبر به عنوان روز جهانی منع خشونت خانگی علیه زنان نام‌گذاری شده است، خشونت علیه زنان یکی از فراگیرترین موارد نقض حقوق بشر در دنیای امروز است و در همه کشورها چه اروپایی و چه آسیایی وجود دارد.

این خشونت شامل آزار و اذیت جسمی، روحی، اقتصادی و کلامی است و یکی از تأسف‌انگیزترین خشونت علیه زنان، خشونت‌های خانگی است که از سوی همسر، پدر و یا یکی از اعضای خانواده بر علیه زنان و دختران انجام می‌شود.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری در این خصوص می‌گوید: در استان ما بیشترین افرادی که قربانی خشونت خانوادگی هستند زنانی در سنین ۲۴ سال به بالا با تحصیلات متوسط رو به پایین هستند که بیشتر از سوی همسر خود مورد آزار و اذیت جسمی، روحی، اقتصادی و کلامی قرار می‌گیرند.

نرگس عسگری در ادامه با تأکید بر این موضوع که سازمان بهزیستی متولی زنان و کودکان است و به دنبال آن از سال ۹۴ برنامه‌ای تحت عنوان تاسیس خانه امن برای زنان قربانی خشونت خانگی در دستور کار قرار گرفته است، ادامه داد: از سال ۹۶ استان ما جزء ۱۵ استان پایلوت کشور در این طرح مطرح شد.

وی با اشاره به اینکه خانه امن با هدف ارائه خدمات تخصصی به زنان در معرض  آسیب، خشونت و یا خشونت‌دیده راه‌اندازی شده است، اضافه کرد: خشونت مصادیق متفاوتی از جمله جسمی، اقتصادی، روانی و کلامی دارد.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری توضیح داد: در مرکز خانه امن خدمات روان‌شناسی و مددکاری به زنان قربانی خشونت خانگی ارائه می‌شود و در صورت لزوم و دیگر خدمات سرپایی و نگهداری به مدت ۱۲۰ روز به این افراد تعلق می‌گیرد.

وی گفت: معمولا بعد از این مدت زمینه برای برگرداندن این افراد به خانواده فراهم می‌شود.

عسگری عنوان کرد: علاوه بر تاسیس خانه امن، فعالیت‌های اجتماعی و جامعه‌محور هم در این خصوص از جمله حضور روان‌شناس و مددکار در نقاط آسیب‌پذیر و برگزاری جلسات محلی در این مناطق اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: اگر در این جلسات موردی از خشونت مشاهده شد این افراد به منظور دریافت خدمات به مراجع بالاتر ارجاع داده می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری افزود: از زمان تأسیس مرکز خانه امن بیشترین نوع آسیب‌ها علیه زنان استان، آزارهای روانی و کلامی بوده است و آزارهای جسمی و اقتصادی در رتبه‌های بعدی قرار دارد.

وی اضافه کرد: حداقل سقف خدمات مددکاری  برای هر فرد قربانی خشونت خانگی ۶۹ مورد است و این خدمات بستگی به نوع مشکل دارد.

عسگری گفت: در حال حاضر به دنبال گسترش خدمات اجتماع‌محور در این حوزه هستیم.

وی ادامه داد: زنانی که قربانی خشونت خانگی هستند با مراجعه به مراکز اورژانس اجتماعی و ارجاع به مرکز خانه امن می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند.

مدیرکل بهزیستی استان عنوان کرد: سازمان بهزیستی در فازهای بعدی جلوگیری از خشونت خانگی علیه زنان، آموزش‌ها و بررسی‌های روان‌پزشکی و روان‌شناسی برای مرتکبین خشونت هم ارائه می‌کند.

کد خبر 26404

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد