در رسانه | سلامت روان، اولویتی که در انزوا به سر می برد

در شرایطی که بیماری کرونا بسیاری از عرصه های کشور را دچار آسیب جدی کرده بی توجهی به سلامت روان شهروندان می تواند پیامدهای اجتماعی، فرهنگی و افسردگی بیشتری را به جامعه تحمیل کند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ سلامت روان از اولویت های ضروری است که در بیشتر موارد در انتهای صف اولویت ها قرار می گیرد. افزایش دغدغه های زندگی امروزه با وجود مشکلات فراوان اقتصادی، اشتغال، ازدواج و به ویژه بحران های جدید ناشی از شیوع ویروس کرونا باعث شده که به سلامت روحی و روانی کمتر پرداخته شود. بدون شک اگر سلامت روحی و روانی در اولویت باشد؛ افراد جامعه با مهارت ها و توانمندی های بالاتری به مقابله با مشکلات می روند زیرا اگر یک فرد در سلامت روانی باشد؛ ضمن این که جسم سالم تری دارد؛ بهتر کار می کند و بهترتصمیم می گیرد، هم چنین کیفیت روش های مشارکت او در جامعه ارتقا پیدا می کند.

هرچند که زنگ هشدار افزایش اختلالات روانی و بیماری های روحی و روانی به ویژه افسردگی به صدا درآمده است؛ اما متاسفانه سلامت روان، اکثراً در حاشیه قرار دارد و به ندرت به بطن مسائل مهم می آید. در حالی که طبق آمار وزارت بهداشت در حدود 23  درصد جمعیت کشور به یکی از انواع بیماری ها و اختلالات روانی مبتلا هستند و اختلالات روانی طیف وسیع و متنوعی را از استرس و اضطراب خفیف تا افسردگی، اعتیاد و شیزوفرنی و جنون را شامل می شود که شایع ترین اختلال روانی، افسردگی است.


افراد پیش از مراجعه به مشاوره روانشناسی از مجوز و صلاحیت آن مرکز مطمئن شوند
بیشتر بخوانید:
    سیر تا پیاز خانه نشینی کرونایی
    حفظ سلامت روان در روزهای خانه نشینی/چگونه خانه ای آرام داشته باشیم؟

افزایش تعداد بیماران روحی و روانی و مشکلاتی که در این زمینه در جامعه به وجود می آید؛ بیانگر این است که آموزش و فرهنگ سازی خانواده ها و تمام اقشار، برای پیشگیری از به مخاطره افتادن روح و روان، یک امر ضروری است که باید بر روی این آموزش ها و ارائه مشاوره های مورد نیاز، کار بیشتری شود، به ویزه شرایط سخت اپیدمی ویروس کرونا و پیامدهای منفی اقتصادی و اجتماعی آن، بیشتر از هر زمان دیگری سلامت روانی جامعه را تحت تاثیر قرار داده است.

علیرضا وارثی مدیرکل بهزیستی استان قزوین اظهارداشت: اهداف مهم فعالیت مراکز توانبخشی و مراقبتی بیماران روان و خانه های حمایتی بهزیستی، دست یابی به حداکثر بازتوانی بیماران روان مزمن و استفاده از پتانسیل های موجود جهت ارائه خدمات جامع است.

وی بیان کرد: فعالیت دفاتر معاونت امور اجتماعی در تامین سلامت روان افراد شامل برنامه ها و آموزش های متنوعی است که این فعالیت ها در مهدهای کودک، دفتر شبه خانواده، دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی شامل اورژانس اجتماعی و امور آسیب دیدگان اجتماعی، دفتر توانمند سازی خانواده و زنان با ارائه انواع آموزش مهارت های زندگی و اجتماعی، مسائل تربیتی، سبک زندگی اسلامی، حقوق شهروندی و انواع خطراتی که در مسائل روحی و روانی وجود دارد انجام می شوند.

وارثی در ارتباط با عملکرد بهزیستی در برابر افزایش مسائل روحی و روانی به دلیل شیوع ویروس کرونا عنوان کرد: به دلیل شیوع کرونا ۱۶ مرکز مشاوره در ارائه خدمات مشاوره تلفنی رایگان به عموم مردم فعالیت داشتند و ۵ مرکز هم  خدمات مشاوره حضوری به کادر درمانی پزشکی و پرستاری ارائه دادند.

به گفته وارثی،  ۵ مشاور هم برای حضور در بیمارستان ها اعلام آمادگی کردند و در این اداره آموزش های مجازی مراقبت های روانی توسط مراکز مشاوره هم پیش بینی شده و برای پاسخگویی به نیازها زمان کاری پرسنل 1480 را از ساعت 8 صبح الی 10 شب فعال کرده ایم تا در خدمت مردم باشند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: طبق آمار جهانی حدود 10.7 درصد از جمعیت دنیا معادل ۷۹۲ میلیون نفر با اختلالات روانی مواجهند که زنان در حدود ۱۶ درصد بیشتر از مردان با این اختلال روبرو می شوند و شایع ترین مشکلات شامل اختلالات شخصیتی، افسردگی، اختلالات دو قطبی و اسکیزوفرنی است.


وی در مورد آمار بیماران روان دارای پرونده در استان قزوین بیان کرد: در مجموع بیش از یک هزار و 790 بیمار روانی مزمن تحت پوشش بهزیستی است که از این تعداد ۵۲۷ نفر زن و مابقی مرد هستند ضمن این که پرونده های مطرح و بررسی شده در کمیسیون از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۹۷ مورد بوده است.

وارثی گفت: این کمیسیون با حضور روانپزشک، روانشناس، پزشک عمومی و دبیر کمیسیون، ماهانه دو بار و به صورت استانی تشکیل می شود که در این میان استان قزوین دارای ۵ مرکز توانبخشی و مراقبتی شبانه روزی بیماران روان مزمن با ۲۶۵ نفر خدمت گیرنده، یک مرکز ویزیت در منزل روان مزمن با تعداد ۶۵ خدمت گیرنده، یک مرکز روزانه روان مزمن با ۱۵ خدمت گیرنده و یک مرکز خانه یک چهارم راهی روان مزمن با ۱۰ خدمت گیرنده می باشد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین اظهارداشت: شناخت مشکلات روانی، رفتارها و سلامت روان، موضوعی کلان و بسیار پیچیده است از این رو توصیه می شود مردم پیش از مراجعه به هر مشاور و روانشناس ابتدا از سوابق، مجوز و صلاحیت آنها آگاه شوند تا بتوانند مشکلات خود را با کمک مشاور بهبود بخشند.

همزیستی درست اعضای خانواده، پیامدهای روانی منفی کرونا را کاهش می دهد  

دکتر زیبا باقری مشاور خانواده و مددکار اجتماعی در گفتگو با خبرگزاری برنا با تاکید بر اهمیت موضوع همزیستی خانواده ها در روزهای بحران شیوع کرونا می گوید: با توجه به این که شاهد همه گیری ویروس کرونا هستیم؛ مسئله همزیستی اعضای خانواده ها اهمیت بیشتری پیدا کرده و از آنجا که تعداد زیادی از خانواده ها آموزش های لازم را در مورد روابط درست بین اعضا نیاموختند و فاقد مهارت های کافی و لازم در برقراری روابط درست از منظر روانشناسی هستند، این موضوع  باعث شده تا تنش و اختلافات خانوادگی بیشتر شود.


وی اضافه می کند: آموزش هایی مانند نحوه مقابله و مواجهه درست و منطقی با هیجان های منفی، چگونگی پرهیز از رفتارهای مخرب در روابط زناشویی، تکنیک های افزایش صمیمیت در درون خانواده در ایام همه گیری کرونا و آموزش صمیمیت ده گانه، روش های حل تنش در زمان حضور فرزندان در منزل و همچنین ایجاد و خلق معنای مشترک در درون خانواده، می تواند استرس و فشارهای روانی خانواده ها را در این روزها کاهش دهد.

این استاد دانشگاه تاکید می کند: خانواده ها باید بپذیرند که نمی توانیم ویروس کرونا را از بین ببریم، اما قادریم آثار منفی این بحران را در زندگی خود به نحوی درست مدیریت کنیم و با ایجاد یک فرآیند تعاملی، روابط اعضای خانواده را سالم کرده و پیامدهای منفی این روزها را کمتر کنیم.

وی بیان کرد: این روزها که اعضای خانواده ساعات بیشتری را کنار هم در منزل هستند؛ می توانند با فعالیت های ساده و لذت بخش، صمیمیت را بیشتر کنند و روابط خانوادگی را ارتقا دهند، فعالیت هایی مانند دیدن فیلم، مطالعه کتاب و داستان تعریف کردن، کمک اعضای خانواده به یکدیگر در آشپزی و امور منزل، کاشت گل در گلدان، صحبت اعضای خانواده با یکدیگر، مرور خاطرات خوب و گوش دادن به موسیقی می تواند صمیمیت اعضای خانواده را بیشتر کرده و تنش های روانی حاصل از این بحران را کمتر کند.


دکتر باقری در ادامه توضیح می دهد: از نظر اصول روان شناختی نباید بر اموری که در کنترل ما نیستد، تمرکز کنیم، زیرا بیشتر دچار دلسردی و نگرانی می شویم که می توان با راهکارهای توصیه شده از این افکار دوری کرده و توانمندی و امید به زندگی را در خود تقویت کنیم، ضمن این که باید مراقب باشیم در فضای مجازی و اخبار منفی  هم غرق نشویم.

مسئول مرکز مشاوره ترنم زندگی تصریح می کند: مردم ما برای نهاد خانواده ارزش زیادی قائل هستند و اگر هم مشکلی پیش بیاید به دلیل نداشتن مهارت های زندگی و روش های مدیریت بحران است، لذا آموزش و دانش افزایی و بالا بردن سطح مهارت های زندگی و انجام مشاوره های روان شناختی می تواند به کاهش تنش و اختلافات خانوادگی منجر شود، البته در این میان رسانه ها هم می توانند نقش موثری داشته باشند.


افزایش بیماری و اختلالات روانی، پیامدهای نگران کننده ای از جمله خشونت، اعتیاد، جرم و بزه، خودکشی و موارد مشابه دارد اما به نظر می رسد هنوز در حد لازم و کافی در زمینه پیشگیری به آن پرداخته نشده و همچنان نگرانی های بیشتری در سطح جامعه وجود دارد که باید برای آن تدبیر کرد.

امید که در کنار توجه به مشکلات معیشتی آسیب دیدگان بتوان با جدی گرفتن چالش های روحی و روانی و افسردگی های ناشی از کرونا از بحران این ویروس با خسارت های کمتری عبور کرد.

نویسنده: مرضیه اردکانی

کد خبر 26293

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد