کودک آزاری محصول آسیب‌های اجتماعی پنهان است

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اردبیل، گفت: کودک آزاری محصول آسیب‌های اجتماعی پنهان و عنصر اصلی تهدید سلامت روان در کودکان است.

خسرو امیدوار، معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اردبیل، در گفتگو با ایکنا از اردبیل، در رابطه با اهمیت پیشگیری از وقوع هر نوع کودک آزاری در سطح استان گفت: در مجموع کودک آزاری نوعی رفتار در والدین، مراقبین کودک و گاهی افراد بیگانه است که رفاه و سلامت روانی و جسمی کودک را در معرض تهدید قرار می‌دهد یا به آن‌ها آسیب می‌زند.

امیدوار با اشاره به تعاریف کودک آزاری طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، بیان کرد: آسیب یا تهدید سلامت جسم و روان یا سعادت و رفاه و بهزیستی کودک به دست والدین یا افرادی که مسؤول هستند.

وی افزود: محدوده کودک آزاری از محروم ساختن کودک از نیازهای فیزیولوژیک و محبت والدین تا آسیب از نظر جسمی و جنسی متغیر است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اردبیل، تصریح کرد: کودک آزاری یکی از آسیب‌های اجتماعی است که به علت ویژگی‌های تأثیرگذار آن، نیاز به بررسی و برنامه ریزی مناسب به منظور پیشگیری و کمک به رفع یا کاهش آن به شدت احساس می‌شود.

امیدوار اظهار کرد: پاسخ به این نیازهای اجتماعی به عنوان یکی از ضروریات رشد و پرورش نسلی سالم و شاداب و به تبع آن جامعه‌ای توانمند و توسعه یافته است. ”کودک آزاری “ به عنوان یک پدیده اجتماعی نشان دهنده‌ی بحران در یک جامعه است، فلذا امروزه روند رو به رشدی را در جامعه ما طی می‌کند. هدف از این تحقیق پیشگیری از کودک آزاری و درمان آن است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تصریح کرد: کودکانی که قربانیان این پدیده کودک آزاری هستند به دلیل آسیب پذیری‌های دوره رشد و تکامل، پیامدهای گاه جبران ناپذیری را تجربه می‌کنند. فلذا به دلیل تبعات اجتماعی این پیامدها، پیشگیری از کودک آزاری مسئولیتی اجتماعی است.

وی رابطه نامناسب و فاقد علاقه مندی بین والدین و فرزند، مشکلات اقتصادی، مصرف الکل، مواد مخدر و عدم مهارت‌های لازم در تربیت فرزند را از جمله عوامل مهم کودک آزاری برشمرد و تاکید کرد: افزایش بیماری‌های روحی روانی از جمله افسردگی و اضطراب والدین یکی از عواملی است که می‌تواند به رخداد چنین حوادثی دامن بزند.

امیدوار در خصوص ویژگی خانواده‌های مستعد کودک آزاری اظهار کرد: تجربه ثابت کرده در خانواده‌های که والدین دارای فقر فرهنگی، مهارت‌های اجتماعی، تحصیلات کم، سابقه بازداشت و یا سو پیشینه کیفری و طلاق و جدایی هستند، کودکان بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان خاطر نشان کرد: آسیب جسمی، ترس و مشکلات روانی کودک از یک طرف و هجم اتهامات و ندامت و پشیمانی برای مادر سبب شده تا مشکلات روانی و روحی در این حادثه افزایش یابد که لازم است مددکاران و مشاوران بهزیستی به وضعیت هر دو رسیدگی کنند.

وی در رابطه با فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته از سوی بهزیستی استان در قبال افراد آسیب دیده از جمله پدیده کودک آزاری خاطر نشان کرد: خط تلفن رایگان ۱۲۳ و خدمات سیار اورژانس اجتماعی بهزیستی استان با رعایت اصل رازداری حرفه ای، در کلیه سطح استان آماده ارائه خدمات و مداخلات تخصصی در موارد گزارش شده است.

امیدوار افزود: کلیه هم استانی‌ها می‌توانند به محض مشاهده هرگونه کودک آزاری با تلفن رایگان ۱۲۳ تماس بگیرند. این خط به صورت شبانه روزی پاسخگوی تمامی تماس گیرندگان در سطح استان است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اردبیل، گفت: کودک آزاری محصول آسیب‌های اجتماعی پنهان و عنصر اصلی تهدید سلامت روان در کودکان است.

کد خبر 26261

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد